Starten van nul

• Topicstarter Topicstarter AlexanderDK
  • Startdatum Startdatum
A

AlexanderDK

Guest
Hey iedereen

Ik ben hier nieuw op het forum. Graag wil ik starten met RC vliegen. Aangezien ik hier bijna niets (enkel thebasics of the basic) van ken en van nul moet starten, stel ik volgende vragen.

1) Wat is een goede zender waarmee ik zowel met kan vliegen, rijden als varen? (heb vooral gehoord van Futaba)
2) Wat is een goede vlieger om met te starten?
3) Kan ik starten met de bouw van deze Space Shuttle? (om het in de lijn van de astronomie te houden): RCPowers - Space Shuttle
4) Is er iemand uit het antwerpse die in de buurt (linker- of rechteroever) rondvliegt?

Ik weet al een aantal winkels voor modelbouw zijn maar de prijzen zijn daar vrij hoog ten opzichte van wat ik hier op het forum soms lees. Of is dat omdat het kleine zelfstandigen zijn?
Ik heb al enkele jaren ervaring met het vliegen op een FlightSimulator maar verder nog geen ervaring met modelvliegen.

Met vriendelijke groeten,
Alexander

Laatst bewerkt door een moderator:
Vergeet je ervaring op de flightsimulator maar even. Tenzij dat een RC simulator is, waar ik vanuit ga van niet, heeft dat 0 en generlei waarde.

Een goede zender.. tsja.. er zijn er vele. Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wilt gaan rijden/vliegen/varen, welke functies je wilt, en natuurlijk wat je budget is.

Van JR/Graupner is de MX-12 een redelijk gedoodverfde beginnerszender. Kan eigenlijk alles wat je wil, alle knoppen etc zitten er bij en is betaalbaar.

Van Robbe/Futaba is de FF7 een leuke beginnerszender, de FX-18, de T6EX (ofzo).. keuze genoeg.

Gezien het feit dat je ook wil rijden en varen, zou ik wel voor een 2.4Ghz zender gaan. Rijden en varen mag niet op 35Mhz en dan zou je moeten vliegen met een 40Mhz zender, wat natuurlijk prima kan, maar wel een extra risico is, wat je kunt voorkomen door voor 2.4Ghz te kiezen.

Goede beginnerstoestellen.. er zijn er zoveel.. het helpt als je wat voorkeuren aangeeft. Wil je bv. niet perse groot, dan kan de Easystar van multiplex een leuke zijn of de minimag. Wat groter is er de Kyosho Calmato EP of de Multiplex Mentor (onder andere, er zijn er nog veel meer).

Ja natuurlijk kun je beginnen met de bouw van een Space Shuttle, als je handig bent. Verwacht echter niet dat je er mee kunt vliegen, of dat je dat binnen een jaar wel zult kunnen.

Mijn advies is om een modelvliegclub bij je in de buurt te vinden, er zit er vast wel eentje, en daar eens een weekend te gaan kijken als er mensen zijn. Dan weet je ook welke appartuur zij gebruiken, wat bv. bij lessen handig kan zijn als je wilt lessen met een kabeltje tussen de zenders. Daarnaast weet je dan welke stickmode ze gebruiken, het is doorgaans wel handig om ook die stickmode te kiezen.

In Nederland en waarschijnlijk ook belgie liggen de prijzen vaak hoger dan in het buitenland, dat is nu eenmaal zo, helaas. Het zijn natuurlijk ook kleine markten en helaas denken de winkeliers hier ook vaak klein.

Zoals Hezik al aangaf is de MX-12 een erg goede beginnerszender.
Het toestel wat je hebt uitgezocht kun je natuurlijk al wel bouwen, maar vliegen zal nog een tijdje op zich laten wachten. Ann het filmpje te zien is het ding nogal onstabiel en ik betwijfel of ik er zelf mee zou kunnen vliegen ( fladderen ermee zal wel gaan...).

een ideaal model voor jou lijkt me de easystar. goedkoop, vliegt goed, en is bij schade enorm makkelijk weer te repareren. Ik hoorde een aantal mensen bij mij op de club praten over een duitse webwinkel ( ben helaas vergeten welke), die een complete startset met MX-12, easystar, goede lipo accu's, hoge kwaliteit laders aanbood voor 299 euro, een enorm goedkope deal was dat...

en als laatste kan ik je gewoon aanraden om naar een vliegclub te gaan. nu denk je misschien dat dat veel te duur gaat worden in lidmaatschapskosten, en dat het niet nodig is, maar geloof me, zonder de ervaring die je daar opdoet is je toestel zo kapot...

Tsjaa, wat die anderen zeggen zou ik ook zeggen.Die Space Shuttle kun je waarschijnlijk zonder al te veel problemen bouwen maar verder heeft dat ding weinig met vliegen te maken om het zo maar te zeggen (je stuurt feitelijk meer een motor+prop door de lucht dan een 'vliegtuig').Een voordeel van een trainer is dat alles wat rustiger en makkelijker gaat. Als het mis dreigt te gaan bij een beetje trainer (en je hebt genoeg hoogte) dan volstaat het vaak om gewoon de knuppels los telaten, te kijken wat die gaat doen en dan op het gemakje weer verder te sturen naar de kant waar je eerst heen wilde gaan om het maar even in Peppie & Kokkie-taal te zeggen.Die Space Shuttle pleurt gewoon uit de lucht als je niets doet. Maar goed als je dan toch wat doet in een paniekreactie dan maakt die tenminste wel nog een paar aeronautisch onmogelijke bewegingen voordat die in stukken uit elkaar spat op de grond :cool:

Persoonlijk ben ik er wel voorstander van om te starten met bijv. een goede zender. Met zo'n MX-12 is echt helemaal niets mis en zal precies doen wat je in de eerste 2 jaar nodig hebt maar als je bijv. net ff een maandje doorspaart heb je bijv. een MX-16s voor wat tientjes meer waarmee je net weer ff wat langer door kunt gaan voordat die 'te klein' wordt. Maar allez, da's geheel mijn persoonlijk mening.

Zoals met je basisuitrusting is het ook met het vliegen, doe maar eerst ff gewoon en volg de uitgebaande wegen voordat ge denkt aan Spitfires, Jets, Space Shuttles, 4-motorig en weet ik wat.
Als je daarmee begint dan loop je simpelweg de grootste kans dat je bankrekening binnen no-time naar z'n donder is en dat je geen goesting meer hebt in het hele gebeuren.
Het is echt niet zo dat een trainer snel verveelt en verwacht zeer zeker niet dat je in 2 weken kan vliegen.
Ga zeker naar een club voor de nodige begeleiding, ondersteuning en natuurlijk de leut.
Heb je dat alles achter de rug dan is het letterlijk en figuurlijk The Sky is the limit (en je bankrekening ook).

Met autorijlessen begin je niet in een Ferrari Enzo en met een vliegopleiding start je ook niet in een Airbus A380.
Met modelvliegen is dat echt niet anders!

Wat kosten betreft, tsjaa voordat je alles in huis hebt om te kunnen vliegen mag je best rekenen op een initiële investering van pak-m-beet zo'n 500 euro. Goedkoper kan vast wel ergens maar hou het gewoon in je gedachten.
Vliegtuig + toebehoren
Zender + toebehoren
Accu's + toebehoren (als je start met electro)
Zet er zelf maar een prijs achter..........

Zo........Opa-modus uit :D

Owh ja, wat clubs betreft in het Antwerpse JFGI (Just Fucking Google It) ;)

Clubs Antwerpen clubnrclublocatiecontacttelefoonemailinfoaanvraag 2008 ontvangenlidkaarten verstuurd5Model Aero Sport HeistWiekevorstDe Swert Louis03/481.64.85Model Aero Sport Heist
checked.gif
checked.gif
6Modelvliegclub TornadoOostmalleClaessens Ludo ludo_claessens@telenet.be Modelvliegclub Tornado
checked.gif
checked.gif
7Royal Broken WingsTisseltVan Den Broeck Armand 015/42.08.34royalbrokenwings@telenet.be Royal Broken Wings
checked.gif
checked.gif
18Kempense ModelbouwclubMeerhoutFrank Cuyvers 0494/88.72.42. frankcuyvers@telenet.be Kempense Modelbouwclub
checked.gif
checked.gif
21Lier Aviation ClubLierVan Dorsselaer Rudolf03/488.56.44ralf.vd@telenet.be Lier Aviation Club
checked.gif
checked.gif
24De Condors vzwBrechtRichard Pauwels03/653.08.75richard.pauwels@scarlet.be De Condors vzw
checked.gif
checked.gif
29Royal Antwerp Aviation Club vzw Kringhs Ralph modelbouw@raac.be Royal Antwerp Aviation Club
checked.gif
checked.gif
32Taxandria Modelvliegclub vzwRavels-EelLenaerts Marc014/67.08.23Taxandria Modelvliegclub
checked.gif
checked.gif
33Model Aero Club Herentals vzwHerentalsLiekens Rudi015/24.72.18info@mach-vzw.be Model Aero Club Herentals vzw
checked.gif
checked.gif
61Modelvliegclub Vliegende Vossen VZWVosselaarMertens Guy014/61.17.44giemertens@skynet.be Modelclub Vliegende Vossen
checked.gif
checked.gif
68Modelclub Ranst M.C.R. vzwRanstFranckx Dennis0476/42.62.30Modelclub Ranst M.C.R. vzw
checked.gif
checked.gif
77Modelbouwclub De Stunters vzwVorselaarColpaert Dirk03/651.85.48colpaert_dirk@scarlet.be Modelbouwclub De Stunters vzw
checked.gif
checked.gif
88Bornemse Model en Zweefclub vzwBornemCardon Jacques03/89.96.338jacques.cardon@skynet.be Bornemse Model en Zweefvlieg Club vzw
checked.gif
checked.gif
91Modelvliegclub Goldon Wings vzwBrechtDe Wit Walter 0474/42.08.27 Modelvliegclub Goldon Wings vzw

Royal Antwerp Aviation Club

Modelbouw afdeling

Sedert 1952 bestaat er in de schoot van de RAAC een heuse modelbouwafdeling. Deze enthousiastelingen leggen zich toe op het bouwen van schaalmodellen van vliegtuigen. Het leuke ervan is dat ze ook echt vliegen, of het nu zwevers, dubbeldekkers, acrotoestellen of gewone toestellen zijn. Sommige leden hebben zelfs schaalmodellen die aangedreven worden door straalmotoren: klein maar enorm krachtig.

Bovendien biedt de modelbouwafdeling een opleiding "modelvliegen" aan. Die wordt ondersteund door
  • Een modelvliegsimulator waarmee je kan aanleren hoe je met een model kan vliegen zonder (kostelijke) brokken te maken
  • Een opleidingsprogramma dat bestaat uit vier modules, "Aspirant", "Beginner", "Gevorderde" en "Expert".
    Ons programma wordt intussen verder uitgewerkt en permanent afgesteld op de brevetten zoals die bij de Vereniging voor Modelluchtvaartsport (VML) zijn beschreven. Dat geheel wordt ondersteund door een vijfde module, "Instructeur", die ervoor zorgt dat onze instructeurs dezelfde structuur volgen en op dezelfde aandachtspunten focussen.
  • RAAC-BEL-LES.jpg
    Het lestoestel - de BEL-LES - met dubbele besturing waarmee de leerling de lesvluchten kan vliegen en waarvan de lesgever steeds de besturing kan terugnemen wanneer de leerling in een situatie terechtkomt die een ander toestel terug in bouwdoostoestand zou herleiden.
Zeer binnenkort zal de afdeling ook over een eigen atelier op de luchthaven van Deurne beschikken. Dat zal ons toelaten om, naast het vlieggebeuren, ook het bouwluik in de vorm van begeleide bouwsessies te kunnen aanbieden.
Kortom, de modelbouwafdeling van de RAAC zal binnenkort de volledige cyclus van begeleid bouwen en vliegen van een model kunnen aanbieden.
Interesse, dan contacteer je best een van de verantwoordelijken op modelbouw@raac.be.

Alexander, zoals gezegd, die Shuttle is niet geschikt. Het is een lol-dozen-ding voor ervaren vliegers. En de contributie van een vliegclub heb je de eerste dag meteen al terug verdiend :) Ga eens naar een club, meestal kun je wel een proefvluchtje maken.

Nuttige informatie voor mensen die met de hobby willen beginnen:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> [FAQ] Modelvliegen, algemeen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen

Back