Startservo volledige uitslag in HH mode

• Topicstarter Topicstarter Bouke
  • Startdatum Startdatum
B

Bouke

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben redelijk nieuw in rc heli vliegen. Na een Walkera 4#1 vlieg ik nu met een E-sky King v2 2,4 GHz. Ik heb al veel gehad aan de tips, do's en don'ts van dit forum.

Toch nog een vraag: gisteren heb ik een Arttech HH gyro gekregen en deze op de heli gezet. In normal mode staat de staartservo mooi in het midden, maar wanneer ik naar HH mode switch, draait de servo volledig weg naar rechts (negatieve pitch op de bladen van de hekrotor). Is dit normaal?

Vliegen lukt wel, maar alleen met de trim van de staartservo iets naar rechts.

Graag jullie tips en advies.

Groeten,
Bouke

Dat is normaal, zorg er wel voor dat de boel niet klem kan lopen, anders fikt je servo binnenkort uit.
De trim moet trouwens in het midden staan, wijkt hij toch iets af, kun je dit mechanisch afstellen.

Rhelie, bedankt voor de zeer snelle reactie. Ik heb al gecheckt of hij vastloopt en dat is niet het geval. De servo zal het wel redden dus.

Nogmaals bedankt!

Is normaal.
Als je met de heli in de hand de staart van je af of naar je toe draait, moet je de pitch zien veranderen.
Als het goed is moet de gyro de draairichting dan corrigeren.
Normaal gesproken moet je niet trimmen op de rudder als hij al in HH staat, de positie van de servo/lengte van je stuurstang moet gewoon goed zijn in normal/rate.
Als er een hele kleine afwijking in zou zitten dan zou de HH mode dit moeten corrigeren.

Edit: ik was te traag met typen ;)

Eric

De pitch verandert inderdaad wanneer je de heli draait. Ik ga nog even wat schuiven met de staartservo, zodat deze goed is afgesteld met de trim in het midden.

Als je in HH schakelt en de heli staat op de grond en de blaadjes gaan dan vol uitslaan is dat dus niet goed! Dan is het center niet goed ingesteld.... Je moet dan (moeten, moeten... willen! ;)) de trim precies zo zetten dat je als de heli op de grond staat en je schakelt van rate naar hh je geen beweging in de staart ziet... In HH werkt een gyro beduidend anders dan in rate mode, je stuurt dan geen servo meer aan maar dient een verzoek tot hoekversnelling in bij de gyro...

Skidz, de grap is dat het bij de 1e vluchten werkte zoals jij aangeeft. Daarna opeens niet meer en gaf de servo volledige uitslag bij het overschakelen naar HH. Om dit te compenseren, moet (of wil :p) ik de trim een aardig eindje naar rechts zetten. Dit kan toch ook niet de bedoeling zijn?

Ik ga het vanavond eens met een andere servo proberen. Ik lees hier dat de servo's van Esky niet fantastisch zijn en ik heb nog een 9 grams towerpro liggen. Kan het zijn dat de servo gewoon kapot is?

Maar er zijn dus wel verschillende visies: 2x reactie "is normaal", 1x "hoort niet". Nog meer input?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij schuift er langzaam naartoe. Ook als ik de rudder aanstuur, gaat hij bij stick in het midden altijd weer langzaam terug. Wanneer ik trouwens de op de gyro van Reverse naar Normal switch, dan gaat hij langzaam de andere kant op.

Het is een Arttech gyro, het kan best zijn dat hij wat temperatuurgevoelig is ;)

Als de gyro in hh modus staat, anticipeert hij niet meer op draaibewegingen maar streeft hij naar een bepaalde stand, als eerste de stand waarop je de besturing inschakeld. Als je daarna de heli een stukje verdraait loopt dus meteen de servo de hoek in omdat de staartrotor nog niet actief is, begrijp je ?

Ik begrijp het en ik snap uiteraard dat het niet de top of the bill gyro is. Hoewel het wel een stuk beter vliegt dan een standaard Esky. Die was trouwens binnen een week kapot.

Ik snap wat je bedoeld, maar ik draai niet aan de heli. Wanneer ik de batterij aansluit in normal mode staat het servo armpje in het midden. Bij switch naar HH schuift hij langzaam naar rechts. Wanneer ik de batterij aansluit en de gyro staat al in HH mode, dan schuift hij direct naar rechts. Na aansluiten batterij blijf ik van de heli af.

Dan is het normaal. Je gyro voelt een klein beetje verdraaiing, en dat wil hij tegensturen. Nou is het zo dat hij net zo lang blijft sturen totdat hij weer terug is naar de stand waarop hij stond.

Als je staartbladen niet draaien, dus niet helpen terugsturen, geeft hij dus meer pitch omdat hij denkt dat er meer pitch nodig is om terug te komen. Dit is wat jij ziet op de grond.

Dat klinkt inderdaad logisch. Zolang het ding vliegt zal het wel goed zijn ;).

Bedankt voor je hulp!

Ik denk dat het center verloopt door de temparatuursschommelingen. Veel sensors werken op 3,3 volt die gemaakt word van de 5 volt boordspanning, en het vermogen wat teveel is word in een goedkopere gyro door een lineaire spanningsregelaar opgestookt waardoor de gyro opwarmt. Vandaar dat je je eerste vluchten niks merkt maar later het center verloopt waardoor de middenstand niet meer klopt, en de staart gaat lopen.

Als je de gyro in HH zet, en de pitch slider gat naar rechts, kan je 'm dan terug in het midden krijgen door de heli rond de main shaft te draaien ?

Dus ergens de heli laten draaien om het centerpunt van de gyro te vinden. Als dat niet lukt lijkt het me toch dat er iets mis is...

En je moet eens in de handleiding van de gyro kijken of er geen trucje is om de gyro terug te laten centeren. Bij een GY-401 bijvoorbeeld kan je dat doen door de rudderstick snel 3x van links naar rechts te bewegen. Daarna centreert de staartservo zich, een nieuw nulpunt als het ware.

Geen nieuw nulpunt, dat doe je door 3x hh/rate te schakelen. 3x knuppel heen en weer is een tijdelijke reset naar nul, maar 0 word niet opnieuw vastgesteld...

De handleiding is een votje met weinig info. Ik denk dat ik beter direct voor een fatsoenlijke gyro had kunnen gaan :(. Ik kreeg deze met fikse korting aangeboden door de leverancier omdat de originele gyro binnen een week kapot was.

Nul-punt reset ga ik eens proberen. Ik dacht dat dat gebeurde wanneer je de batterij eraf haalde of als je gewoon tussen HH en rate schakelde.

Hoe staat Arttech eigenlijk op de kwaliteitsladder? Kan er bar weinig over vinden.

Als je de gyro in HH zet, en de pitch slider gat naar rechts, kan je 'm dan terug in het midden krijgen door de heli rond de main shaft te draaien ?

Draaien heb ik geprobeerd, maar heeft geen zin. Wanneer ik de heli draai, gaat de servo aan het werk, maar wanneer ik stop met draaien, gaat hij altijd weer volledig naar rechts. Dat vond ik ook al vreemd aangezien de gyro mijns inziens zijn best moet doen de staart weer terug te krijgen. Heb allebei de kanten opgedraaid overigens :cool:.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn 401 gyro`s doen dat ook allemaal, daarom toer ik altijd in normal modus op en laat hem daar tijdens de vlucht meestal gewoon op staan. Tenzij ik rare kunstvluchten wil doen, dan zet ik hem op hh.

De gyro presteert niks minder in "normal" je hoeft dan ook minder te sturen met de staart in rondvlucht omdat de staart vanzelf de heli volgt.

Geruststellend dat er meer zijn die dit hebben ;). Ik ga de 0-punt reset proberen en dan zie ik wel.

Back