Hallo,
Nog een niet modelbouw gerelateerd vraagje.
Op mijn berg-topje in Oostenrijk komt de winter erg dichtbij (alhoewel het er gisteren nog 24 graden was). Afgelopen weken heb ik mijn sneeuwploeg gerepareerd en omgebouwd, want de afgelopen winter heeft hij niet overleefd.
Met de aanpassingen is het nog moeilijker om bij de accu te komen, dit om hem wat bij te laden/opwarmen en eventueel te helpen bij het starten als het -20 graden is.
Voorgaande jaren is het meestal net goed gegaan , en is de motor bij de eerste startpoging gestart. Dit jaar zal de tractor voor een iets langere tijd achter elkaar stilstaan, ik ben bang dat er dagen bij zullen zijn dat ik de motor niet kan starten , om bij de accu te komen moet ik de sneeuwploeg(schuiver) verwijderen, dit gaat alleen met draaiende motor..... jullie zien het probleem al ... daarnaast met bevroren vingertopjes .....brrrrrrrr
Nu is/was mijn idee om een stekker in m'n tractor te bouwen die redelijk makkelijk bereikbaar is om bij te laden, en ook voor de starthulp (auto).
Ik heb vorige week een stekker set gehaald waar ze (ik denk )heftrucks mee laden, tot 170A kunnen ze hebben .... meer als genoeg dacht ik , totdat ik gisteren startkabels wilde halen om te gebruiken als verbinding tussen deze stekkers en de accu. Op de doos staat dat een 2 liter motortje een kabeldikte had tot maar liefst 300A:schrik:
Mijn tractor heeft een 3 liter, 3 cilinder luchtgekoelde dieselmotor. (70 pk).
Kan ik deze stekkers gebruiken als stekkerverbinding voor de starthulp accu? Het is dus niet de bedoeling om door te blijven starten (niet langer als 4-5 seconden). Het zal er als volgt aan toe gaan.
-ca 1 minuut voorgloeien
-direct proberen te starten met volgas, meestal slaat hij aan na 3 -4 seconden.
- gas erop houden met een 1500 rpm voor een 10 seconden , daarna stationair voor een 5-10 minuten om op te warmen.
Soms gaat het mis, en als de motor gestart is en er is niet juist met het "gas gespeeld" slaat hij af. Bij extreme temperaturen , heeft de accu na het voor de 2e keer voor gloeien net niet genoeg kracht om door de compressie/koude olie te komen..... dan wil ik de starthulp via deze stekkers gebruiken.
Het is 1 keer voorgekomen 2 jaar geleden dat de accu bij de eerste startpoging het liet afweten en de motor al niet door de compressie heen kreeg , maar dit was te wijten aan "iemand" die per ongeluk de halogeen lampen had aanstaan bij het starten :nosmile: . Of dit nog een keer zal voorkomen, dat is natuurlijk niet te voorspellen.
Zo..... wat is jullie verdict
Is het een aanvaardbaar risico , of begeef ik me op ijs wat al aan het breken is? Ik zeg er nog een keer bij, als de motor niet gestart kan worden , kan ik heeeeel erg moeilijk bij de accu om rechtstreeks met startkabels aan te sluiten..... dat gaat me dan zeker een halve dag werk kosten..... als er op dat moment geen sneeuwstorm aan de gang is.
jaja... het is niet altijd rozegeur en maneschijn
Thanks,
Cor
Nog een niet modelbouw gerelateerd vraagje.
Op mijn berg-topje in Oostenrijk komt de winter erg dichtbij (alhoewel het er gisteren nog 24 graden was). Afgelopen weken heb ik mijn sneeuwploeg gerepareerd en omgebouwd, want de afgelopen winter heeft hij niet overleefd.
Met de aanpassingen is het nog moeilijker om bij de accu te komen, dit om hem wat bij te laden/opwarmen en eventueel te helpen bij het starten als het -20 graden is.
Voorgaande jaren is het meestal net goed gegaan , en is de motor bij de eerste startpoging gestart. Dit jaar zal de tractor voor een iets langere tijd achter elkaar stilstaan, ik ben bang dat er dagen bij zullen zijn dat ik de motor niet kan starten , om bij de accu te komen moet ik de sneeuwploeg(schuiver) verwijderen, dit gaat alleen met draaiende motor..... jullie zien het probleem al ... daarnaast met bevroren vingertopjes .....brrrrrrrr
Nu is/was mijn idee om een stekker in m'n tractor te bouwen die redelijk makkelijk bereikbaar is om bij te laden, en ook voor de starthulp (auto).
Ik heb vorige week een stekker set gehaald waar ze (ik denk )heftrucks mee laden, tot 170A kunnen ze hebben .... meer als genoeg dacht ik , totdat ik gisteren startkabels wilde halen om te gebruiken als verbinding tussen deze stekkers en de accu. Op de doos staat dat een 2 liter motortje een kabeldikte had tot maar liefst 300A:schrik:
Mijn tractor heeft een 3 liter, 3 cilinder luchtgekoelde dieselmotor. (70 pk).
Kan ik deze stekkers gebruiken als stekkerverbinding voor de starthulp accu? Het is dus niet de bedoeling om door te blijven starten (niet langer als 4-5 seconden). Het zal er als volgt aan toe gaan.
-ca 1 minuut voorgloeien
-direct proberen te starten met volgas, meestal slaat hij aan na 3 -4 seconden.
- gas erop houden met een 1500 rpm voor een 10 seconden , daarna stationair voor een 5-10 minuten om op te warmen.
Soms gaat het mis, en als de motor gestart is en er is niet juist met het "gas gespeeld" slaat hij af. Bij extreme temperaturen , heeft de accu na het voor de 2e keer voor gloeien net niet genoeg kracht om door de compressie/koude olie te komen..... dan wil ik de starthulp via deze stekkers gebruiken.
Het is 1 keer voorgekomen 2 jaar geleden dat de accu bij de eerste startpoging het liet afweten en de motor al niet door de compressie heen kreeg , maar dit was te wijten aan "iemand" die per ongeluk de halogeen lampen had aanstaan bij het starten :nosmile: . Of dit nog een keer zal voorkomen, dat is natuurlijk niet te voorspellen.
Zo..... wat is jullie verdict

Is het een aanvaardbaar risico , of begeef ik me op ijs wat al aan het breken is? Ik zeg er nog een keer bij, als de motor niet gestart kan worden , kan ik heeeeel erg moeilijk bij de accu om rechtstreeks met startkabels aan te sluiten..... dat gaat me dan zeker een halve dag werk kosten..... als er op dat moment geen sneeuwstorm aan de gang is.
jaja... het is niet altijd rozegeur en maneschijn

Thanks,
Cor