startprobleem jetcat 120 sx

Aan de techniekers
De opstart moet ik 6-7-8 keer proberen, als ik een beetje met het startermotortje beweeg lukt het soms wel.
Bij elke keer proberen maakt hij een soort 'tjiep' geluid, waarna die in storing gaat : hij geeft dan low rpm.
Voor het koelen na het uitzetten, werkt het motortje vanzelf.
Ik ga er dan van uit dat het motortje in orde is.
Draaitijd totaal vd turbine is +-17 uur.

Wie weet raad ?

Bedankt

Koen
 
Ja dat wilde ik zeggen,
Maar bedoel je nu dat de startmotor niet draait bij het starten en wel bij het afkoelen?

Ik dacht uit jou uitleg dat het startmotortje de turbine niet genoeg op toeren kreeg?
 
Het lijkt er ook op dat de startmotor teveel slipt door een versleten O-ring.

Dat deze bij het afkoelen wel werkt kan doordat de motor dan al een hoog toerental draait en de startmotor hem alleen maar een beetje aanzwengelt.
Tijdens de start moet de startmotor de turbine op teoren brengen en daar is meer kracht en druk voor nodig waardoor deze door de versleten O-ring door slipt.
 
het 'getjiep' komt van de electronica, het motortje draait gewoon niet.
Ik denk ofwel de regeling ofwel de turbine die licht geblokkeerd is, maar ik weet niet of dit kan ?
 
Als de turbine "vastzit" kan je dat toch makkelijk controleren? Als hij iets aanloopt kan hij blijven klemmen en zal hij niet starten. Kan ook in de lagers zitten (olie resten of vuil). Klemmende lagers kan ook nog.

Als hij elke keer netjes koelt is het niet de starter of de electronica maar de turbine zelf. Niet meer mee vliegen maar laten controleren, kan anders veel geld gaan kosten.
 
heb de turbine gedemonteerd, een paar keer gestart en ik moest een paar keer het schoepenwiel maneel een duwtje geven. Zou ik niet best ineens de lagers laten vervangen ( +- 17 uur draaitijd ) en door wie ? Met jetcat zelf heb ik niet al te goede ervaring kwestie van snelle herstelling.
 
Waar klemt hij? Kan je zien dat hij ergens aangelopen heeft? Onbalans check is ook een goed idee.

Turbine rescue service uwe kannapin kan je ook proberen, anders iemand vinden die het zelf doet.
 
klemmen doet die niet echt, ik voel een licht verhoogde weerstand.
Destijds heb ik een herstelling laten doen bij een zekere Martin, ik denk dat dit in zeeland was, maar ik weet niet dat hij dat nog doet. Ik zou enkel de turbine zelf willen laten nazien, zonder bekabeling en dergelijke.
 
Lagers kan ik zo vervangen maar weet niet of dat het probleem is. Klemmende lagers is al erg lastig
 
@koen.
Vermoedelijk een kleinigheid waaron de turbine eventjes haperd tijdens opstarten. zou me niets verbazen als de kool borsteltjes van de startmotor ver heen zijn.
Je zou Martin Stouten kunnen vragen of hij er even naar wil kijken.
Ik wil er ook wel even naar kijken, ik woon alleen in Zwijndrecht NL de meeste tijd.
Ik denk dat de turbine niet uit elkaar hoeft maar dan kan ik pas beoordelen als ik hem even in mijn handen heb gehad.
Kijk maar even wat je doet.

Groet Ger.
 
Heb ondertussen de starter eraf gehaald en heb vastgesteld bij langzaam draaien, dat het tubinewiel op een bepaald moment iets stroever gaat. Weet iemand toevallig Martin zijn tel nr ?
 
Ik heb dit probleem ook wel eens gehad in het verleden, ik denk dat het komt door dat de lagers niet netjes in de kooi zitten na het af koelen.
Ik check meestal met het opstarten of de turbine goed rond draait de knuppel even vol gas gaat hij goed ga ik verder.
Mocht het niet lukken ik heb het zo gemaakt dat ik op de starter even de volle accu spanning er op kan zetten van een reserve accu ,met een stekker kan ik de starter ontkoppelen van de ECU
En gaat hij dan nog niet even het turbine wiel een zetje geven .
Maar gelukkig komt het niet zo vaak voor.
Maar kan er wel voor zorgen dat je niet kunt vliegen op dat moment.

gr Gerrit Jan
 
Denk ook dat de passing van de lagers niet meer optimaal is waardoor deze even scheef gaan zitten. Kan ook vuil zijn wat na een polijstbeurt van de tunnel weer over is.

Als dr motor even rond gedraaid heeft, is het zwaar lopen dan helemaal weg?
 
Eens hij loopt, loopt hij soepel. Heb hem ondersteboven gehouden, maar dit heeft geen effect. Misschien is het normaal dat als je die traag aandraait, die wat soepeler en stroever loopt doordat die kogeltjes naar het schijnt dan beneden liggen. Dan zou het natuurlijk toch nog aan het startmotortje kunnen liggen.
 
Ben vandaag bij Martin langs geweest : er is geen 100 % duidelijke oorzaak gevonden, maar een combinatie. Het spoelen van de lagers gaf reeds een verbetering. Slijtage van de lagers speelt zeker een rol. Het verminderen van de veerspanning daarna was doorslaggevend. Nu start de turbine terug normaal en hopelijk kan die weer een tijdje mee. Alvast bedankt voor de tips en dank aan Martin.
Misschien weet iemand hoe je de startspanning op het startmotortje kan verhogen ?
 
Back
Top