Startproblemen WREN

Nadat ik de motor terug gekregen heb van Wren liep hij bij de eerste start als een zonnetje. Bij WREN is hij van gasstart naar kerostart omgebouwd en is daar uiteraard ook test gedraaid.
Dat was plm een maand geleden. Vanwege drukte en het weer heb ik vorige week pas kunnen testvliegen, maar het starten lukte pas na een poging of tien. Uiteindelijk ging het vliegen alsnog niet door omdat zicht en de wolkenbasis te slecht waren.
Gisteren weer naar het veld en nu hebben we wel 30 keer geprobeerd, en steeds weer geen Light Up, dus onverrichter zake weer naar huis. Er is NIETS aan de motor of het brandstof systeem veranderd na de eerste succesvolle start.
Lipo was uiteraard steeds ramvol.

Wat ik zie is een mooie walm uit de motor met de pre heat, die werkt dus. Zeker als ik met het knopje wat extra prime voor de start.
Heel af en toe hoor ik een miniem plofje aan het begin en zie de temp dan een of twee graden oplopen.
Ik heb de gloeiwaarde al wat verhoogd.
Het was beide testdagen natuurlijk koud met rond de 5 graden buiten en de motor zelf nog op een graad of 10.
Ik heb de kist al 90 gr gekanteld op een tip geprobeerd, niks helpt.

Wat kan ik nog meer testen of veranderen in de parameters van de ECU? Ik kan WREN pas weer maandag bereiken natuurlijk.

Ik heb onderlaatst iemand gezien die met een gasfornuis aansteker in de uitlaat probeerde een startprobleem te verhelpen, maar of dat helemaal wijs is? Bovendien heb ik zo'n ding hier niet.

Hoi Richard.
Hetzelfde bij een clublid meegemaakt, een Wren 44er turboprop.
Het bleek dat de kero gloeistift uit geblazen werd doordat na de ontsteking en de eerste temp rising de startmotor net iets te veel stroom wegnam om de kero stift aan de gang te houden waardoor deze telkens uitgeblazen werd, ook bleek achteraf dat de rotor niet echt licht draaide, hij heeft de motor terug gestuurd toen, zelf zou ik de motor even gedemonteerd om de lagerpassingen e.d. na te lopen waardoor de boel weer soepel draait en de startmotor niet zo hard hoeft te werken.

Just my two cents.

Mhhh, dat is niet zo heel mooi Richard.

Op koude dagen zie ik vaker van dat soort problemen, heb dit ook gezien met JetCat kerostarters die op 2S LiPo werken.
Zodra de starter bij komt dooft de gloeistift net wat teveel door een hoger stroom verbruik en onsteekt de brandstof niet.

Vaak was het met een volle LiPo net te doen maar een 2de of derde start lukte al niet meer.

Mijn Kingtech gebruikt ook de Xicoy ECU en die draait op 3S LiFe, scheelt toch weer wat in spanning en heb nog nooit een mis start gehad.
Ze zeggen dat de de K100G en kleiner ook op 2S LiPo kan maar ook daar heb ik gehoord dat de start met koud weer dan niet altijd lukt.

Weet echter niet of de overige electronica van Wren een 3S LiFe aankan, maar denk dat dat met het koude weer toch wel heel wat zou kunnen schelen.

Maar, de zondag is bijna voorbij, waait lekker hard dus morgen om 9:00 even naar de overkant bellen.

Succes.

Ger.

De motor draait erg soepel, hij is bij WREN uit elkaar geweest omdat ze een interne kerostart aangebracht hebben. En daarna weer gebalanceerd en testgedraaid.

Berto, er zit een Projet Hornet-III ECU op, ik heb ff gekeken, er zou tot 8 cell NC op mogen, ik zal maandag checken of dat met 3S toegelaten is, dat is plm 10V, geen idee op die 11,1 toegestaan is, ik ga het zo zelf niet proberen.

Maar de uitleg is wel wat te volgen, in elkaar zakken van de stroom bij 2S. Maar tot de 30e start bleef de Lipo wel de motor super goed starten. Hij was voor vertrek nog geladen.
Ik heb ooit zoiets meegemaakt met de P80 van de buurman, toen ik nog niet wist dat een Eneloop niet zoveel kracht had, toen wilde die ook niet starten op 6cellen.

Ik ga uiteraard ff bellen maandag en vragen of een 3S mag en welke parameters ik veilig kan verstellen van de ECU om mogelijk een resultaat te krijgen, de tijd dringt....

Berto, was gisteren sowieso een sof dag, nadat de Elan niet startte, hebben we de Tuono opgebouwd en toen die klaar was bleek ik de verkeerde zender meegenomen te hebben.... Hele ochtend vergooid dus.....
Niettemin, als we het probleem vinden van de WREN dan is het niet helemaal voor niks geweest... Beter hier als in ES....

Ger, weet je nog dat we die fuel pump van de MB in water hebben laten draaien een jaar of drie geleden? De kist is nu eindelijk weer bijna vliegklaar na een zeer grote overhaul beurt. Ik had de kabeltjes er af gesoldeerd, de kabel verkort en er weer aan gesoldeerd. Alles prima, alleen de volgende ochtend lagen beide kabels er af, mogelijk met stoten, geen idee. De lipjes zijn zo kort afgebroken, dat ik er niet meer aan solderen kan en dus moet daar een nieuwe pomp op. Die nieuwe van JC hebben tenminste een fatsoenlijk huis er omheen zodat je er met MPX stekkers kunt werken en geen geknoei met solderen behoeft.

Het houdt je allemaal lekker van de straat, afgezien van de harde wind en we zijn een Magnum indoor kisje aan het maken, lukt binnen één dag, inclusief spuiten!

Hee Richard,

Ah ja, de huidige Wrens gebruiken de Xicoy ECU :-)

Je bent er ook overtuigd van dat de kero stift goed werkt?
30 keer proberen namelijk is wel heel erg veel, zou bijna denken dat er iets anders aan de hand is.

Als mijn motor echt na 1 of 2x niet zou opstarten dan zou ik het echt verder gaan zoeken.

Mhhh, dat was dus echt een 'off day' :-(

@Richard.

De ECJU van Projet, mooi dan kun je het zelf allemaal makkelijk zelf instellen.
3S lipo in no problemo net als 8 nicads, kun je in de ECU instellen wat die krijgt.
Gebruik je de 12 of de 6 volt kero burner? hoogstwaarschijnlijk de 12 volt versie net als Behotec dat doet.
Als de 12 volt versie erin zit moet je minimaal 5 sec, tot max 8 sec burner preheaten en daarna mag de pomp en de startmotor pas bij komen, d.w.z. heel geleidelijk dus.
Die 12 volt dingen vreeeeeeten stroom.
Pomp startspanning op 0.45 volt moet voldoende zijn, mijn oude turbine in de F86K start op met 0.42 volt en heel soms met een klein vlammetje.
Als de 6 volt stift erin zit mag je ongestraft 6.5 volt erop zetten, doe de mijne al jaren en is nog steeds heel.
Heel vreemd van Mike Murphy, hij wilde vroeger niets weten van Projet Ecu's, vooruitstrevend inzicht zullen we maar zeggen.
Je zou eventueel de instellingen even naar me kunnen mailen zodat ik dan ook weet waar er misschien nog wat geoptimaliseerd kan worden want de Projet ken ik als m'n broekzak inmiddels.

En ja, e ES esta no problemo frio e viernes :wink:' turbina de gas' loopt altijd wel boven 20 graden.
Hasta la vista a siete, ocho marzo Deelen airport?

Ger,

Ik zal nog es ff checken wat voor kero burner er in zit, heb daar geen gegevens van.

Ik zie nergens in de ECU waar ik het type en voltage voedings accu kan instellen.

Hier zijn alle gegevens van de ECU

Projet Hornet III versie 2.4G
Max RPM
23000
Cooldown Temp
100gr
Thr expo
30%
Kerosene Modulation
2%
Prop Modulation
32%
Pump Max Volt
6.0V
Pump idle Volt
0.85V
Pump start Volt
0.25
Acc/decell
FAST
Min RPM
32000
Adjust Glow
7.3V
Bat min Volt
6V
F/S delay
0.5 sec
Fuel Pump offset
0.05V
Starter-On pulse
5.0V
Fuel Pump deviation
0.6V
Starter-V cool
3.5V
Pump-start pulse
0.4V
Pre-Glow Time
2.0sec
Dec Curve
>11 40-70-90%
Acc curce
>11 40-70-90%
RPM prop Off
15.000
Pump Raise volt
0.000V
Start Time
18.0 sec
Pump Start delay
0.0 sec
Heat Time
18 sec
Starter Accel
0.5V
RPM starter Off
25.000 rpm
Starter-V Max
7.0V
Starter-V Heat Up
4.7V
Starter-V Ignition
2.2V
Ign Type
Kero Seq.2
Rpm sensor Type
Magn-Hall
Accel-Delay Temp
15gr
Decell High range
0.9 sec
Decell low range
1.6 sec
Accel high range
1.2 sec
Accel low range
1.4 sec
Corr step max
0.9 V
Corre fact max
X 1.90
Cal volt max
2.0V
Cal speed expert
0.5V
Cal RPM UPM-CAL expert
70.000
UPM-expert
32.000
UPM-MAX
123.000

Ik heb twee jaar terug zo'n zelfde probleem gehad met mijn Behotec 180 en de zelfde ECU.
Als ik me het goed kan herinneren staat mijn Glow stift (bij jou volgens mij ''adjust Glow'') op 10.0volt. En deze doet dat dan 8sec voor dat hij opstart. Ik ga het vanmiddag is even voor je nakijken.

Gr Leon

Hoi Richard.
Die pre glow time is wat aan de lage kant, zou deze op 4 sec zetten.
De starter ignition is met 2.2 volt wat aan hoge kant, zou deze op 1,5 volt proberen, minder kans op uitblazen kero burner.
De 6 volt kero burner zit erin zo te zien en zou met 7,3 volt ruuuuuim voldoende moeten zijn.
Eerst even proefstarten maar ik denk dat dit wel zal werken, eventueel de Total opstart time verhogen van 18 naar 25 sec.
De gas modulation (lees in jouw geval de kero onstekings klep ) ook verhogen van 35 naar 60 %, bij mij staat deze op 100%.
Als je aanstaande weekend op Deelen bent kan ik je wel mano à mano helpen :wink: en hem fine tunen voor opstart als je wilt.
Ik dacht dat ik Leon toen ook op weg had geholpen met de Behotec welke in de T33 zit., weet het niet meer zeker.
Ger.

Opgelost!

Vanmorgen met WREN gebeld, prima hulp gehad.
Lipo naar 3S heeft totaal geen zin volgens Mike, de Projet maakt er sowieso hooguit 7V van, dus geen zin.
Het was overigens een 6/7V kerostart element, geen 12V

Vervolgens, ik wist niet dat je het gloeiende startelement van achteruit kunt zien! Dus fuel er af (zodat ik nu nog wenkbrauwen heb) en tadaa hij gloeit als de beste.
Gelijk gekeken hoe de fuel liep vanuit de kerostart leiding en daar kwam bijna niks uit! Dus beetje bij beetje het startvoltage verhoogd totdat ik druppels zag komen en toen geprobeerd.
Uiteraard wel even wat vlammen van de vele mislukte starts (olie) maar hij startte weer als een beer.
Pump Start voltage heb ik van 0.25 naar 0.32 moeten verhogen. Verkleinen naar 3.0 leverde weer een mislukte start op.

Heb dat gerapporteerd weer terug naar Mike, hij happy en ik nog meer (bij een kapot element had de motor terug gemoeten...)
Nu nog een proefvlucht zien te maken.....

Tja, als je niet echt zo'n sleutelaar aan de instellingen van een motor bent, moet je dat toch een keer leren... nooit te oud....
Bedankt allemaal voor het meedenken.

@Richard.
Mooi dat het opgelost is, 0,25 volt zou moeten kunnen, je pompje loopt wat zwaar maar geen probleem door je startvoltage pompje ietsjes hoger te zetten.
PS de oude Projet ECUs welke ik heb kunnen ingesteld worden op 12volt in het menu zodoende.

Many happy flights.

Ger.

Dat klopt Ger..
Je hebt de behotec 180 toen ook mooi afgesteld loopt nog steeds als een zonnetje :zon:8-)

Vervolgens, ik wist niet dat je het gloeiende startelement van achteruit kunt zien!
Hoi, zie je draadje nu pas, ben zelf momenteel ook lekker druk bezig met kerostart conversie op m'n GR180's voor de F16's. Ik heb Xicoy en het werkt als een beer, ook in koud nog geen enkele test een no-start gehad. Je kunt inderdaad erg mooi de stift van achteren zien:

Je wenkbrauwen vlammen er niet zo snel af hoor :D. Ik heb ook gemerkt dat het allemaal best nou komt, niet te veel/weinig toeren bij onsteking, niet te veel/weinig brandstof en een kleinere accu kan ook al voor problemen zorgen. Maar het werkt uiteindelijk wel erg mooi.

Goed dat het opgelost is.

Groetjes,

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, de motor WAS een goeie..... maar aangezien alles rond de motor zowat ontploft is in volle vlucht is de conditie niet zo goed meer en moet hij wederom terug naar WREN....
De power dive was teveel voor de houten vleugels en stab van de Elan....

Aiiii.

Da's niegoenie.
Typisch geval van beyond structural limits?
Of frozen elevator?

Ger.

Yep, ik weet nu waar Vmo ligt van de Elan... maar da's wel een dure manier om dat uit te zoeken....
Hoogstwaarschijnlijk een divergente flutter die het stab eraf gerukt heeft.

Naaah, er was NOG geen GPS of pitot buis geïnstalleerd. Zal toch wel iets van 200+ km/u zijn geweest, is lastig inschatten.

Goede vergelijking met die Sea Vixen. Iets verder gekeken op de wiki van de sea Vixen en daar staat van dat ongeval: de Havilland Sea Vixen - Wikipedia, the free encyclopedia

The failure was traced to faulty design of the end sections of the main spar, which resulted in the outer ends of the wings shearing off during a high-rate turn. The subsequent shift in the DH.110's centre of lift caused the aircraft to lurch violently, creating forces of over 12 g, resulting in the cockpit and tail sections breaking away and the engines being torn from the airframe.
Daar wordt ook gesproken van "lurching" (soort opspringen, een zeer snelle standwisseling dus) van de kist zodat de zware onderdelen uit de constructie gerukt werden. Alleen was die hier positief (pitch up) omdat de uiteinden van de pijlvleugels afbraken wat natuurlijk een shift van de Lift naar voren geeft.
Ik denk dat bij mijn Elan het CG naar voren schoof door het wegvallen van het stab waardoor die met de L aan de achterkant en geen stabiliserende werking meer van het stab deze ongecontroleerde beweging veroorzaakte.
Het hout is werkelijk van de hoofdliggers afgestript.
Nogmaals, het ging zo snel dat we beiden niet gezien hebben wat er in feite gebeurde in de lucht.

Ook bij die Sea Vixen crash lees ik dat de onderdelen als confetti naar beneden kwamen, alleen was het bij mij balsa ipv alu...

Voor iedereen die dus nog twijfelt aan de kracht van lucht, bij hogere snelheden... het is net als een muur als je maar hard genoeg gaat!

Altijd wel mooi (!...niet negatief gezien;)) dat modelvliegen en full-size aviation veel raakvlakken hebben.

Confetti
DH-110-Break-up_large.jpg

DH-110-Crash_large.jpg

Mooi dramatisch filmpje uit die tijd:

Kan je nu niet meer voorstellen..., na de crash werd er gewoon door gevlogen....:|

:ontopic:
Maar goed, uithuilen en gewoon weer doorgaan! :-(:yes:

Grt,

Laatst bewerkt door een moderator:
Back