startproblemen!!!

hai, wie kan mij helpen met wat goede raad?
ik krijg mijn 7,5 cc motortje niet rond bij het starten.
daar waar ik vorige maand nog geen enkel probleem had, krijg ik hem met de startmotor nu niet meer rond, ook met de hand krijg ik hem niet rond zodra de gloeiplug geplaatst is. ik heb al een nieuw rubber geplaatst op mijn starter, en mijn startaccu had nog een vermogen van 11 volt, normaal 12, dus deze ook maar opladen.
het gaat zo zwaar dat het startrubber gewoon doorglijdt.
wie kan mij vertellen waar die hoge druk door kan ontstaan.
zonder gloeiplug geen probleem.

heli groet Arno:-D

Hi,

welke brandstof gebruik je? Hoeveel Nitro?

Is de motor niet gewoon verzopen?
Knijpertje op brandstof toevoer dicht, totdat de motor loopt.

Gr.
Martin.

even checken of hij wel wil draaien als je de plug eruit draait . als hij dan nog niet wil draaien moet je het in je clutch of one way zoeken .
welke heli heb je ?
mvg ferry

ok , ik lees soms niet goed zie ik ::] sorry
als je de plug eruit hebt gehaald en hem even goed hebt doorgedraaid , moet hij wel te draaien zijn daarna , zoveel compressie kan zon motortje niet hebben .
mvg ferry

Brandstofklem er op.
Plug er uit
"Starten" zonder plug zodat alle brandstof er uit gaat
Plug er in
Kijken of hij draait met de starter (brandstof klem er nog op).
Gloeiplug voeding er aan (de 1,2V)
Heli tilten richting de uitlaat zodat overtollige brandstof weg kan richting uitlaat.
Terwijl hij draait de branstof klem los maken, door blijven starten.
Vroemmmm.....

Dit is de maximale procedure.
Werkt dit niet?
Dan is er misschien iets met je motor.
Zuigerveer kapot of zo.
Of je startmotor draait niet snel/hard genoeg.

ik gebruik nu 5% en ga over op 10%, ik heb deze problemen nooit gehad, waarom nu, kan het zijn dat mijn gloeiplug niet meer ok werkt?

Walter, eerst zonder plug met de hand proberen door te draaien. Lukt dat niet, dan niet de starter proberen.

True,..... Da's safer.

Je plug zou niets uit kunnen maken met het probleem wat je beschrijft.
Je lijkt een Hydro-lock te krijgen. Te veel brandstof in de kamer waardoor je zuiger niet meer op en neer kan.
Of je starter levert niet genoeg power.

Maar je plug kan hoogstens effecten hebben op het wel of niet aan slaan en je afstelling. Maar zo ver kom je nog niet.

ik pomp mijn tankje altijd netjes leeg en geef hem daarna nog een draai met mijn gloeiplug aan om hem droog te gloeien en er zeker van te zijn dat er geen nitro meer in mijn toevoer en motor is.
dus ik ben er redelijk zeker van dat er geen brandstof in de kamer is wanneer ik begin met starten (waar ik hem dus niet rond krijg)
iedereen al wel bedankt voor de hulp, zo zie je maar dat het forum goed werkt
mvg Arno

ik gebruik geen klemmetje, zou ik er met tanken teveel druk in brengen?
mij toevoer slangetje heeft na het tanken geen brandstof in zich.

De meesten tanken met een T-stuk.
Door de kant richting motor af te sluiten met een klemmetje gaat de brandstof alleen richting tank.
EX1170-120x120.jpg

Maar je kunt ook een éénrichtingsventiel hebben.

Maar wat bedoel ik nu?
Als je klaar bent met tanken kun je twee kanten op.
Of je toevoer richting motor blijft geblokeerd (door BV een klemmetje)
Of je toevoer staat open. (Klemmetje er af of het éénrichtingsventiel staat weer open)

In het tweede geval gaat vaak toch langzaam wat brandstof richting de motor. Hiermee bouw je dan langzaam een hydrolock op.
Dus .... klemmetje er op, en pas op het ALLERLAATST het klemmetje los maken.

hai, ik begrijp het effect hydrolock. om te onderzoeken of dit inderdaad mijn probleem is, met een volle accu (12 volt gemeten) en een starter die ik normaal gesproken ook zonder problemen gebruikte, geprobeert de motor rond te krijgen zonder brandstof in de tank, resultaat, heel even meedraaien en daarna weer vast, je kan hem dan wel met de hand een kwart heen en weer terugdraaien. ook zonder de brandstofslang er aan vast geen doorgaande beweging, de motor heeft zoveel tegendruk dat de starter over de startconus heen slipt, wat wel eens wil helpen is, en hoe ik dus nu mijn heli start, is om de startmotor al te laten draaien en hem er plots opdrukken, dan wil die wel eens gaan lopen, dit kost me natuurlijk wel mijn startrubber, ook geen oplossing.
welke andere ideeen hebben jullie nog wat het wezen kan en hoe te verhelpen.
draai ik mijn gloeiplug er uit, geen enkel probleem
gr Arno

Ok, lijkt nu wel verdacht veel op niet genoeg kracht vanuit de startmotor. Als hij wel te starten is na opspinnen van je 12V starter.

Doe niet moeilijk en pak net als ik gewoon een ThunderTiger High Torque starter op 2x 7 cellen NiCad 1700mA (Sub C cellen volgens mij). Daar start ik alles mee... 7,5cc t/m 15cc vliegtuig / heli motoren. De gast waar ik die vandaan heb ben ik nog steeds heel dankbaar ;) !!!

Maarre, Arno,

als je dan je gloeiplug er uit haalt en de motor 'droog' draait, komt er dan heel veel brandstof uit je bougiegat ?, ik begrijp dat je motor heel soepel rond gaat als je je plug er uit hebt, ik heb hier nog een wat sterkere startmotor, probeer die maar een keer, misschien begint je motortje nu eindelijk in te lopen
icon10.gif

groet,

Frans

ps, wel voor vrijdag ophalen dan he ? als je tenminste de aankomende week nog proberen wil ;-)

Maarre, Arno,

als je dan je gloeiplug er uit haalt en de motor 'droog' draait, komt er dan heel veel brandstof uit je bougiegat ?, ik begrijp dat je motor heel soepel rond gaat als je je plug er uit hebt, ik heb hier nog een wat sterkere startmotor, probeer die maar een keer, misschien begint je motortje nu eindelijk in te lopen
icon10.gif

groet,

Frans

ps, wel voor vrijdag ophalen dan he ? als je tenminste de aankomende week nog proberen wil ;-)

haha voor vrijdag gaat niet meer lukken, is inmiddels alweer een weekje verder, maar als we binnenkort gaan vlliegen wil ik graag die zwaardere startmotor uitproberen. alvast bedankt

ik vermoet dat stationair sproeier te ver open staat
en omdat bij de moskito de motor op de kop ligt loopt ie direckt vol met brandstof
dit is al na 1of 2 turns

ik zou proberen stationair wat magerder zette en zijdelings op de uitlaat kant starten

zwaardere starter is volgens mij niet de oplossing (schaad aleen de motor)

ik vermoet dat stationair sproeier te ver open staat
en omdat bij de moskito de motor op de kop ligt loopt ie direckt vol met brandstof
dit is al na 1of 2 turns

ik zou proberen stationair wat magerder zette en zijdelings op de uitlaat kant starten

zwaardere starter is volgens mij niet de oplossing (schaad aleen de motor)

geweldig, dit klinkt logisch, ik ga het meteen proberen:D

Back