Startproblemen met Webra T4-60

Hallo mensen,

Heeft iemand ervaring met Webra T4-60 motoren.
Het is al een oud model, bouwjaar 1984.
Kan iemand mij helpen met het volgende:
- handleiding.
- exploded view van deze motor
Het is mij tot op heden niet gelukt deze motor te starten.
De compressie is uitstekend.
Nieuwe gloeiplug OS type f 4 takt.
De motor krijgt voldoende brandstof.
Toch heeft de motor nog geen kick gegeven.
Heeft iemand tips hoe ik deze moet afstellen of wat ik verkeerd doe.
Mijn dank is groot.

gr.

Clubgenoot van mij had de T4-90. Carurateur direct op de kop gezet i.p.v. op/via carter. Schitterend geluid. Ik heb geen idee welk nitro-percentage deze motor nodig had.

Leuke motor... maar een bekend nadeel is het tandsnaartje. Vooral als de motor ouder wordt (is) zal deze tandriem zijn spanning verliezen. Daarna is het een kwestie van tijd voordat de zuiger en de roterende kleppenbus niet meer in sync zijn.

Voor zover ik nog weet moet je even het kapje eraf halen wat de de tandriem beschermd.

Dan zie je op het tandwiel wat op de klepbus zit een nokje of kerfje staan.

Ook op de krukas pullie zit zo'n nokje/kervje

Nu wordt het even gokken:

Volgens mij moest het nokje op de krukas meenemer naar boven komen te staan en dan oplijnen met de lijn die de carterhelften deelt.

Het nokje op het tandwiel boven, moet dacht ik naar beneden wijzen en dan ook oplijnen met de carterhelft lijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Groet
Winfried

Leuk die oude motoren, heb nog even bij mijn T90 gekeken en bij deze is het kerfje meenemer gelijk zetten met kerfje carter en puntje in de klepbus juist naar boven.
Weet nog wel dat de eerste start van de vliegdag moeizaam was maar de volgende waren letterlijk een tik en lopen. P.S. weet iemand een adres waar ik aan een nieuwe riem kan komen?

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties!
De timing stond inderdaad verkeerd. Alleen zit op de krukas 2 kervjes ipv 1.
De motor heeft nu een aantal slagen gelopen.
Alleen sloeg hij direct weer af.
Nu zie ik dat op mijn uitlaat geen (druk)ventiel zit, moet van dit ventiel een slangetje naar de brandstoftank? Heb zelf een beetje druk op de tank gezet met de mond, daarom denk ik dat hij af sloeg omdat de druk weer weg was.
Er zit ook nog een ventiel op het carter, moet deze ook op de tank.
Kunnen jullie mij vertellen hoe ik carbarateur moet afstellen en hoe de slangen aangesloten moeten worden.
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

gr.

@Huibert: Modelbouw bloemendaal is vroeger altijd een trouw Webra dealer geweest, Je zou het daar eens kunnen proberen.

@Gerard.
De nippel op het carter is voor de olie afvoer... die moet je niet op de tank aansluiten maar gewoon naar buiten uitvoeren.

Op zich hoeft de nippel op de uitlaat niet naar de tank, maar het mag wel.

Als je echt de afstelling helemaal kwijt bent, dan is het het handigste om eerst te zorgen dat de motor volgas weer enigzins loopt. Dus motor goed vastzetten, minimaal half gas geven starten en dan enigzins fatsoenlijk afstellen.

De reden hiervoor is dat de webra motoren een stationair naald hebben die vanaf de andere kant 'in' de volgas buis schuift als je het gas dicht doet. Als nu de stationair naald heel fout staat dan zal die de doorvoer van brandstof te veel blokkeren.

Je kan dit ook wel zien als je in de carburateur kijkt, vanaf ongeveer half gas, mag de stationair naald niet of nauwelijks in de bus aan de andere kant schuiven.

Als de motor dan eenmaal hafgas/volgas enigszins loopt, dan kan je proberen om gas te minderen, slaat de motor af, dan staat stationair waarschijnlijk te arm (dus te ver in de andere bus) dus dan de stationair naald uitdraaien.

Succes met deze klassieker
Winfried

Wanneer bij volgas de stationairnaald iets meer dan 1mm uit de sproeierbuis komt zit je redelijk goed, de beginstand van de hoofdnaald zit een kleine 3 slagen open. Hiermee heb je een begin waarop hij loopt. De drukaansluiting is bij de 90 niet nodig en vroeger bij mijn .40 heb ik hem ook niet gebruikt.

Back