statisch model: Motorscheepje "Eben Haezer"

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Berrie, 11 okt 2020.

1. Berrie

Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Bouwnummer 413 bij scheepswerf De Dageraad (Boot woudbrugge). In 1929 te water gelaten als Cornelia, nu nog in de vaart als "Jentje Berendina". Bij familie gevaren onder de naam Eben Haezer.

Wat vooraf ging:

Motorbeunschip "Eben Haezer" was in de familie de opvolger van het motorscheepje "Eben Haezer". Deze maakte ik jaren geleden in schaal 1:50.

De opfrisfoto's:

Nu is het de bedoeling het motorscheepje te maken zoals deze gebruikt werd door de familie. Momenteel bestaat het 'bouwen' vooral uit het uittekenen van de metingen en het bestuderen van de oude foto's. Het schetsen van situaties op oude foto's en die vervolgens weer uittekenen in schaal 1:50.

Helaas heb ik geen originele tekeningen meer weten te achterhalen.

De bedoeling is de romp/opbouw/ruim in hoofdlijnen duidelijk hebben voordat de bouw echt begint. De details zijn vrijwel allen alleen vaag te zien op foto's. Stuk voor stuk gaan we daar invulling aan proberen te geven.

In de afgelopen 10-12 jaar heb ik geen scheepje meer gemaakt. We gaan zien of ik het nog in de vingers heb....

Dit draadje geld als startschot voor de bouw. En hopelijk ben ik klaar voor 2029, het 100-jarig bestaan van het origineel...

Laatst bewerkt: 11 okt 2020
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  2. Berrie

Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Hierbij enkele foto's van oude tijden:

flymax, Hans V en Zeiler vinden dit leuk.
  3. Berrie

Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Vorig weekend is er overleg geweest en nu na weer een ontspannen zondagmiddagje is het tekenwerk ver genoeg om na te gaan denken hoe de bouw te beginnen.

Bovenstaande schetsen zijn dun opgezet, hopelijk komt het duidelijk genoeg over.

De vervolg stap is nu om wat voorraad materialen door mijn handen te laten gaan. De opslaggarage van mijn schoonvader uit te vlooien op bruikbaar spul, nagaan of er nog een modelbouwzaak in de buurt open is en dan eens kijken wat er ontstaat.

Overigens: ik hobby nu aan twee projecten. Dit scheepje, en een 1:3 schaal zwever: https://www.modelbouwforum.nl/threads/wederopbouw-van-de-js1-1-3.272160/

Laatst bewerkt: 25 okt 2020
    Jan Blonk en Zeiler vinden dit leuk.
  4. Berrie

Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004

Kop, kont en wat er tussen zit is opgedeeld. De beun wordt gemaakt van 2 lagen 0.4mm berken triplex. Kop en kont van blokken berken multiplex.

Om de beun te maken heb ik eerst twee experimenten gemaakt om een blok. Eén keer twee lagen triplex, nat gemaakt en met witte houtlijm tussen de lagen in laten drogen
    Één keer twee lagen triplex. Nat opgespannen laten drogen. Daarna twee lagen 50grams met epoxy er tussen en uit laten harden.

Variant 2 is wel de sterkste, maar de epoxy trek ver in het hout. Ik weet niet of ik dan met schilderen in de problemen kom. Variant 1 voelt natuurlijk aan. Dus die wordt het.

De twee platen triplex vervolgens uitgesneden en laten weken in water. Eén helft ingesmeerd met witte houtlijm.

Vervolgens de platen op elkaar gelegd en in de mal geklemd.

En nu een paar dagen wachten, want zo snel zal het niet drogen..

Bert V en Zeiler vinden dit leuk.
  5. Berrie

Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004
    De beun is prima van de mal af gekomen.

Volgende stap is het zagen van de lagen voor de blokken van kop en kont.
    Het daarvoor benodigde lijnen plan benader ik met behulp van zijaanzicht, bovenaanzicht en foto's uit de hand.

Deel Deze Pagina