Starthulp accu - tractor

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 20 okt 2012.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo,

    Nog een niet modelbouw gerelateerd vraagje.

    Op mijn berg-topje in Oostenrijk komt de winter erg dichtbij (alhoewel het er gisteren nog 24 graden was). Afgelopen weken heb ik mijn sneeuwploeg gerepareerd en omgebouwd, want de afgelopen winter heeft hij niet overleefd.

    Met de aanpassingen is het nog moeilijker om bij de accu te komen, dit om hem wat bij te laden/opwarmen en eventueel te helpen bij het starten als het -20 graden is.

    Voorgaande jaren is het meestal net goed gegaan , en is de motor bij de eerste startpoging gestart. Dit jaar zal de tractor voor een iets langere tijd achter elkaar stilstaan, ik ben bang dat er dagen bij zullen zijn dat ik de motor niet kan starten , om bij de accu te komen moet ik de sneeuwploeg(schuiver) verwijderen, dit gaat alleen met draaiende motor..... jullie zien het probleem al ... daarnaast met bevroren vingertopjes .....brrrrrrrr


    Nu is/was mijn idee om een stekker in m'n tractor te bouwen die redelijk makkelijk bereikbaar is om bij te laden, en ook voor de starthulp (auto).

    Ik heb vorige week een stekker set gehaald waar ze (ik denk )heftrucks mee laden, tot 170A kunnen ze hebben .... meer als genoeg dacht ik , totdat ik gisteren startkabels wilde halen om te gebruiken als verbinding tussen deze stekkers en de accu. Op de doos staat dat een 2 liter motortje een kabeldikte had tot maar liefst 300A:schrik:

    Mijn tractor heeft een 3 liter, 3 cilinder luchtgekoelde dieselmotor. (70 pk).

    Kan ik deze stekkers gebruiken als stekkerverbinding voor de starthulp accu? Het is dus niet de bedoeling om door te blijven starten (niet langer als 4-5 seconden). Het zal er als volgt aan toe gaan.

    -ca 1 minuut voorgloeien
    -direct proberen te starten met volgas, meestal slaat hij aan na 3 -4 seconden.
    - gas erop houden met een 1500 rpm voor een 10 seconden , daarna stationair voor een 5-10 minuten om op te warmen.

    Soms gaat het mis, en als de motor gestart is en er is niet juist met het "gas gespeeld" slaat hij af. Bij extreme temperaturen , heeft de accu na het voor de 2e keer voor gloeien net niet genoeg kracht om door de compressie/koude olie te komen..... dan wil ik de starthulp via deze stekkers gebruiken.

    Het is 1 keer voorgekomen 2 jaar geleden dat de accu bij de eerste startpoging het liet afweten en de motor al niet door de compressie heen kreeg , maar dit was te wijten aan "iemand" die per ongeluk de halogeen lampen had aanstaan bij het starten :nosmile: . Of dit nog een keer zal voorkomen, dat is natuurlijk niet te voorspellen.

    Zo..... wat is jullie verdict :)
    Is het een aanvaardbaar risico , of begeef ik me op ijs wat al aan het breken is? Ik zeg er nog een keer bij, als de motor niet gestart kan worden , kan ik heeeeel erg moeilijk bij de accu om rechtstreeks met startkabels aan te sluiten..... dat gaat me dan zeker een halve dag werk kosten..... als er op dat moment geen sneeuwstorm aan de gang is.

    jaja... het is niet altijd rozegeur en maneschijn :)

    Thanks,
    Cor
     
  2. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    starthulp

    Hallo Cor,
    Maximale stroom kan je zien/omrekenen m.b.v. de dikte van de kabels van de accu naar de startmotor en natuurlijk het "boekje" dat bij de motor geleverd is.
    Je kan er misschien beter voor zorgen dat de accu op een aangename temperatuur blijft middels een zelf te maken "warmhoudvoorziening", dan verlies je die broodnodige capaciteit niet door afkoelen/bevriezen. Tevens kan een betere keuze van motor-/versnellingsbakolie een voordeel opleveren daar de viscositeit dan bij extreem lage temperaturen aanvaardbaar en binnen de aanbevolen grenzen blijft en voor minimale extra wrijving bij zeer lage temperaturen zorgt.
    Bespaart je bovendien een rugbrekend "hulpacusgesleep", glijpartijen en onvoorziene extra bedrijfsrisico's. Je hebt maar 1 rug en 10 nog niet verbrande vingers!
    BIJKOMEND VOORDEEL: je dynamo en boord-electronica krijgen minder "op hun donder" , gaan dus langer mee en minder kans op storingen.
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2012
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Helimax: dank voor het meedenken.

    Als ik volgende week thuis ben zal ik de dikte van de huidige kabels van accu naar startmotor ff opmeten. goed idee :)
    Op een aangename temperatuur houden... dat is een beetje een probleem. Het verhaal in het kort is als volgt. Voor mn werk ben ik altijd 7 dagen weg van huis. M'n tractor zal ik dan een 300-400 meter voor m'n huis weg moeten zetten, voor als het teveel heeft gesneeuwd en ik er alleen nog maar met de tractor doorheen kom na 7 dagen. Ik heb waar m'n tractor dan staat geen electriciteit.
    Zelf heb ik ook al zitten denken aan een warmhoud voorziening, iets in de geest van een hete lucht kacheltje in het accucompartiment op een (externe) 12V accu die ik dmv een gsm signaal in werking kan zetten , bijvoorbeeld 30 minuten voordat ik thuis kom. Maar hoe betrouwbaar zal dit zijn? Gaat deze accu, voor zeg 30 minuten de motor en olie wat warmer kunnen krijgen? Dit kacheltje, het zal niet gemaakt zijn voor de trillingen van de tractor..... hoelang gaat de verwarmingsspiraal mee. Er zijn systemen op de die de gehele motor kunnen opwarmen , maar dat is niet interessant voor de paar jaar dat ik deze traktor nog zal houden... op de nieuwe zal dat er zeker op komen.
    Motor en versnellingsbak olie vervangen , daar had ik nog niet aan gedacht, ik zal er eens voor informeren, maar ben bang dat het zowiezo niet voor dit jaar zal zijn , de tractor heeft net een grote onderhouds beurt gehad, alle olies zijn vervangen. Ik denk dat als de versnellingsbak olie vervangen moet worden de traktor weer "in tweeen" gedeeld moet worden .... errug kostbaar!
    Ik verwacht dat er bij de tractoren hier in Oostenrijk al rekening mee is gehouden met olies voor "extreme temperaturen" , maar ik ga het toch ff navragen.....dank voor de tip.

    Bedoeling van bovengenoemde stekker is niet om te gaan slepen met een zware hulpaccu , maar om de accu van m'n auto te gebruiken ( heb een "zware pick-up" met een degelijke accu erin). Dus , als ik thuis kom van een week hard werken, 300 meter voor de deur zet ik m'n auto neer, en probeer de tractor te starten ... als die het doet ... cool :) , en als die het niet doet , ben/was ik van plan om de accu/lichtmachine van m'n auto als starthulp te gebruiken via die 170A stekker... LET WEL .....het zal niet vaak voorkomen, misschien 1-2 keer per seizoen schat ik , maar 1 keer niet kunnen starten zal al genoeg zijn om me in de problemen te helpen... daarom deze "hulp" oplossing.

    Ben nu aan het werk , als ik volgende week thuis ben , zal ik de diameter van de huidige kabels een opmeten, en hier voorleggen.

    bedankt ,
    Cor
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Van de week gekeken watde dikte is van de kabels naar de startmotor. Was nog niet eenvoudig , want uiteraard is alles zo ingebouwd dat je het precies niet kan zien.
    maaruh , de rode draad heeft een diameter met 15mm en de ground/- zit met een lint vast aan een ander metalen gedeelte van 8mm diameter, maar uiteraard zit deze electromotor ook vast aan het chassis, waar de -pool van de traktor ook aan vast zit.

    Kan er wat bepaald worden met die 15 mm diameter?

    Bedankt,
    Cor
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hallo Cor

    Er zit naar mijn gevoel erg veel verschil in een paar sec. starten en lang veel stroom door een kabel jagen.
    Ik zou het wel durven hoor.
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Bertus, ,Het ergste wat kan gebeuren dat de stekker smelt (als dat de dunste verbinding is), of niet?

    Ik weet niet precies hoe het technisch in elkaar zit. De accu is dus niet leeg, die zal alleen extreem koud zijn, met 1 keer voorgloeien en een 3-4 seconden starten die week. De start is dus niet gelukt, op dat moment worden de startkabels aangesloten met draaiende automotor via deze 170A stekker. Ik neem aan dat de koude accu direct wordt opgeladen door de auto, dat gaat niet met een 170A denk ik.

    Ik ga meteen weer in de traktor zitten, weer een kleine minuut voorgloeien , en dan starten. Probeer de starter dan zijn volledige stroom uit de accu van de auto te halen , of toch weer uit de traktor, met hulp van de auto , of 50-50 .... hoe zit dat technisch in elkaar met een niet lege maar een koude accu die daarom niet presteerd.

    Cor
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik denk een beetje aan een auto accu als je hem met startklemmen wil starten.
    De raakvlakken die een startkabelklem heb zijn ook niet zoveel mm2 denk ik.
    Voor hij warm wordt start de motor altijd al.
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Die accuklemmen zijn bedoeld in hefstrucks, om iedere dag, 250dagen per jaar gebruikt te worden.
    1a2 keer per jaar met 300A overleven ze wel, hoewel ik betwijfel of die traktor echt zoveel stroom trekt.

    Ik zou gewoon altijd met de 'hulpkabel' starten, grootste kans dat hij start en zo leveren eide accu;s een deel van de benodigde dtroom. Als je eerst de traktor accu omlaag trekt en dan pas met de hulpkabel start, wordt de stroom door de stekker alleen maar hoger..


    Gerben
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik heb ooit eens een Dodge W200 gehad. Om zeker te zijn dat ik de 5,2 liter V8 in geval van nood kon starten, heb ik bij een automaterialenzaak een setje extra zware startkabels gehaald. Is allemaal iets dikker en zwaarder uitgevoerd dan standaard startkabels en heeft denk ik geen probleem met een 3 liter dieselmotor.
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Cor heeft aan startkabels niets als ik het goed begrijp.
    Hij kan erg slecht bij de accu polen komen vandaar dat hij een snoer met een stekker wil gebruiken.
    Ik bedoelde met de mm2 die een gewone start kabel maar klemt als je hem aansluit.
    Een stekker zal meer mm2 raakvlak hebben denk ik.
    De stekker kan hij dan makkelijk hij dan aan de stekker op de grond pluggen.
    Het gaat hem dus om de stekker niet om het snoer of startklemmen.
    Het snoer heeft hij al volgens mij.
    Zo is het toch Cor?
     
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Gerben en Bertus... dan ga ik volgende week als ik thuis ben die stekker inbouwen.. altijd de hulpkabel gebruiken zal niet gaan , ook niet nodig als ik hem elke dag zal gebruiken ..... alleen bij extreme temperaturen of als die een week stil staat extra accu gebruiken is dan wel een goed idee .

    bedankt voor de hulp en tips,
    Cor
     
  12. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ah, even niet opgelet.
    Tractorpullers gebruiken vaak externe accupacks om de motoren te starten. Daar zitten vaak dit soort connectoren op. Ik weet niet hoe jouw stekker eruit ziet?
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Als je de stekker al hebt, zou ik het gewoon eens proberen. Wordt 'ie (te) warm, dan merk je dat snel genoeg. Maar ik denk dat het inderdaad niet zo'n vaart zal lopen. Als je bedenkt hoe klein het contactoppervlak van de klem van een startkabel is...
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dan ga ik het volgende week gewoon aansluiten en van de winter zal ik het wel merken :)
     

Deel Deze Pagina