Starteraccu mysterie

Hallo,
Ik hoop dat iemand hier mij advies kan geven.

Afgelopen zomer had ik ineens het probleem dat mijn starteraccu onverwachts leeg was. Die laadde ik iedere avond voor de dag dat ik zou gaan vliegen op, met 500mA de hele nacht.
Toen bleek dat de accu zijn lading niet meer goed vast hield en hij onbruikbaar geworden was. Het advies dat ik toen kreeg, was dat ik hem veel te veel geladen had en dat zo'n 12V gelaccu dat niet kon hebbben. Eens per seizoen zou misschien wel voldoende lading moeten geven.

Dus toen kocht ik een nieuwe accu, ongeveer een maandje geleden. Die heb ik heel voorzichitg geladen; geduren het ladingsproces heb ik metingen genomen om zo een grafiek te kunnen maken. Bij 13,6V heb ik hem van de lader afgehaald, en kon ik naar al min tevredenheid weer gewoon lekker vliegen.
Afgelelopen weekend was het helaas weer mis, ik kon niet starten. De accu zou nu echt niet leeg moeten zijn; ik heb maar iets van 5 keer gevlogen sinds ik hem heb. Eenmaal weer thuis heb ik de voltage gemeten en was deze maar 1,5V. Weer stuk nu dus, want daar kan zo'n accu helemaal niet tegen, om zo leeg te raken.

Wat is er hier nou toch aan de hand? Ik denk niet dat het aan de accu zelf ligt, want dit is nu de tweede. De lader verdenk ik ook niet, want de accu was gewoon goed geladen. (Ik gebruik een Graupner Multilader 6E).
Mijn powerpanel functioneert verder ook gewoon goed, dus ik denk ook niet aan een kortsluiting, maar toch lijkt het of iets de accu leegtrekt...

Ideeën?

Groetjes,
Kim

De lader verdenk ik ook niet, want de accu was gewoon goed geladen. (Ik gebruik een Graupner Multilader 6E).

Beter is het om een gelaccu (en eigenlijk iedere accu) te laden met een delta-peak lader, de 6E is een simpele lader die net zo lang blijft laden tot je hem eraf haalt. Overladen gaat relatief makkelijk, dat zal ook bij de eerste accu zijn gebeurd.

Ik vraag mij af hoe jij de accu dan laad, een loodaccu moet je laden met een daarvoor bedoelde lader (PB) , en die stopt vanzelf als het voltage is bereikt, dus geen delta peak. Gebruik jij wel de juiste lader vraag ik mij af.

Ik vraag mij af hoe jij de accu dan laad, een loodaccu moet je laden met een daarvoor bedoelde lader (PB) , en die stopt vanzelf als het voltage is bereikt, dus geen delta peak. Gebruik jij wel de juiste lader vraag ik mij af.

Ik had het iets anders moeten formuleren; met een lader die afslaat als de pb/gel accu vol is;) Geen delta peak dus:) Meeste computerladers hebben daar een apart programma voor, dat is een stuk handiger dan met een standaard ladertje...

@Alex
Ik had bij jouw antwoord ook het idee van "dat moet ie toch weten" :)

@Kim
Wat gebeurt er als je een andere accu met jouw lader laadt?

Bedankt Alex.
Maar denk je dan dat ik deze tweede accu overladen heb?
Ik heb de lader er bij 13,6V afgehaald, zo doet een automatische het toch ook?

grafiek.png

Oe een hoop andere reacties gemist zie ik, sorry.

@Ron: Uhm... BEdoel je andere soorten accu's? Ik heb de afgelopen drie jaar diezelfde lader ook gebruikt voor mijn zender en ontvanger accu's, en dat ging prima, maar die laad ik nu met een Ultramat 10.

Wel gek, ik laad al mijn modelbouwakku`s (en ja dus echt AL mijn modelbouwakku`s) met een gewone lader 5 van Robbe.

Nooit problemen ermee, werkt altijd en goed genoeg.

Wat betreft zo`n 12 Volts akku, daar hebben wij er 2 van en die doen het een ieder al een jaar of 5 zonder problemen.

Laad ze alleen niet elke keer als we gaan vliegen, alleen als ik merk dat ze wat minder goed gaan presteren.

Staat je accu op koude vloer? Door temperatuurverschil tussen onder- en bovenkant van accu kan spanningsverschil ontstaan (elektrode potentiaal), binnen een cel, tussen onder en bovenkant van de cel, waardoor de accu ontlaadt.

Laatst bewerkt:
Yep, en zet je hem weg met aangesloten power panel?

Misschien dat er toch een inwendige lekstroom in het powerpanel waardoor de akku leeggetrokken wordt.

Mijn accu ligt op de houten bodem van mijn startkistje. Die bodem ligt niet direct op de vloer omdat de kist langere zijkanten heeft, dus kan er gewoon lucht onder de bodem. Mijn starkist staat binnen het huis op kamertemperatuur.
Ik heb ook geprobeerd om stroom te meten tussen de accu en powerpanel, maar kon daar geen stroomverbruik vinden...

Wat Berto zegt zou ik wel een logische verklaring vinden, maar ja, ik kon dat niet bewijzen omdat ik niets vond bij het meten...

Moet ik voor de zekerheid dan maar gewoon een nieuwe powerpanel kopen en dan uopen dat het daar aan lag? Een nieuwe accu zal nu sowieso wel weer aan de orde zijn... :(

Ik zou daar nog maar even mee wachten. Zet geladen accu eens weg met en zonder panel aangesloten.

Een goede test denk ik ja.
Maar dan moet ik eerst een nieuwe accu kopen (derde) om dit uit te voeren.
En dan heb ik dus een hele grote kans dat ook die nieuwe accu er aangaat. Dan houd ik weinig budget over om nog te kunnen bouwen...
Het geld, en ook de accu's, groeien mij niet op de rug.

Ik vind het wel een goede suggestie, om achter de oorzaak te komen, daar niet van, maar ja, ik wil niet nog een accu aanschaffen en weggooien...

Wanneer ik dit zo lees heb ik toch het idee dat het niet alleen aan het laden maar ook aan het (te) ver ontladen ligt. Doordat je eigenlijk met een (vrij) kleine en constante stroom laad komt de accu nooit echt helemaal vol.
Lees DIT stuk eens door dan weet je een hoop meer.
Of je jouw accu nog weer tot leven kan wekken weet ik niet maar je kan het wel proberen. Investeer ook een (klein) bedrag in een echte loodaccu lader. Die dingen zijn echt niet zo duur en je accu zal je er altijd dankbaar voor zijn. Uiteindelijk zal die extra investering vrij snel terug verdient zijn want na een paar keer gebruik al weer een nieuwe accu moeten kopen kost veel meer.

Hm, je laadt een nieuwe accu met kleine stroom.
Echt vol zit ie dus niet, volgens Ernst.
Vervolgens ga je in die maand 5 keer vliegen, en zet hem dus steeds leger weg.
Kleine druppellader aan de accu hangen is misschien een optie ?

Back