Startwagen bij slepen??

Wij zijn vorig seizoen voorzichtig met slepen begonnen. Sleepkist Big Lift, 6.5kg met ZG22. Zwever een LS6, spanwijdte 3.2m. Ging redelijk, te dun sleepkoord, fungeerde als veer, na spontane rol v/d zwever toch maar ontkoppeld, alles veilig geland. Toen dikkere sleepkabel gemaakt, 5mm draad, poging 2 gedaan. Maar zwever komt niet los, het hele spul komt niet op snelheid. Alsof sleepkabel veel meer weerstand heeft. (is ook wel logisch, veel dikker/zwaarder), ook geprobeerd met kabel in S-slag, wil ook niet. 3 opties volgens mij nu:
-Big Lift zwaarder motoriseren. ZG22 loopt super met 18x6 Menz, lijkt me goede prop, misschien resopijp erop? (hebben we niet, wel interesse!)
-landingswiel in LS6, rotklus, hoop ellende en gezaag.
-startwagentje wat achterblijft zodra zwever opstijgt.

Heeft iemand ervaring met zo'n wagentje of andere betere tips qua motor/prop?

Frits

ja het is niet gemakkelijk, met een te lichte koord kan deze breken, en een te zware moet men er een breekpunt inmaken. Ook zonder wiel, moet het gras tamelijk kort staan, en met de zwever een beetje up geven
en dan zou het moeten lukken ( koord rond de 30 m lang) nylon 3mm ong

Frits,
Er is maar één goede afdoende oplossing en dat is méér vermogen.
De ZG22 loopt weliswaar mooi, maar heeft weinig power.
Ik heb een BL met een 26cc erop, die trekt een Joker (vergelijkbaar met die zwever van jou) probleemlos los, óók zonder wiel.
Zowel de 22 als de 26 komen pas tot "leven" met een reso erop, anders is het niks.

Als tijdelijke oplossing kun je een handstart proberen: de zwever in de hand nemen en het eerste stuk meelopen met de sleepstart.

Zoals Bertus ook al schrijft: die startkarretjes zijn ondingen, ze zwalken alle kanten op. Ik zou deze methode niet echt aanraden. Alleen bvb bij modellen die geen wiel hebben op betonbanen.

Richard, dank je wel voor de info. meer vermogen is nooit weg en inderdaad veiliger en ook fraaier. Wat zijn bekend goede pijpen voor een ZG22 (zelfde als voor ZG23/26?) welke pijp gebruik jij? En welke propellor?
Frits

Frits
Klein foutje van me, ik vlieg de BL met een 23cc, géén 26, was het even kwijt.
Ik gebruik een 4-kamerdemper van Krumscheid, dat is een korte pijp.
Die komt een beetje in de buurt van een reso.
http://www.krumscheid-metallwaren.de/html/extrem-alumininum-schalld.html
KS pijpen zijn niet goedkoop, maar erg goed en de service is prima. De familie Krumscheid staat meestal op alle beurzen, dus ook in Dordtmund.

Ik heb 2 types props uitgetest:
Menz, hout 18 X 6, die draait 7450rpm
Een 18 X 6 APC op 6730RPM

Nu kun je een beetje vergelijken.

Bertus.
OK nou snap ik wat je bedoelde.
Als een zwever geen wiel of strip aan de onderkant heeft, dan is idd het risico van uitbreken groot, want er is niets wat hem aan de grond doet "sporen".
Bovendien, omdat een wielloze romp dicht bij de grond ligt, is de kans dat een vleugeltip in het gras blijft haken, véél groter. Dan gaat de boel slingeren en er is geen houwen meer aan. Dat gebeurde er in Wieringen ook.

Maar excuseer me als ik zeg dat een aantal van die starts met die elektro zwever van jullie het model plus kar ook knap uitbrak en je hem maar nét voor de zijkant van het veld eraf kon sleuren...

Kortom, die handstart is nog zo gek niet voor een zwever als Frits beschrijft..
Het mooist een sterke sleepkist en een zwever met wiel, al dan niet retractable.

Een zware e-zwever schiet ik het liefst van de grond met een katapult, maaarrrreeeuuhhh, ook dat is niet altijd goed gegaan :oops: :oops: :oops:

gepoogd op ebay een toni clark pijp zu ersteigern, net niet gelukt. Volgens Toni clark site +25% in vermogen, kijk, dat lijkt ergens op.

Ik heb voor mijn asw20 van 4.5mtr een karretje. voor als we van verharde baan slepen. Het karretje bestaat uit een as van ongeveer 15cm met aan iederekant een wiel en in het midden een pin (ook van ongeveer 6mm rvs buis) die pin steek ik in een gat (buis) onder in de romp iets voor het zwaartepunt. om de romp te ondersteunen heb ik een schoteltje gemaakt waar de romp op ligt en die over die pin gaat en daar opvast zet met een soort stelschroef.

Vroeger gebruikte ik het karretje ook als we van af gras sleepte.

We sleepte met een toni clark piper met een ZG45 en dat ging ook goed zonder dat karretje (wat elke keer midden op het veld bleef liggen tot ergenis van iedereen want tijdens de sleep heb je geen tijd om dat weg te halen)

@Bertus, volgens mij weet ik welke kist zonder wielen jij hebt zien uitbreken: 4m Calif. Deze heeft naast het feit dat er geen wielen aanzitten ook nog eens extree vlakke en lage vleugels, waardoor je al heel snel met een tip in het gras haakt.

een goed karretje zou voor deze kist een prima alternatief zijn. (retracts is natuurlijk mooier). De echte calif heeft twee wielen naast elkaar midden onder de romp. dan kan omdat dit een tweezitter is waarbij de piloten naast elkaar zitten. In Duitsland wordt deze kist vanwege zijn uiterlijk "kikkervis"
genoemd.

we hebben een startwagen gemaakt en gebruikt, gaat erg goed. Dank voor de adviezen. Zie ook topic bij gemotoriseerd.

Back