startvraag van een ouwe zak

Hoi allemaal,
sorry, ben er een beetje uit :hammer:ik heb al een boel zoekacties gedaan op het forum, maar kom er niet echt uit.
Wat wil het feit. Ik ben begin jaren 80 begonnen met nitro autootjes. Waarvan ik er nog steeds eentje heb (mardave marauder)die het nog super doet. Daarna alleen nog maar vliegtuigen gevlogen. Maar nu misschien wel weer eens tijd voor een nieuwe leuke nitro. Maar dat starten van mn oude karretje is zo omslachtig met een aandrijfring onderaan, en daar moet ik dan een krachtige handstarter op 12volt tegenaan wurmen.
Nu wil ik eigenlijk er eentje met een handstart. Maar het rare is, dat ik er nu niet uitkom of dat normaal is, of later jezelf op kan zetten?
Welke is aan te raden?

groetjes robert

Tegenwoordig gebruiken we startboxen waar je de auto op zet. Met verstelbare nokjes waar de auto tussen valt komt prcies het vliegwiel boven het startwiel. Met 2 krachtige modelmotoren en 2 simpele stickpacks zijn deze kisten vandaag de dag licht en klein.

Daarnaast zijn er inderdaad trekstarters en rotostarters welke een constructie op de achterkant van de motor hebben. Dit soort motoren zijn wel om te bouwen naar het gebruik van een startbox maar standaard motoren zonder een "handstarter" zijn niet tot een handstarter om te bouwen.

Enig idee wat je wilt? Onroad, offroad, schaal?

Persoonlijk zou ik voor een startkistje gaan. Zoals al gezegd...werkt t prima en ze wegen niet veel meer tegenwoordig.

Als je een nieuwe nitro motor hebt en 't ding moet nog afgesteld worden...dan trek je je helemaal lam aan zo'n trekstarter, door de hoge compressie.

Succes met je "nieuwe" nitro hobby ;-) :-)

hee bedankt voor de reacties! Wat ik wil is offroad, ook omdat ik hier eigenlijk nergens kan rijden dan op het strand. En het gehannes van vroeger is nu wel anders lees ik van jullie. Maar dan toch met een startkist, dus wel lichter dan voorheen, maar toch wel meer werk dan een handstarter of electrische starter. Waarom toch geen hand of electrisch? is dat besparing op gewicht, of gaat het vaak kapot?

hoe dan ook, ik heb voor weinig een bak met onderdelen gekocht, en een auto die het eerst niet deed. Maar sjeee, niet normaal wist niet wat ik zag. Zat een kleine startmotor op, en werkt als een tiet zeg.

Startte in no time. En ben nu helemaal aan het doorslaan haha. Want wil graag op mn zender nu dat startmotortje bedienen, en de gloeiplug. En dat allemaal via de zelfde accu.

kortom, ik kom de winter wel weer door met mn hernieuwde hobby:p

Traxxas heeft zo een systeem waarbij je kan gloeien/starten dacht ik. Maar kan ook mis zijn.

Rijden op het strand is wel nefast voor de levensduur, zand/zout zorgen voor veel slijtage en als je luchtfilter niet goed is telt dat ook voor de motor.
Dus alles op tijd nakijken en dit met enige nauwkeurigheid doen.

Iedere vorm van een handstarter werkt met een oneway lager en deze gaan altijd haperen.... Een startkist start direct op het vliegwiel van de motor.

Maar je hebt wat om mee te spelen dus succes!

he stewie en roelof,
bedankt! aha dus starten en gloeien bestaat al:p Ben er net zo lekker mee bezig. Gebruik nu een lipo die zowel mijn ontvanger voed als mijn startmotortje. Nu nog iets verzinnen voor die gloeiplug. 2 kanalen over op mn zender, dus moet wel lukken met wat gepruts denk ik.
maar inderdaad, op het strand sloop je alles. Maar ik vind vaak schoonmaken net zo leuk als crossen:p Cross ook met mn crossmotor op het strand (op hele stiekeme tijden:rolleyes:)
Misschien op den duur eens bij een clubje gaan om te racen tegen elkaar. Met vliegen ben ik niet zo van de clubjes, maar met rijden daarentegen denk dat het wel kikke is. Voorlopig rijdt de mijne nog niet best, dus dat eerst!

groetjes robert

Back