Startprobleem van OS .46 FX-H

• Topicstarter Topicstarter ronenbianca
  • Startdatum Startdatum
R

ronenbianca

Guest
Hallo allemaal,

Enkele jaren geleden kocht ik een Kyosho Concept 46VR heli met een OS Max .46 FX-H Ring motor.
Na wat maanden gehoverd te hebben met de nodige problemen met het starten en laten lopen van de motor is het ding op stal gegaan.

Nu begint het weer te kriebelen, een flight sim op de pc geïnstalleerd en de heli van zolder.
De motor had ik in een olie mengsel gelegd om corrosie te voorkomen.

Nu de afgelopen week de motor op een bokje geplaatst, schoon gemaakt, litertje brandstof gekocht.
De beide schroefjes voor het mengsel gezet volgens de fabrieksspecificaties.
Accu van startbox opgeladen, nieuwe gloeiplug geïnstalleerd en starten maar...

En starten maar ... en starten maar ...

Motor compleet uiteen gehaald, schoon gemaakt en weer terug in elkaar gezet.
Er is genoeg compressie naar mijn idee.
Maar geen kuchje van de motor te horen.

Ik krijg 'm op geen enkele manier aan de praat! :(
Gestart met de vinger en met het schroefmachientje...

Ik moet er eerlijkerwijs wel bij zeggen dat ik altijd problemen heb gehad om het motortje aan de praat te houden

Wie kan mij hierbij helpen?

Foto van de opstelling in de schuur bijgevoegd.

Dit ziet er meer uit als een vliegtuig motor ipv een heli motor met die prop ;)

Niet dat ik al heel veel verstand heb van brandstof motoren, ben zelf nog erg lerende, maar het lijkt wel op een gloeiplug probleem.
Doet de gloeiplug het nog goed, gloeit hij goed als hij niet in de motor zit? Is de gloeiplug niet de heet of te koud voor het brandstof mengsel? Levert je gloeipen voldoende om de te kunnen gloeien?

Ga er mee naar club voor je de motor in de soep draait. Je moet kunnen voelen, ruiken, horen wat motor doet, en dat kan nu juist niet via een forum.

@ ronenbianca,

Door de lange tijd van het stilstaan is de olie in de carburateur dik geworden en laat de brandstof niet door.
Dus deze ook schoonmaken.
De fabrieksafstelling is veel te rijk, de hoofdspoeier op 1 1/4 open (van volledig dicht).
Gebruik een enya 3 plug!.
Zorg er voor dat de gloeiplug accu super vol is en als de motor brandstof krijgt ga dan alsvolg te werk.

-Verwijder de plug
-Verwijder de brandstofslang van de motor
-Zet het gas vol open
-Draai nu met de startmotor de motor rond (kijk uit voor de troep die uit het pluggat komt).
-Draai de plug erin
-Zet de hoofdsproeier op 1 slag open
-Zet het gas op idle
-Monteer de brandstofslang
-Plaats de plugaccu op de plug
-Start de motor
-Hou de motor aan de praat door met het gas te spelen en nu kan je eventueel het schroefje dat in het centrum
van de gashendel zit verder indraaien zodat de motor mooi en rustig blijft lopen.

In de heli licht de motor op zijn kop, dit heeft als nadeel dat de plug alle brandstof krijgt en snel uitgedoofd wordt.
Heel belangrijk is dus om de motor niet te verzuipen.

Gr Frans.

Bedankt voor jullie reacties.

En idd, het lijkt wel een vliegtuig, maar de prop zit er op om voor enige belasting te zorgen tijdens het afstellen van de motor, mits ik m aan de praat krijg.

frans laurijsen zei:
Gebruik een enya 3 plug!.
Momenteel zit er een OS8 plug in, aangeraden door OS zelf ... in welk opzicht is die enya beter dan?

frans laurijsen zei:
In de heli licht de motor op zijn kop, dit heeft als nadeel dat de plug alle brandstof krijgt en snel uitgedoofd wordt.
Dit is dus altijd een probleem geweest, haal je de plugaccu los, dan valt de motor uit

frans laurijsen zei:
Zorg er voor dat de gloeiplug accu super vol is
Ik werk met een startbox, waarin ik het ampèrage kan regelen, de plug gloeit volop buiten de motor

frans laurijsen zei:
Carburateur schoonmaken
Dit heb ik ook reeds gedaan. De gloeiplug wordt nat, sterker nog; als ik niet op let verzuip ik 'm waardoor ik een hydro lock krijg

Maar bedankt voor je stappen plan, hier zal ik mee aan het werk gaan.

Plug hoeft niet meer dan kersrood-helderrood te gloeien.

Een motor elektrisch proberen te starten is ook niet de oplossing, eerst goed afstellen.

ronenbianca,

De OS8 is een prima plug, the enya 3 is nog heter waardoor de kans dat de motor blijft lopen groter is.
Je zegt dat de motor afslaat als je de plug stekker verwijdert. Dit zegt mij dat de motor onderin veel te rijk staat.
Je moet dus het schroefje in het centrum van de carb verder indraaien. Zeker een halve slag.

Succes,
Frans.

Daar begint het al. Het afstellen van een verbrandingsmotortje is vrijwel niet uit te leggen via een verhaaltje "op papier". Er zijn zo veel dingen die je niet uit kunt leggen en die je moeilijk of geheel niet kan omschrijven.
Er wordt direct geschreven dat de stationair sproeier armer moet worden gezet. "Zeker een halve slag" wordt er geschreven. Sorry hoor maar als je zo te werk gaat zal het je nooit lukken de motor goed draaiend te krijgen.
Ten eerste is de conclusie dat die sproeier te rijk staat heel erg voorbarig. Afgaande op het verhaaltje zal ik die conclusie absoluut niet willen trekken. Er zijn nog veel meer mogelijke oorzaken te bedenken.
Ten tweede is de afstelling van die sproeier bij de meeste carburateurs behoorlijk gevoellig en kan zelfs 1/8ste slag verstellen al te veel zijn!

Het is al vaker hier op dit forum ter sprake gekomen, het goed afstellen van een verbrandingsmotortje is helemaal niet zo moeilijk. Het is alleen heel moeilijk tot haast onmogelijk om dat hier goed en duidelijk te beschrijven. Zoiets moet je zien, horen, voelen, ruiken en doen. Daarom is het advies van Ron het beste wat gegeven kan worden, "Ga naar iemand die veel ervaring daarmee heeft". Dergelijke mensen vindt je het meest en het makkelijkst bij een club. Vraag hem om het voor te doen en je tegelijkertijd uit te leggen wat hij doet en waarom. Zo leer je het "vak" het snelste en zal je zien dat wanneer je het in de vingers hebt de afstelling zo gebeurt is.
Dan het moeilijke starten. Ook hier is via dit medium erg moeilijk iets over te zeggen. Ik kan niet zien wat en hoe jij de motor probeert te starten. Ik kan niet zien wat er uit de uitlaat komt tijdens die startpogingen en zo nog meer dingen. Suggesties zijn er voldoende. Heb je de juiste brandstof? Heb je de juiste plug en werkt die ook goed? Lekt er nergens valse lucht langs de carburateur of het achterdeksel. Lekt er geen compressie weg langs de gloeiplug? Is de zuigerveer nog wel heel. Zit de cilinderkop er wel goed strak op? Zit de cilinderbus wel goed in het huis? Zitten er geen verstoppingen in de carburateur, de tank en de slangetjes? En nog veel meer!
Allemaal punten van controle allemaal dingen die fout kunnen gaan. Vooral als het een combinatie van een paar van die problemen is kan het best lastig zijn om het voor elkaar te krijgen.
Het is dat Budel niet naast de deur is anders had ik gezegd kom gerust langs dan zal ik m'n best doen om je te helpen. Maar volgens mij zijn er ook bij jou in de buurt voldoende mensen die je kunnen en ook willen helpen.
Succes.

Iedereen bedankt voor jullie reacties, met name frans.
Ik kom er zo wel aan uit.

Bedankt.

Bedank, met name Ernst ook maar :o want idd zo maar een deellastsproeier een halve slag in draaien (armer) kan z'n nare gevolgen hebben waar juist Ernst je voor waarschuwde.

Eric.

Back