Startmotor voldoende power ?

Heli-Uwe

Forum veteraan
Hallo,

gisteren was ik met de T Rex 600 van plan te vliegen,
maar mijn startmotor red het net niet,
het was niet zo, dat brandstof in de zylinder was of iets dergelijks,
erder kont ik de motor zonder een enkel probleem met de hand stoppen,

ik heb deze:

Heavy duty Startmotor tot 30CC (Thunder Tiger 2675)
Deze zware startmotor van Thunder tiger is uitermate geschikt
om een 15cc 91 maat motor te starter in combinatie met 12 NimH cellen


deze gebruik ik sinds 3 jaren met een 12 Volt brommer-accu.

Nadat ik de accu nog een keer geladen heb, ging de motor ook niet veel beter, de heli is wel mee te starten, maar net ...

mijn vraag:
hoe sterk trekkt jullie motor? kan je die vasthouden of is die sterk als een boormachine ?

ik denk niet, dat de accu op is, meer, dat de motor op is ...

bedankt en groetjes van Heli-Uwe
 
Toch zou ik, om het even snel als oorzaak uit te kunnen sluiten, even snel de start-accu van een collega of van je auto proberen Uwe. Ook accu's hebben niet het eeuwige leven.
 
Laatst bewerkt:
goede idee met de auto, zou ik doen Ron, thanks

(even nog wachten, tot de buurman thuis is, ik heb geen auto, geen geld, weet je, ... ha ha)

Uwe
 
Laatst bewerkt:
Geloof niet dat een startmotor zo snel op is, zo'n ding maakt amper "draaiuren"

Ik heb achter mijn sullivan een 4s lipo hangen, gaat als de brandweer! :-)
 
Geloof niet dat een startmotor zo snel op is, zo'n ding maakt amper "draaiuren"

Ik heb achter mijn sullivan een 4s lipo hangen, gaat als de brandweer! :-)

gaat die motor dan niet kapot, een 4 s voll geladen heeft 16,8 Volt,
de startmotor staat op 12 Volt ... ?

groetjes van Uwe
 
Ah ja... Mijn startmotor kan ook tot 12V. Zolang de motor niet vastloopt of overbelast word ( verzopen motor o.i.d. ) gaat het prima. En anders kan je altijd nog een 3s proberen. Iets onder 12V maar kan kan wel constant meer amp leveren dan een kleine brommer loodaccu.

Dit was mijn backup startmotor voor het geval de Align de geest gaf ;-)
 
O. K. bedankt Merlijn,

morgen ochtend eerst maar wat werken, dan ga ik wat testen,

groetjes van Uwe
 
Hoi Uwe,

Ik gebruik ook een Sullivan alleen de Dynatron uitvoering en deze is geschikt tot 24V en gebruik hem dan ook met een 5S lipo.....
Deze kan ik dus met geen mogelijkheid vast houden met rond draaaien
Powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr en elke motor mee te starten zelfs de nieuwe OS 91 HZR 3D Speed Black die in mijn 700 zit
Hij is zelfs zo sterk dat ik de Starterpen in mijn heli moest modificeren omdat de 2x m2 stiftschroefjes gewoon los kwamen.....

S6 met je onderzoek....... maar ik denk idd dat je accu niet de beste meer is want de starters slijten echt niet zo snel.....

Gr
Jeroen
 
Ga ik doen Jeroen,

eigenlijk is het mooi, dat mijn motor niet zo veel power heeft,
da maak ik minder kapot aan de heli,

als het de accu is, probeer ik het eens met een lipo (3s of 4 s)

bedankt en groetjes, Uwe
 
Mijn align starter heeft van de week ook mn 2 imbusstiften kapot geslagen
Beide zaten extreem vast, maar aan de binnenkant waren beide gaten in de starter pen tot een grote groef geslagen.

De align starter is doorgaans ook sterk zat :mrgreen:
Wordt alleen wel een tikkie irritant, is mn 2e startpen al.

Hoe heb je dat ding gemod om hem vast te laten zitten?
Nog twee imbussen erbij?
 
Uwe, Soldeer gewoon de connector aan je startmotor welke je voor de helies gebruikt, en hang er gewoon een lipo aan. Dan heb je meer power dan met de brommer-accu.
En het is ook veel gemakkelijker meenemen. 3s is al voldoende.
 
Mijn align starter heeft van de week ook mn 2 imbusstiften kapot geslagen
Beide zaten extreem vast, maar aan de binnenkant waren beide gaten in de starter pen tot een grote groef geslagen.

De align starter is doorgaans ook sterk zat :mrgreen:
Wordt alleen wel een tikkie irritant, is mn 2e startpen al.

Hoe heb je dat ding gemod om hem vast te laten zitten?
Nog twee imbussen erbij?

Da heb ik geen last van @student:
misschien dat ik veel minder power op de motor heb ...

Uwe, Soldeer gewoon de connector aan je startmotor welke je voor de helies gebruikt, en hang er gewoon een lipo aan. Dan heb je meer power dan met de brommer-accu.
En het is ook veel gemakkelijker meenemen. 3s is al voldoende.

goed René , dat wist ik niet, dat een starter zoooooo veel vreet,
zie de volgende p:

groetjes, Uwe
 
probleem gevonden, denk ik

vandaag stap

1: accu vol geladen, 12,5 volt, starter loopt ... en met stoppen van de starter ging de accu omlaag tot 8 of 9 volt, dat is niet meer genoeg

2: lipo 3s aangesloten, da kan die wel wat, in ieder geval genoeg om een OS 55 te starten, en ik ben ook blij om, dat hij niet zo sterk is en mijn motor of anders wat kapot trekt

3: even nog wat andere kabels aan de starter solderen en aan de lipo,
en dan kan die gewoon zo door,

.........da heeft die start-accu het maar 3 jaar mee gemaakt,
toch wat power wat een starter moet hebben,

in ieder geval bedankt voor meedenken, meewerken en voor de goeden tips

groetjes van Heli-Uwe
 
Hoe heb je dat ding gemod om hem vast te laten zitten?
Nog twee imbussen erbij?

Hallo Student,

Bedoel je de 2 imbusschroefjes op je starterpen in je heli of van de Align starter???

Als je de 2 imbusjes op je starterpen van je heli bedoel dan heb ik het zo gedaan:

Clutch gedemonteerd,
de startepen gedemonteerd en waar de 2 inbusjes inzitten die op de pen komen (zitten 2 holletjes in op de pen) en deze met een dremel vlak gemaakt zodat de 2 imbusjes iets dieper in de startpen valt en deze goed vast gezet met borgmiddel
Ik heb voor op de 700 het complete HEX busje ook nog eens met groene borgmiddel/lijm vast gezet en de 2 imbusjes met blauw vast gezet.
T komt nooit meer los maar als het los moet dan ff warm stoken...

S6
Jeroen

PS Sorry Uwe dat ik in je topic reageert op een vraag van Student

Goed dat het opgelost is Uwe met je starter
 
is toch geen probleem Jeroen,

.. goed even ook @Student: geholpen,
dat was bij mij ook het probleem als de heli nog helemaal nieuw was,
wat een gedoe destijds .. maar nu o.k.

groetjes , Uwe
 
Nou, die van mij had de koppen aan de binnenkant van de imbussen (dat is normaal een bolletje) compleet weggeslagen...
Ik zet alles zeer overvloedig met rode locktite vast, dit komt dus echt bijna niet los. Was ook niet los.

Gewoon het hele ding had een paar grote groeven.
Maar ach, het werkt weer ;-)

En uwe, mijn starter werkt ook gewoon met een 3s accu. Ik heb er een accu van mn trex 450 in zitten..
Voor de 450 is deze al een jaar of 5 niet goed meer, maar in de starter doet hij het niet perfect
 
En uwe, mijn starter werkt ook gewoon met een 3s accu. Ik heb er een accu van mn trex 450 in zitten..
Voor de 450 is deze al een jaar of 5 niet goed meer, maar in de starter doet hij het niet perfect

Ik ga ook een 3s lipo ergens zoeken en die dan zo echt professioneel
aan de startmotor vastplakken, scheelt gewicht een gaat goed.

Ik hoop dat jou staartpen het verder goed doet,
heb ik eerder eens geschreven,
als de 600 nitro iets te veel brandstof in de motor krijgt,
draait die heel zwaar,
en met een te krachtige starter of boormachine maak je toch wat stuk ...

groetjes van Uwe
(mooi .. brandstofvliegen)
 
Ik heb er eigenlijk werkelijk nooit last van...

Ik clip mn slang naar de carb meteen dicht als de motor uitgaat.
Om te starten, moet de plugdriver erop, starter erop, clip los, 1 keer draaien met de starter en hij loopt.

Eerste keer van de dag gaat eigenlijk hetzelfde, alleen moet de startmotor dan wat langer draaien om aan te zuigen. Maar hij loopt nog steeds redelijk vlot.
 
Het ging ook goed met een nieuw geladen accu,
ik denk die brommer-accu is op, en als die wat ligt,
doet hij het niet meer zo netjes,
zo als bij 'n oude auto, ha ha

bedankt ook nog, groetjes van Uwe
 
Algemene start tip voor brandstof motoren:
Start de heli een beetje scheef/getild richting de uitlaat.
Hiermee voorkom je hydrolocks en start hij makkelijker.
 
Back
Top