Startend DLG'er

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door marklwd, 22 sep 2022.

Tags:
  1. marklwd

    marklwd

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Leeuwarden
    Beste forumleden,

    Mijn interesse voor DLG is weer aangewakkerd toen ik enkele weken geleden iemand zo'n kistje om hoog zag gooien. Nu dus opzoek naar een eerste DLG. Eisen: niet te gek qua centen en redelijk beginnersproof (wel ervaring met vliegen), liefst enigzins startklaar, ben niet zo'n bouwer.
    Mocht iemand wat hebben liggen of tips hebben voor de aanschaf dan hoor ik het graag.

    Gr Mark
     
    Hans de H. vindt dit leuk.
  2. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ik denk dat die catogorie kisten erg schaars zijn, maar een paar dingen kunnen je zoektocht makkelijker maken.
    Als beginner zijn er 2 opties, een mini dlg(1 meter span) of een gebruikte 1.5 meter dlg kist. Het verschil tussen beide is behoorlijk groot, zowel in prestaties danwel de prijs. Deze keuze is voor jezelf uiteraard, zaken zoals ''wil ik af en toe ff slingeren'' of ''ik wil ook evenementen vliegen'' spelen dan een grote rol.

    Verreweg het goedkoopst en wellicht ook vermakelijkst; een mini dlg zelf bouwen! de Mimi van Frans Bal is de moeite waard en er zijn tal van andere ontwerpen te vinden.
    Een mini kopen....wellicht vind je full carbon mini's te koop, die zijn echter zodanig aan de prijs dat een 1.5 meter dlg een serieuze optie gaat worden... Zelfbouw mini's heb ik niet vaak te koop zien staan.
    Duurste optie is natuurlijk nieuw of 2e hands een 1.5 full carbon dlg te kopen. Voor outsiders niet altijd even snel te herkennen, maar de prijs is het wel waard. Als je er zuinig op bent behouden ze nog behoorlijk hun waarde, prestaties zijn gewoon erg goed. Merk maakt niet eens veel meer uit tegenwoordig, alles wat de laatste 5 jaar op de markt is gekomen vliegt zeer behoorlijk. Maar als fervent en gesponsorde cx5(concept) piloot zeg ik natuurlijk dat je er zo een moet hebbe;)

    F3k Nederland heeft in het verleden tijdens de winter clinics zogenaamde ''kofferbak'' verkoop gedaan, dat kan een leuke deal opleveren, deze moet nog worden aangekondigd, maar komt zeker weer deze winter!

    Succes!

    Vincent Merlijn
     
  3. Matej Betak

    Matej Betak

    Lid geworden:
    7 okt 2022
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Almere
    Hallo allemaal,

    Ik heb dit nieuwe model te koop, je hoeft alleen maar de draden van de richtingaanwijzer en de spiegel te spannen en de ontvanger te installeren.

    Vriend van mij Ondřej Rezler CZE, hij heeft een speciaal ontwerp voor mij gemaakt Maat3 standard.

    Ik heb geen tijd om dit model af te maken, daarom verkoop ik het.

    Nieuwe 4x KSTservo
    Nieuwe ontvanger FrSky G-RX6
    Nieuwe baterij 1S 550mAh
    verpakking

    De prijs is 600 EUR
    Ik kom uit Almere.

    Matej
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  4. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Hey Mark,
    Kijk maar of het wat voor je is: ik heb net een Falcon in het te koop forum gezet. Er zijn nog een paar Nederlanders die ermee vliegen, zie Falcon topic...
     
  5. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ik heb op de clinic/wedstrijd as 22e een goed gebruikte cx5 in de aanbieding!
     
    Hans de H. vindt dit leuk.
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Mijn situatie is vergelijkbaar als die met de forum starter. Jaren geleden (15+) veel plezier gehad met de BUG (75cm balsa) die ook via de tip geworpen kon worden.
    Ik ben op zoek naar een iets serieuzer model dat niet van scratch gebouwd hoeft te worden. Mijn oog was gevallen op de ELF maar die is lastig te verkrijgen i.v.m. de situatie in Oekraine.

    Alternatief is een model met rolroeren maar ik vind het lastig om zonder praktijkervaring met dit soort modellen in te schatten hoeveel extra vliegplezier dat oplevert. Voor zover ik zie kom je gelijk in een andere prijscategorie. Is het dat waard?
    Iemand toevallig een tweedehands model te koop?

    Helaas heb ik de clinic in Zeewolde gemist. 22-apr: Reuver staat in de agenda om te komen kijken.

    Joost
     
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Je komt met een 1.5 m model met rolroeren echt in een hele andere categorie terecht, zowel qua vliegervaring
    als qua prijs (helaas). Als je serieus wilt gaan DLG'en en vooral echt thermiek vliegen, dan is het wel aan te raden
    om naar een 1.5 m model te gaan. Het start veel hoger, zakt veel minder en pikt daarmee veel makkelijker thermiek op.

    Denk aan zo'n 300 euro voor een fatsoenljike 2e-handse vliegklaar. Er zijn ook niet-carbon modellen voor die prijsrange
    nieuw te koop, maar dan heb je nog wel servo's nodig.
     
  8. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    En voor een minder groot budget zijn de 1 meter balsa modellen echt nog leuk genoeg om plezier te beleven hoor! Denk aan de Mimi van Frans bal, heel goed zelf te maken voor een beetje ervaren bouwer. Hier ailerons op zetten is ook de moeite waard. Het is uiteraard qua prestaties minder dan een full carbon 1,5 meter f3k kist, maar er is verder geen enkele reden waarom je niet zou kunnen deelnemen aan onze events! Hopelijk komen we ooit zover dat we een aparte ranking erop na kunnen houden voor de 1 meter kistjes, dat is wel eens eerder zo geweest. eea hangt natuurlijk af van het aantal piloten. Ik ben door m'n ''2e hands kisten'' en heb helaas niets meer te koop, succes verder met je zoektocht en hopelijk tot ziens bij f3k Nederland;)
     
  9. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Dat zit echt aan mijn prijsplafond maar is zeker een serieuze optie, mits ik een mooi aanbod kan vinden.

    Ik ben de hobby langzaam weer aan het oppakken en ik probeer ervoor te zorgen dat de eerste tijd die ik daarvoor kan vrijmaken naar vliegen kan gaan. Een model van scratch zelf bouwen zit er voorlopig niet in.

    Waar vind je 2e hands deals, in de te koop sectie van dit forum?
     
  10. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Zo'n mini bouwen duurt niet de wereld hoor;) Je budget zal uiteindelijk doorslaggevend zijn voor je keuze. Voor 300,- kan je volgens mij gemakkelijk 3 Mini dlg's maken, inclusief 2 servo's per kistje;)

    Maar idd, hier staan soms leuke kisten te koop en natuurlijk op de clinics die worden georganiseerd, we proberen dan ''kofferbak'' verkoop te doen tijdens de dag;)

    Budget technisch begrijp ik dat 300,- euro een hoop geld is, maar heel eerlijk is wel dat dat voor een full carbon kist vrij minimaal is. Ik ga er dan vanuit dat er 4 goede servo's in zitten en de kist schade/crash vrij is. Tel alleen al even die 4 servo's op, nieuwprijs tussen de 35 en 50 euro per stuk, en je zal al gauw begriijpen waarom die full carbon kisten zo aan de prjs zijn. Een fikse investering die niet voor iedereen direct haalbaar is. Echter zijn het plezier met het vliegen en de relatief hoge restwaarde goede argumenten om toch die knoop door te hakken.

    Realistisch is dat iemand voor 300,- een goede gerepareerde dlg heeft staan waarmee je een poos vooruit kan, verwacht wat zichtbare gebruikers/reparatie sporen. Qua prestaties zal je er niets of nauwelijks iets van merken met vliegen. Laat dlg's met een reparatie aan de ligger staan, vooral wanneer dit de linker vleugel betreft(voor als je rechts bent, ivm de launch peg). raparaties aan romp even goed checken op sterkte en of de romp recht is gebleven, mits goed gedaan zijn deze reparaties prima te vliegen. CXheck ook even het type servo wat erin zit, vaak zijn deze verouderd en/of hebben ze te veel speling. Vervangen is soms een ware hel wanneer ze niet in frames zijn gemonteerd maar er in zijn gelijmd. Let goed op deze zaken als je een kist overweegt aan te schaffen, voor je het weet ben je en veel centen kwijt en moet je alsnog zelf aan de gang met die servo's....vlieg je nog niet;)

    Zomaar een super deal zal niet gauw aangeboden worden, echter wanneer men ziet dat iemand heel graag wil, moeite doet, mini's maakt etc.....soms wil het wel eens gebeuren dat dan iemand zegt ''ik heb nog wel iets liggen wat wellicht wat is voor jou...'' Zaak is echter om je te mengen onder het ''dlg volk'' zodat het plezier wat we hebben ook gedeeld kan worden.

    De 2e hands prijzen verschillen behoorlijk onderling en in Duitsland is men bereid om diep in de buidel te tasten voor een top model. Dit komt oa door schaarste voor nieuwe modellen, men houdt nog even vast aan de huidige kisten. Normaal gesproken zit er een soort verloop bij de piloten, om het seizoen een nieuwe set kisten en de oude verkopen. Door wat nare gebeurtenissen afgelopen jaren is dit ritme verstoord en daar bovenop komt de oorlog in Oekraine. Veel werd/wordt daar gemaakt. de 2e hands prijs is dus gestegen.
    een voorbeeld;
    Top model X was 4 jaar geleden 2e hands zo'n 500,- euro, nu zomaar 700,- In Nederland. In Duitsland gaan top kisten met servo's voor over de 1000,- euro weg, dit zijn dan wel bijna nieuwe kisten, paar jaar oud, maar als nieuw. Zeker niet bedoeld om je te ontmoedigen, maar wel fijn om te weten waar je voor betaald.

    Veel succes!
     
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik heb nog een Elf in heel goede staat die eventueel weg mag.. Indien interesse stuur even een PB. Mvg
     
  12. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Balen België
    Misschien hier iemand die iets weet of kan aanbieden?

    Beste, ik ben op zoek naar een beetje deftige f3k DLG.
    Heb nu een Tantalus en een Revolution van Kristof maar zou iets hedendaagser willen hebben.
    Budget hangt natuurlijk af van wat er aangeboden kan worden.

    Reageren kan hier op met persoonlijk bericht.

    Graag aanbieden.

    Mvg,
     
  13. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Dank voor alle reacties en tips! :)
    @rakker4you, wat is het verschil tussen je huidige modellen en een 'hedendaags' model?
    Misschien beantwoord dat ook gelijk de vraag waarom wedstrijd piloten jaarlijks het nieuwste model kopen. Zijn de stappen in technologie/prestaties zoveel groter dan het voordeel van een kist door-en-door kennen?
    Joost
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  14. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Balen België
    Bv werphoogte en vleugelprofielen waar steeds naar optimalisaties gezocht zal worden.
    Om flink door te kunnen gooien moet het toestel toch stevig en correct gebouwd worden.
    Verlagen van gewicht....
    Zijn steeds kleine verschillen maar die merk je dan ook wel.
    Kan zeker niet zeggen dat mijn huidige toestellen niet correct vliegen.
    Maar binnen de club zijn er betere en je wil natuurlijk nu en dan wel eens iets anders.
     
  15. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Balen België
    Joost, Misschien is dan de Tantalus dan wel iets voor jou?
    Is een goede solide alrounder die gemoedelijk vliegt met deftige prestaties.
    Weegt ongeveer 300Gr, bij 1.5m.
    86b807c0-0ef0-4ba7-8467-66b310bbf046.jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2023
  16. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Er was een periode dat de verschillen zelfs binnen het seizoen zichtbaar waren, zo snel ging de ontwikkeling van dgl's ineens. Zover dat er kisten rondvliegen van onder de 200 gram all up gewicht. Dat is het voornaamste verschil, gewicht en profielen. Ik persoonlijk zeg dat we op het punt komen dat de techniek redelijk aan de top vd tegenwoordige mogelijkheden ligt. De evolutie stagneert wat de laatste tijd, mede door de crisis ed. Het carbon en haar beschikbaarheid hebben vooral voor deze evolutie gezorgd, verschillende weefsels volgden en volgen elkaar vrij vlot op, lichter sterker. Zo licht dat het voor mij persoonlijk ver voorbij het doel en optimum gaat, enfin... Kisten van de laatste 4-5 jaar zijn allemaal van een dermate gewicht en kwaliteit dat je er lekker mee kan mee komen. ik persoonlijk vlieg al iets van 8 jaar met hetzelfde type model, laatste 3 jaar heb ik een ''pro'' versie. Enige verschil is de romp, overigens wel echt een mooie aanpassing/verbetering vd cx5's. Aerodynamisch al zeker 8 jaar hetzelfde dus;)
    Paar belangrijke dingen als houvast;
    -een gewicht van om en nabij de 220 gram all up gewicht is tegenwoordig voor kalm weer de standaard.
    -Servo's met speling, slecht centreren en lange staat van dienst vermijden bij 2e hands aankoop. ''a'' merken zijn gewenst; Chaservo, KST, MKS bijvoorbeeld.
    -Dat een type toevallig veel wordt verkocht, veel op t podium komt zegt natuurlijk wel wat, maar betekent absoluut niet dat je met een ander ''modern'' type/merk niet mee zou kunnen komen of minder plezier hebt! Streams, Falcons, revolutions, en nog een paar doen het ook geweldig goed, kwaliteit ook prima over het algemeen. Beschikbaarheid en prijs zal een rol gaan spelen

    Als je een redelijk goede kist hebt, die dan door en door leert kennen......dan beweer ik dat dat meer betekent dan een evolutionaire stap in de technologie achter de f3k ontwikkelingen.
    ik verwacht dat de echt grote stappen nu nog vooral gemaakt worden op de electronica; kleiner,lichter, zuiniger. En dan nog, ik vermoed dat die verschillen die er dan te maken zijn vooral op vrij hoog niveau te zien zijn en niet zozeer bij ons op het veld voorlopig;)
     

Deel Deze Pagina