startproblemen met de Taifun (Graupner)

Hallo,

Ik ben de gelukkige eigenaar van een Taifun (van graupner) met een OS CZ 2,1 cc motor met trekstarter. Ik heb met zeer overwogen redenen er voor gekozen om twee tankjes in de boot te leggen. (de originele tank kan niet meer geleverd worden en dus moesten ze onder het zijdek. Voor de balans moesten er dan twee tankjes in). De uitlaat heb ik met een slang opgesplitst in de twee turbine buizen(gewoon omdat het mooi is als er uit beide pijpen rook komt). Het probleem luidt als volgt.
Wanneer ik mijn boot wil starten is er te weinig overdruk op de tankjes om meteen brandstof naar de motor te pompen. Ik speel dus van te voren op de overdruk slang brandstofpomp en blaas net zo lang tot dat er brandstof naar de motor loopt. Ik ga zelfs nog iets door om wat brandstof in de carburateur te hebben. Dan houd ik de overdrukslang goed dicht en zet deze terug op de uitlaat. Wanneer ik dan een paar halen doe aan de trekstarter loopt de motor zelden. Meestal zakt de brandstof weer terug. Als de motor in een keer aanslaat wordt er wel genoeg druk op gebouwd. Dit duurt wel even en als ik te vroeg gas geef zakt het toerental zelfs terug.
Het grootste probleem ontstaat echter wanneer de motor heel even heeft gelopen en dan weer afslaat(vanwege de overdruk die niet snel genoeg opgebouwt wordt). Dan is de carburateur warm en kan ik deze moeilijk dicht houden met mijn vinger, om daarna met een paar halen weer overdruk te hebben en de motor te kunnen starten.

Wat zijn jullie tips om dit probleem op te kunnen lossen? Ik heb zelf al eens aan een kurk zitten denken om de carburateur mee dicht te houden of iets dergelijks voor op de uitlaatpijpen.

Bijvoorbaat dank voor de ideeën,

Christopher.

Gegroet allemaal,

Fijn dat jullie massaal samen gekeken hebben :)
Ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn vraag, of moet ik jullie wat tijd gunnen voor het bedenken van een oplossing :wink:

Tot laters :P

euh, heb gisteren niet op t forum gekeken......
met 2 tankjes heb je dit probleem meestal wat vaker, gewoon een paar drupjes brandstof in de carb gooien is makkelijker, en als je je vinger na t lopen niet meer op de carb kan houden wordt ie veeeeeel te heet !!!!

hoofdnaald een volle slag rijker zetten, en weer opnieuw afstellen....
Succes.............Peet................8)

Christopher schreef:
Fijn dat jullie massaal samen gekeken hebben
Ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn vraag, of moet ik jullie wat tijd gunnen voor het bedenken van een oplossing

Het forum geeft natuurlijk geen garantie tot snel antwoord, al is het meestal wel realiteit :wink:

Robert

Bedankt voor de reactie jongens :P
Robert zei:
Het forum geeft natuurlijk geen garantie tot snel antwoord, al is het meestal wel realiteit :wink:

Laat dat nou net de reden van bezorgdheid zijn :)

Bedankt Peet, ik zal het uitproberen. Ik laat jullie weten ho het gegaan is.
(Ik hoop deze week nog wat tijd te kunnen vinden :mad: )

Gegroet.

zoals je zelf zegt: "Veel te weinig tijd om te vliegen is onzin! Gewoon tijd maken!" ;)

iets wat je ook een beetje helpt, indien mogelijk, is om de tankjes wat hoger te leggen.

Mark

@mark,

Ik heb helaas in deze hydroplane geen plaats om onder het dek nog eens te gaan verhogen ten opzichte van de motor. Daar is echt geen ruimte voor.
Morgen middag ga ik mijn best doen om vrij te maken. Shool he, dat vraagt soms wat te veel van je tijdsindeling.... :cry:

@peter,

Is het trouwens bij de Taifun aan te raden om iid aan beide zijden een tankje neer te leggen voor de balans, of zou 1 tankje aan 1 kant geen probleem opleveren? ( het is een tankje van 150 ml)
Ik zal je morgen nog even bellen om te vragen of jij wel dat tankje kunt bestellen wat er origineel in hoort. Dan heb ik ook het bestelnr. opgezocht.

Alvast bedankt jongens. Ik laat het weten als er nieuw nieuws is.

Christopher.

Back