Hallo,
Ik hoop dat iemand hier mij advies kan geven.
Afgelopen zomer had ik ineens het probleem dat mijn starteraccu onverwachts leeg was. Die laadde ik iedere avond voor de dag dat ik zou gaan vliegen op, met 500mA de hele nacht.
Toen bleek dat de accu zijn lading niet meer goed vast hield en hij onbruikbaar geworden was. Het advies dat ik toen kreeg, was dat ik hem veel te veel geladen had en dat zo'n 12V gelaccu dat niet kon hebbben. Eens per seizoen zou misschien wel voldoende lading moeten geven.
Dus toen kocht ik een nieuwe accu, ongeveer een maandje geleden. Die heb ik heel voorzichitg geladen; geduren het ladingsproces heb ik metingen genomen om zo een grafiek te kunnen maken. Bij 13,6V heb ik hem van de lader afgehaald, en kon ik naar al min tevredenheid weer gewoon lekker vliegen.
Afgelelopen weekend was het helaas weer mis, ik kon niet starten. De accu zou nu echt niet leeg moeten zijn; ik heb maar iets van 5 keer gevlogen sinds ik hem heb. Eenmaal weer thuis heb ik de voltage gemeten en was deze maar 1,5V. Weer stuk nu dus, want daar kan zo'n accu helemaal niet tegen, om zo leeg te raken.
Wat is er hier nou toch aan de hand? Ik denk niet dat het aan de accu zelf ligt, want dit is nu de tweede. De lader verdenk ik ook niet, want de accu was gewoon goed geladen. (Ik gebruik een Graupner Multilader 6E).
Mijn powerpanel functioneert verder ook gewoon goed, dus ik denk ook niet aan een kortsluiting, maar toch lijkt het of iets de accu leegtrekt...
Ideeën?
Groetjes,
Kim
Ik hoop dat iemand hier mij advies kan geven.
Afgelopen zomer had ik ineens het probleem dat mijn starteraccu onverwachts leeg was. Die laadde ik iedere avond voor de dag dat ik zou gaan vliegen op, met 500mA de hele nacht.
Toen bleek dat de accu zijn lading niet meer goed vast hield en hij onbruikbaar geworden was. Het advies dat ik toen kreeg, was dat ik hem veel te veel geladen had en dat zo'n 12V gelaccu dat niet kon hebbben. Eens per seizoen zou misschien wel voldoende lading moeten geven.
Dus toen kocht ik een nieuwe accu, ongeveer een maandje geleden. Die heb ik heel voorzichitg geladen; geduren het ladingsproces heb ik metingen genomen om zo een grafiek te kunnen maken. Bij 13,6V heb ik hem van de lader afgehaald, en kon ik naar al min tevredenheid weer gewoon lekker vliegen.
Afgelelopen weekend was het helaas weer mis, ik kon niet starten. De accu zou nu echt niet leeg moeten zijn; ik heb maar iets van 5 keer gevlogen sinds ik hem heb. Eenmaal weer thuis heb ik de voltage gemeten en was deze maar 1,5V. Weer stuk nu dus, want daar kan zo'n accu helemaal niet tegen, om zo leeg te raken.
Wat is er hier nou toch aan de hand? Ik denk niet dat het aan de accu zelf ligt, want dit is nu de tweede. De lader verdenk ik ook niet, want de accu was gewoon goed geladen. (Ik gebruik een Graupner Multilader 6E).
Mijn powerpanel functioneert verder ook gewoon goed, dus ik denk ook niet aan een kortsluiting, maar toch lijkt het of iets de accu leegtrekt...
Ideeën?
Groetjes,
Kim