Starten van mijn nitro motor duurt erg lang

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Macho, 19 jun 2012.

  1. Macho

    Macho

    Lid geworden:
    19 jun 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Voorhout
    Hallo, ik heb een aantal jaren geleden een HPI buggy aangeschaft (Lightning 2 Sport). Ik heb van begin af aan altijd grote problemen met het starten gehad en ben daarvoor vaak langs de RC shop geweest. De winkel vertelde me altijd dat ik iets niet goed deed en er wat kapot was, waardoor ik bijna altijd met een reparatie van 30-80 euro weer weg ging.

    Nu kan ik mij niet voorstellen dat ik iets fout doe aangezien ik flink wat forums langs gegaan ben, zoekend naar topics met het zelfde probleem, en heb ook veel video's gekeken.

    Hoe ik mijn auto start: Ik haal de gloeiplug uit de motor, laat brandstof er doorheen lopen door met mijn hand de carburateur af te sluiten en wacht dan tot er brandstof uit de motor komt. Daarna draai ik de gloeiplug er weer in en probeer heb te starten nadat ik de ontsteker op de gloeiplug heb gezet. Na zo'n 50 keer aan de pullstart trekken stop ik er maar mee, mijn handen liggen namelijk open van de blaren.

    Af en toe krijg ik de auto gestart na vele malen proberen en als deze afslaat is het veel makkelijker op hem weer te starten dan wanneer de motor nog niet heeft gedraaid die dag. Ik zorg altijd dat het gas een beetje open staat en de brandstof duidelijk erdoor loopt.

    Voor het starten zorg ik er voor dat ge ontsteker is opgeladen, de zender is opgeladen, de auto is opgeladen, de gloeiplug goed en fel gloeit en dat de brandstof er doorheen loopt.

    Ik ben ten einde raad met deze auto, starten is gewoon altijd een probleem. Is er iemand die mij verder kan helpen? Zodat mijn auto gewoon start net zoals anderen.

    P.S: De motor is ooit vervangen voor een HPI savage motor van 3,5CC

    Dit is hem:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2012
  2. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    in principe hoef je de gloeiplug er niet uit te halen om brandstof in de motor te krijgen.
    gewoon je vinger op de uitlaat en een paar keer aan de trekstarter trekken totdat je brandstof de carburateur in ziet gaan.

    Startproblemen worden meestal veroorzaakt door een kapotte gloeiplug (een plug die buiten de motor gloeit kan toch niet goed meer zijn)
    Of door verkeerde afstelling van de motor.

    je kunt sowieso proberen om voor het starten je gas/rem servo een klein stukje open te zetten op de zender.
    Als hij dan wel goed start heb je misschien je stationairnaald niet goed staan.
    Daarnaast gewoon een nieuwe gloeiplug proberen.

    En je kunt altijd nog terug naar de fabrieksafstelling voor je motor en van daaruit opnieuw afstellen.
    controleer ook even of je koppeling nog goed is.
     
  3. Macho

    Macho

    Lid geworden:
    19 jun 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Voorhout
    Ik denk dat de gloeiplug nog goed is, hij start namelijk wel, het duurt alleen erg lang.
    Stationairnaald staat nu op 1-2mm en heb de fabrieksinstellingen al meerdere malen teruggezet. Ook heb ik geprobeerd mijn vinger op de uitlaat te houden, dit levert helaas nog minder resultaat.
    Het gas staat altijd een kwart tot half open en zelfs dan nog geen enkel teken van starten.


    Ik heb zo'n beetje elk forum, engels en nederlands, doorzocht maar kan geen dergelijke topics vinden met het zelfde probleem.
     
  4. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    heb je de motor nieuw gekocht? of tweedehands?
    Heeft hij nog veel compressie?

    Misschien kun je je woonplaats toevoegen aan je profiel, dan kan iemand in de buurt je misschien een keer helpen.

    Ik woon zelf in Groningen, als je daar in de buurt zit dan wil ik er wel een keer met je naar kijken
     
  5. Macho

    Macho

    Lid geworden:
    19 jun 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Voorhout
    Ik woon in voorhout, zal mijn woonplaats even toevoegen.

    Ik heb de motor die er nu in zit nieuw gekocht bij de RC shop in leiden.

    Hoe kan ik checken of er nog veel compressie in zit?
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Buurman!
     
  7. Macho

    Macho

    Lid geworden:
    19 jun 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Voorhout
    Haha, idd! Heb jij toevallig enig idee wat er met mijn wagentje aan de hand is? En hoe kan ik checken of er genoeg compressie is?
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Moeten we wat afspreken, kan ik even kijken
     
  9. Macho

    Macho

    Lid geworden:
    19 jun 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Voorhout
    Lijkt me een goed idee! Komt ergens van het weekend uit?
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik was van plan zondag naar een clubrace te gaan en zaterdag zal ik wel weer moeten testen. Ook afhankelijk wat voor een weer het is, het wordt nogal wisselvallig. Anders vrijdagavond. Laat maar even per PB weten wat je wilt
     
  11. RXfreak

    RXfreak

    Lid geworden:
    29 nov 2011
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Lembeke, Belgiƫ
    Als ik deze verhalen zie dan denk ik altijd bij mezelf; "waarom staat er nergens in de handleiding dat je nitro blokjes even moet opwarmen voor je probeert te starten"

    Een kleine haardroger kan heel wat problemen voorkomen. Ik breng het blokje naar een 60 a 65 graden en dan starten binnen de 3 trekjes!

    [​IMG]
     
  12. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    Ik heb mijn blokjes nog nooit hoeven op te warmen. Zelfs niet bij -8.
    Gewoon starten binnen 3 trekjes, even warm laten lopen en gaaaan.

    Je moet gewoon heel goed weten, hoe je met een nitro-motor om moet gaan. Dan is er geen vuiltje aan de lucht.
     
  13. RXfreak

    RXfreak

    Lid geworden:
    29 nov 2011
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Lembeke, Belgiƫ
    goed voor jou
    maar het kunnen niet allemaal zo een experts zijn he
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Voorverwarmen is altijd beter, zeker bij lagere temperaturen. Maar idd, een koude start vereist wat tijd om de motor met niet te veel stress op temperatuur te brengen.
     
  15. Boele lammers

    Boele lammers

    Lid geworden:
    14 okt 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Eelde
    Idd doe ik ook even de fohn erop en hij start gelijk
     

Deel Deze Pagina