Starten van Nitro auto met elek starter

Hallo. Ik heb sinds kort een tweedehands Carson Dazzler. Ik heb m een keer aan de praat gekregen en daarna niet meer. Ik heb de beginners FAQ al doorgelezen en ik zal de stappen die ik volg even opschrijven. Misschien dat ik iets fout doe:

Stap 1: Blaas op het buisje om te zorgen dat er benzine in de caburateur komt.

Stap 2: Doe de zender aan

Stap 3: Doe de auto aan

Stap 4: Wacht 20 sec voordat ik de auto probeer te starten

Stap 5: Druk op de elektrische starter op de zender

En dan start ie dus niet. Moet ik de elektrische starter lang vasthouden of kort indrukken? Waar kan het eventueel aan liggen. Ik heb al gechecked of de gloeiplug het nog doet en die doet het. Ik moet er wel even bij vermelden dat ik niet vel verstand heb van nitro auto's dus alle uitleg dan wel tips zijn meer dan welkom. Alvast bedankt!

Dit soort problemen komt meestal door een lege gloeiplug steker of defecte gloeiplug. Laadt de gloeiplugsteker goed op!
Als het dan nog niet werkt, probeer eerst een nieuwe gloeiplug.
Een defecte gloeiplug kan buiten de motor gloeien maar dan in de motor niet goed werken door de druk van de compressie.

De accu is volledig opgeladen. Ik had de gloeiplug vervangen met een die ik nog had liggen. Maar dit is niet met zo'n losse plugsteker. Deze heeft n elektrische starter.

Controleer dan de bedrading goed; wat jij aangeeft is vrijwel zeker te wijten aan een slechte gloeiplug of slecht gloeien.
Je hoeft trouwens geen 20sec te wachten; misschien is dat het probleem!

Ik heb m ook al geprobeerd gelijk te starten. Dat wil ook niet. Even voor de duidelijkheid. Als ik de gloeiplug eruit draai en ik druk op de elektrische starter, moet er dan ook nitro uitkomen?

Hooguit een heel klein pufje.... als het uit het pluggat komt sputteren, is hij domweg zwaar verzopen.

Groet, Bert

Oplossen: Plug er uit laten, gas vol open, brandstofslang dicht knijpen en doorstarten tot er (nagenoeg) niks meer uit komt.

Voorkomen: Niet zo hard in het slangetje blazen.

Ik start meestal met de vinger (of een rubber stop) in de uitlaat, die ik er uit haal zodra ik zie dat de brandstof de carburateur bereikt.

Groet, Bert

ik heb nog nooit in een slangetje moeten blazen om een motor te starten..
uitlaat of carb dichthouden en motor draaien tot er brandstof de carb in gaat.

Blaas soms ook wel in de drukslang als de motor nieuw is. Dan start hij met 1 korte druk op de startbox. Loopt je motor niet zo lang te draaien zonder smering te krijgen.

Als de motor lang stilgestaan heeft doe ik het ook, gebruik immers nooit/zeer zelden afterrun.

Blaas soms ook wel in de drukslang als de motor nieuw is. Dan start hij met 1 korte druk op de startbox. Loopt je motor niet zo lang te draaien zonder smering te krijgen.

Als de motor lang stilgestaan heeft doe ik het ook, gebruik immers nooit/zeer zelden afterrun.

Dat "draaien zonder smering" zolang de motor nog geen brandstof krijgt, da's een heel klein beetje een fabeltje....

Een nieuwe motor word af fabriek voorzien van voldoende olie om zulke starts te overleven, en ook bijvoorbeeld een "droogloop" (afslaan door lege tank) levert vrijwel nooit echte problemen op.

De olie die toegevoerd wordt met de brandstof, blijft namelijk langer in het blokje rondhannessen dan je zo op het eerste gezicht zou zeggen. Het is een misverstand om te denken dat de olie die per omwenteling toegevoerd wordt, ook direkt na die ene omwenteling in zijn geheel weer naar buiten geblazen wordt.
Een beetje rekenen met brandstofverbruik en olieaandeel, en hoeveelheid olie die ik in een blokje zie zitten bij demontage, geeft mij de schatting dat olie bij voluit draaien gemiddeld ongeveer 10 seconden in het blokje aanwezig is voor het weer naar buiten geblazen wordt

Natuurlijk moet je niet minutenlang starten zonder dat er brandstof in de motor komt, maar 10~20 seconden is geen enkel probleem, daarvoor is er ruim voldoende olie in het blokje aanwezig, ook bij een nieuwe motor, en daarna (als hij eenmaal een keer gelopen heeft) ten allen tijde ook.
Als je na die 10~20 seconden nog steeds geen brandstof in de carburateur gezogen hebt, dan moet je eens gaan nadenken.... Maar 10 seconden is al behoorlijk lang....

Iedere gewone automotor loopt de eerste 5 seconden vrijwel volledig zonder oliedruk, en overleeft dat minstens tien jaar iedere dag een paar keer starten....

Groet, Bert

Back