stationair schroef bij Protech FUN12

  • Topicstarter Topicstarter dkawa
  • Startdatum Startdatum
D

dkawa

Guest
Goedemorgen,

Ik heb de search al gebruikt maar kan het nog niet vinden.... (ben hier ook nog om te leren.. :wink: )

Ik ben dus op zoek naar de stationair schroef.. Want als ik mijn autootje start rijdt ie al een beetje weg terwijl ik mijn gastrim op mijn zender al op zn laagst heb...

Ik heb de thread over carb al doorgenomen maar kan mijn schuifcarb van de NitroFUN12 niet vinden..

Ik zie nl 3 schroeven:

1. bij de benzineslang (hoofdsproeier, bepaalt topsnelheid)
2. rechts schuinonder de hoofdsproeier, platkopschroef met veertje
3. kleine schroefje op de gasschuif..

Welke moet ik nu gebruiken om de stationair lager te krijgen?

bvd,
 
3. kleine schroefje op de gasschuif..
die moet je gebruiken dat is toch dat schroefje met dat veertje eromheen
moet je die een klein beetje uitdraaien
 
Als je het gas dicht hebt en de trim is ook dicht dan moet eigenlijk de gasschuif helemal dicht zijn. Als dit niet het geval is dan blijft de motor altijd lopen en in noodgevallen is het wel eens handig om via die methode de motor uit te zetten.
De aanslag van de gasschuif regel je meestal met dat schroefje met veertje. Daarna kan je pas beginnen met het afstellen van de motor. De stationair doe je dan met dat andere kleine schroefje, hiermee regel je de lucht/brandstof verhouding bij staionair draaien. Die andere grote schroef gebruik je bij volgas om het mengsel armer of rijker af te stellen.

Volgens mij is er ook al een draadje met uitleg over deze schroefjes op de diverse carburateurs, dus effe zoeken kan geen kwaad.
 
Theo; dat ben ik toch niet met je eens......als je trim dicht staat, moet je gasschuif op de stationairopening blijven staan; anders heb je die schroef en dus die vooropening ook niet eens nodig.
Als je dan je gas dichtdoet en je remt, slaat dus ook jemotor af.

Aan de TS; inderdaad meestal de schroef met een veertje. Dat veertje zit daar omdat er geen rubber ring om die schroef (omdat hij niet echt afdicht als een sproeier, naar buiten dan) en hij los zou kunnen draaien door de trillingen.
Je moet wel proberen die schroef te draaien op het moment dat je gasschuif er niet tegenaan staat; dan richt je schade aan en je zal niet echt zien dat je wat versteld. Zet eerst dat ding maar open en draai dan en zet hem dan terug; kijk dan of het nut gehad heeft.
 
Idd ik denk dat Theo dat gebruikt voor vliegtuigen dan lijkt het me wel handig idd maar het schroef bij auto's is hard nodig want je wil remmen en gelijk weer verder kunnen en niet ff starten tussedoor om weer vaart te maken.
 
Ahh....daar klemt de schoen; Theo is (waarschijnlijk?) vliegtuigspecialist; die remmen niet zo erg goed in de lucht he? ;)
Maar daar heb je de rem niet op dezelfde plaats nee.....lijkt mij althans.
Maar wat doet een vliegtuig eigenlijk als je die handle naar achter haalt standaard?
 
idd werk ik nu alleen maar met vliegtuigen, maar heb vroeger (zo een 20 jaar geleden) ook enkele rc-auto's en speedboten gehad. Toen was er bij de brandstofauto's ook nog de "regel" in noodgevallen de motor uit. En dan bedoel ik niet gewoon remmen voor een bocht.

Overigens was toen mijn eigenbouw electroauto bijna net zo snel als die brandstofauto's.
 
Maargoed; stel even dat er 1 handle op je servo zit en die gaat links of rechts.
Links is gas geven, rechts is remmen.
Precies in het midden staat de motor stat te draaien.
De trim staat ook in het midden.
Nu ga je remmen en gaat de servo naar rechts en gaat dus ook dezelfde kant op als dat je de trim dichtdraait; motor slaat dus af toch? OOK bij remmen voor een bocht dus!

Theo; 1 van ons heeft gelijk.......ik ben er toch stellig van overtuigt dat ik dat ben ;)
 
daarom is die stationair schroef, die houd de gas al het ware tegen bij het remmen, daarom zit er een veer om dat gasstangetje (teminste bij de meeste auto's) deze kan dan inveren bij remmen, en doet dan gaan schade aan je carb.

dus samengevat, remmen--->veer op gasstang veert in-->stationair schroef houd het gas genoeg open.

zo simpel is het.

ps. of ik snap jouw beschrijving niet, kan ook :P
 
NMTracer; op wie doel jij nou met die laatste zin?

Ik bedoelde trouwens met die veer; die veer die om het schroefje zit waarmee je stat afsteld; niet die om het stangetje zit.
Verder zijn we het wel met elkaar eens dacht ik zo.
:)
 
@icewim, ik begreep niet helemaal wat je hier mee bedoelde;
stel even dat er 1 handle op je servo zit en die gaat links of rechts.
maar begrijp het nu wel, het is toch gewoon een situatie waar de gas en rem op 1 servo zit, en dus links remmen is en rechts gas geven?

maar de stationairschroef houd dus de carb open om het zo simpel te zeggen
 
icewim zei:
Maargoed; stel even dat er 1 handle op je servo zit en die gaat links of rechts.
Links is gas geven, rechts is remmen.
Precies in het midden staat de motor stat te draaien.
De trim staat ook in het midden.
Nu ga je remmen en gaat de servo naar rechts en gaat dus ook dezelfde kant op als dat je de trim dichtdraait; motor slaat dus af toch? OOK bij remmen voor een bocht dus!

Theo; 1 van ons heeft gelijk.......ik ben er toch stellig van overtuigt dat ik dat ben ;)

Ik denk dat we dan beide gelijk hebben. In mijn (auto) tijd gebruikte je de hele servo weg voor gas geven. De trim stond dan altijd vol open. Remmen gebeurde toen via de motor en via een schijfrem die door dezelfde stang werd aangestuurd. Bij gas dicht bleef de motor netjes staionair draaien en als je dan de trim dicht trok sloeg de motor af.

Dit is dus inmiddels gewijzigd naar jou manier Daar was ik nog niet van op de hoogte.
 
Tja, dan hebben we inderdaad allebei gelijk. Gelukkig maar, anders had 1 van ons moeten huilen ;)
Maar hoe werkte dat vroeger dan? Als je gas dicht deed, remde hij vanzelf?
 
dat kan nu ook gewoon je rem heel strak zetten maar dat rijdt verrot zodra je gas los heb sta je stil door het remmen. ik had het zo staan toen ik mijn auto net had om te oefenen.
 
Back
Top