Goede avond,
Een vraagje voor de turbinegoeroes onder jullie, andere mogen ook antwoorden hoor
.
Vandaag na ongeveer 3 jaar geen turbine gevlogen te hebben toch maar weer eens gaan vliegen met de JTM XXX met een VT80 turbine erin. Thuis alles mooi getest en goed bevonden. Eerste vlucht geen probleem voor te starten en nadien ook voor te koelen.
Klaar voor de 2e vlucht wou de motor ineens niet meer starten.
Het voorverwarmen gaat goed, starter slaagt aan tot +/- 5000rpm daarna wanneer de kero ontbrand wil de starter de motor wel harder laten draaien maar lukt niet. Temp stijgt binnenin de motor maar geen hoger toerental.
Eerste vermoeden een defecte stuurplaat. Daarnet de motor open gedaan en naar de printplaat gekeken, niets aan te zien van een opgeblazen component. Ook de motor manueel een startertest laten doen is allemaal geen probleem.
Nu zie ik dat de rubberen ring binnenin de bendix een heel schuine kant heeft. Ik vermoed nu dat deze versleten is en wss door de jaren heen wat hard geworden is en doorslipt op de compressormoer tijdens het optoeren. Tijdens de start zie je het toerental op de display ook wel af en toe omhoog schieten.
Andere die hier al een gelijkaardig gedrag hebben gehad al dan niet met een JetsMunt turbine?
Mvg,
Ben
PS: het was wel balen na een eerste stressvolle maar bevredigende vlucht dat de motor geen zin meer had.
Een vraagje voor de turbinegoeroes onder jullie, andere mogen ook antwoorden hoor

Vandaag na ongeveer 3 jaar geen turbine gevlogen te hebben toch maar weer eens gaan vliegen met de JTM XXX met een VT80 turbine erin. Thuis alles mooi getest en goed bevonden. Eerste vlucht geen probleem voor te starten en nadien ook voor te koelen.
Klaar voor de 2e vlucht wou de motor ineens niet meer starten.
Het voorverwarmen gaat goed, starter slaagt aan tot +/- 5000rpm daarna wanneer de kero ontbrand wil de starter de motor wel harder laten draaien maar lukt niet. Temp stijgt binnenin de motor maar geen hoger toerental.
Eerste vermoeden een defecte stuurplaat. Daarnet de motor open gedaan en naar de printplaat gekeken, niets aan te zien van een opgeblazen component. Ook de motor manueel een startertest laten doen is allemaal geen probleem.
Nu zie ik dat de rubberen ring binnenin de bendix een heel schuine kant heeft. Ik vermoed nu dat deze versleten is en wss door de jaren heen wat hard geworden is en doorslipt op de compressormoer tijdens het optoeren. Tijdens de start zie je het toerental op de display ook wel af en toe omhoog schieten.
Andere die hier al een gelijkaardig gedrag hebben gehad al dan niet met een JetsMunt turbine?
Mvg,
Ben
PS: het was wel balen na een eerste stressvolle maar bevredigende vlucht dat de motor geen zin meer had.