Hallo,
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Taifun (van graupner) met een OS CZ 2,1 cc motor met trekstarter. Ik heb met zeer overwogen redenen er voor gekozen om twee tankjes in de boot te leggen. (de originele tank kan niet meer geleverd worden en dus moesten ze onder het zijdek. Voor de balans moesten er dan twee tankjes in). De uitlaat heb ik met een slang opgesplitst in de twee turbine buizen(gewoon omdat het mooi is als er uit beide pijpen rook komt). Het probleem luidt als volgt.
Wanneer ik mijn boot wil starten is er te weinig overdruk op de tankjes om meteen brandstof naar de motor te pompen. Ik speel dus van te voren op de overdruk slang brandstofpomp en blaas net zo lang tot dat er brandstof naar de motor loopt. Ik ga zelfs nog iets door om wat brandstof in de carburateur te hebben. Dan houd ik de overdrukslang goed dicht en zet deze terug op de uitlaat. Wanneer ik dan een paar halen doe aan de trekstarter loopt de motor zelden. Meestal zakt de brandstof weer terug. Als de motor in een keer aanslaat wordt er wel genoeg druk op gebouwd. Dit duurt wel even en als ik te vroeg gas geef zakt het toerental zelfs terug.
Het grootste probleem ontstaat echter wanneer de motor heel even heeft gelopen en dan weer afslaat(vanwege de overdruk die niet snel genoeg opgebouwt wordt). Dan is de carburateur warm en kan ik deze moeilijk dicht houden met mijn vinger, om daarna met een paar halen weer overdruk te hebben en de motor te kunnen starten.
Wat zijn jullie tips om dit probleem op te kunnen lossen? Ik heb zelf al eens aan een kurk zitten denken om de carburateur mee dicht te houden of iets dergelijks voor op de uitlaatpijpen.
Bijvoorbaat dank voor de ideeën,
Christopher.
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Taifun (van graupner) met een OS CZ 2,1 cc motor met trekstarter. Ik heb met zeer overwogen redenen er voor gekozen om twee tankjes in de boot te leggen. (de originele tank kan niet meer geleverd worden en dus moesten ze onder het zijdek. Voor de balans moesten er dan twee tankjes in). De uitlaat heb ik met een slang opgesplitst in de twee turbine buizen(gewoon omdat het mooi is als er uit beide pijpen rook komt). Het probleem luidt als volgt.
Wanneer ik mijn boot wil starten is er te weinig overdruk op de tankjes om meteen brandstof naar de motor te pompen. Ik speel dus van te voren op de overdruk slang brandstofpomp en blaas net zo lang tot dat er brandstof naar de motor loopt. Ik ga zelfs nog iets door om wat brandstof in de carburateur te hebben. Dan houd ik de overdrukslang goed dicht en zet deze terug op de uitlaat. Wanneer ik dan een paar halen doe aan de trekstarter loopt de motor zelden. Meestal zakt de brandstof weer terug. Als de motor in een keer aanslaat wordt er wel genoeg druk op gebouwd. Dit duurt wel even en als ik te vroeg gas geef zakt het toerental zelfs terug.
Het grootste probleem ontstaat echter wanneer de motor heel even heeft gelopen en dan weer afslaat(vanwege de overdruk die niet snel genoeg opgebouwt wordt). Dan is de carburateur warm en kan ik deze moeilijk dicht houden met mijn vinger, om daarna met een paar halen weer overdruk te hebben en de motor te kunnen starten.
Wat zijn jullie tips om dit probleem op te kunnen lossen? Ik heb zelf al eens aan een kurk zitten denken om de carburateur mee dicht te houden of iets dergelijks voor op de uitlaatpijpen.
Bijvoorbaat dank voor de ideeën,
Christopher.