"stationair

Discussie in 'F3P' gestart door RuuD79, 10 dec 2007.

  1. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Hallo allemaal,

    Op de f3p wedstrijd zie ik meerdere piloten die een soort throtle cut toepassen op hun brushless. Ze draaien dus heel zacht "stationair" gedurende de vlucht.
    Nu ben ik echt al uren aan het prutsen geweest ,maar krijg dit in mijn mx16 van Graupner niet voor mekaar. Het is een combi van mixers, maar wat ik ook probeer; nada!!!

    Nu vlogen er heel weinig mensen afgelopen weekend met een Graupner zender en die ook wisten hoe dit werkt. Ik heb dus niemand ter plekke kunnen vragen. Maar wie heeft dit voor mekaar gekregen in een Graupner zender mx12 of mx16/mx22 (zelfde software).

    Ik heb dit al gepost in de rubriek voor electronica enz. maar daar kwam geen reactie op.

    Groet
    ruud
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    gewoon je gas niet helemaal dicht zetten. De regelaar moet kunnen zien wat de eindstanden zijn als je hem inplugt. Eventueel moet je dan meerdere vliegfases kunnen in programeren. Dan kun je hem in de eerste vliegfase helemaal uit geven en in de volgende vliegfase een klein beetje open zetten zodat de motor dan al draait.

    Ik persoonlijk regel dat met mijn duim als dat nodig is.
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Trottle Cut

    Hoi,

    Ik ken je zender niet, maar de opstart procedure is als volgt:

    - zender aan, gasknuppel stationair of volgas zonder throttle cut
    - accu aan regelaar, piepjes afwachten
    - even 2 seconden volgas geven en weer uit, de regelaar weet nu wat 'uit' en 'volgas' is.
    - dan throttle cut aan, hierdoor verleg je het 0 punt van je gasknuppel en zal de motor zachtjes draaien.

    Misschien dat je dit verder kan helpen

    Groet
    Winfried
     
  4. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    de makelijkste optie,
    trim dicht, aansluiten trim naar voren, en einde van de vlucht weer dicht
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Of zoals Theo al aangeeft gewoon met je vingers een stationair toerental bepalen....

    Grt.
     
  6. Koen

    Koen Guest

    Hoi Ruud,

    Heb m'n MX-22 net verkocht, uit m'n hoofd was het vrije mixer nemen, throttle aan Throttle mixen en aan schakelaar toewijzen en dan bij de AAN stand van de schakelaar throttle op bijvoorbeeld 90% instellen (UIT stand uiteraard ongewijzigd op 100%)

    Wel accu dan aansluiten als schakelaar UIT staat...

    Hoop dat je hier iets aan hebt, kan het niet meer nakijken op zender, maar Peter van de Riet wel, want die heeft m'n MX-22 nu :)

    Anders kijk ik zaterdag wel even in Belgie...

    Mvg,

    Koen
     
  7. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Als je nog tot de categorie vliegers behoord die regelmatig crashen is het niet zo'n goed idee om een "doorloop" schakelaar te programmeren. De kans wordt dan vrij groot dat elke crash een regelaar of motor kost.

    Voor de gevorderde vliegers is zo'n "doorloop" schakelaar een must om elke keer weer precies op de zelfde hoeveelheid minimum vermogen te belanden bij het gas terugtrekken.

    Gebleken is dat je met een beetje gas veel mooier uit een looping kunt komen.

    Er zijn verschillende methoden voor het programmeren van zo'n schakelaar.
    Persoonlijk gebruik ik een mixer van gas naar gas waarbij ik de onderste helft wat kleiner maak.
     
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ok, niet voor mij dus
     
  9. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    komt vanzelf Niek ! Gewoon blijven trainen, en daarbij hoort zeker elkaar kritisch coachen.

    groet Job
     
  10. Peter v/d Riet

    Peter v/d Riet

    Lid geworden:
    3 dec 2006
    Berichten:
    1.619
    Locatie:
    Sint Oedenrode
    Ik heb een mx 12 en mx 22 ik weet bij alletwee hoe het werk.
    als je zaterdag in belgie bent wil ik het je wel even uitleggen.

    Grt.
     
  11. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Bedankt voor de reacties!

    Mijn duim is voor mij niet de oplossing. Ik gooi het gas dan toch nog dicht... vandaar dit hulpmiddel en als de techniek het ook kan moet je er gebruik van maken denk ik.

    Alvast bedankt Koen en Peter! Ik zal a.s. zaterdag ook in Helchteren zijn. Zien mekaar dan.

    Groet
    ruud
     
  12. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    die throttle cut zorgt er toch voor dat de motor niet stopt, en dus daarom niet opnieuw op hoeft te starten??
    ik heb er wat mee gexpirimenteerd (met de Yak) en ik doe dan gewoon de trim omhoog tot ie loopt, bij mijn Yak moet dat vrij hoog zijn, anders stottert ie nogal (goedkoop spul....)
    toch blijft ie zonder trim bij mij gewoon lopen tijdens de vlucht, dus heb het niet echt nodig.

    Grt Ron
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Throttle cut zorg er juist voor dat je motor uitgaat, is meer van belang als je brandstof vliegt. Maar met je trim iets omhoog zetten kom je er ook, is alleen steeds ff wat werk, dan is een schakelaartje makkelijker:)

    Grt.
     
  14. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Gelukt!

    Met hulp van Shockiefly even in zijn zender gekeken welke mix er nu aangezet wordt.
    Het gekke is dat je kanaal 1 met kanaal 1 mixt... :S
    Als je dit in een graupner zender mx16 doet komt er een grafiekje met curve tevoorschijn. Hier verleg je het nulpunt en je bent er!!! Toekennen aan switch en nu het werkt.

    Ik had juist verwacht dat je een vrij kanaal met trim zodanig instelt dat je motor net loopt en dan het vrij kanaal met kanaal 1 mixen.

    Maar super, opgelost! Thanks voor de reacties en Peter natuurlijk voor een kijkje in zijn zender.

    gr
    ruud
     
  15. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft

    jaja, dat snap ik wel, ik gebruik het zelf ook bij de brandstof kisten ;)

    die motor van mijn Yak staat in mid-flight toch nooit stil (of er moet wat fout zijn)
    die loopt altijd wel door door de luchtstroom en het vliegwieleffect van de zware GWS prop.

    maar nogeens een leuk vraagje: op mijn regelaar zit een ''rem'' functie, ik heb geen id van wat het is en hoe het werkt, maar ben wel benieuwd.

    grt Ron
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Precies zoals de naam doet vermoeden; die kun je instellen om de prop te laten stilstaan doordat de motor hem afremt; gas dicht en hij staat direct stil. Niet echt handig voor een f3p kistje:)

    Grt.
     
  17. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    CC heeft al meer dan een jaar een optie om een proportionele rem in te stellen, dus niet klap-boem stil maar 50% rem en die dan ook nog eens rustig inkomt.
    Als je zo'n rem instelt is dit duidelijk merkbaar door het magnetron pingetje wat een motor maakt net voordat ie stil-staat :)

    Of het op een F3P kistje werkt weet ik niet, ik downgrade de CC's altijd na zo'n beetje pre-historische software zodat het aanlopen gracieus gaat zonder stotteren en de motor nergens begint te kraken bij wat meer gas.

    De vraag naar zo'n proportionele rem zou van F3A vliegers afkomen, zodat ze hun model ook in down-wards lijnen kunnen afremmen.

    Rick
     
  18. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Bij F3A modellen krijg je de laagste verticale daalsnelheid door lichtjes te remmen op de propeller. De Integral van Derk heeft dan ook een traploos instelbare remfunctie. (Een aangepaste Schulze Car regelaar.)

    De F3P modellen hebben doorgaans zo'n laag gewicht, vaak minder dan 115 gram, dat er door de val snelheid niet genoeg aandrijving plaats vind om de prop hard genoeg te laten draaien om voldoende remmende werking te kunnen ondervinden. Bij deze lichte modellen moet je juist iets gas geven om het ideale toerental te halen waarbij de vrije val zoveel mogelijk afgeremd wordt.
     

Deel Deze Pagina