Statisch scheepsmodel, vraagje mbt beplanken

  • Topicstarter Topicstarter roeliepoelie
  • Startdatum Startdatum
R

roeliepoelie

Guest
Hee hallo allemaal.
Ik ben sinds een paar weken bezig met de cutty sark van constructo. Dit is mijn eerste houten model boot, dus leer aldoende. Het meeste kom ik wel uit, en of ik alles goed doe dat zie ik aan het eind van de rit wel.
Maar effe een vraagje over het volgende; Ik ben nu aan het beplanken (nouja, ik heb 1 plank er nu op gemaakt) Wel veel werk, met dat buigen enzo.
Vraag 1 ;Kan ik het hout ook vochtig lijmen, of toch eerst laten drogen en dan verlijmen???
vraag 2 ;Als ik dus het volgende plankje op de romp wil lijmen, is het dan verstandig om de gehele breedte van de plank in te smeren met lijm, zodat die in het geheel goed hecht, of is alleen lijm op de spanten genoeg??
vraag 3 ;Welke lak kan ik het beste gebruiken, en waar is deze te koop. gewoon bij een schilder/gamma of toch een speciaal zaak
vraag 4 ;Wat voor een lijm is het beste. Ik gebruik nu de lijm van UHU, uit zo'n blauwe tube. Lijmt op zich perfect, alleen de dosering is een beetje kl**ten. Heeft iemand misschien een ander soort goede lijm??
vraag 5 ;Voor het lijmen van zeer kleine delen (denk aan katrollen) welke lijm is dan het beste te gebruiken. Dezelfde houtlijm, of toch een ander soort. Zo las ik op de site van beagle dat er ook gelijmt werd met lak.???

Ik hoop dat er wat mensen zijn die me wat tips kunnen geven. Alles is welkom, ik probeer er van te leren.

Met vriendelijke groet, ROel hilboldt
 
Je hebt in de handel een soort soldeerbout , alleen dan met ronde kop erop, die is speciaal voor modelbouw om te buigen, schijf het latje ertussen water aan de bovenzijde en buigen maar. Daarna is het latje gelijkt droog dus verlijmbaar, de Uhu lijm is prima, mijn vader gebruikte niet anders, ook voor beslag e.d. Lijm niet de gehele lat in, maar stukje bij beetje en zet die met een stalen pennetje vast ( soort naald met T kop) dit is later zonder te zien weer te verwijderen. kijk eens op scheepsmodelbouw.be voor verdere tips. (http://users.skynet.be/florisjan/bouwen/intro.html)
 
dag bende ,

ik zou toch de volledige zijkant van elke plankje met lijm smeren , zodat het goed hecht aan de vorige plank , veel sterker , al lijkt het niet nodig voor een statich model...

het kost niet meer moeite , dacht ik ?

de groetjes

Laurent
 
Je hebt in de handel een soort soldeerbout
Euhm, op zich met mijn soldeerbout gaat het prima. (wisten jullie dat er soldeerbouten zijn die precies in de boorkolom van dremel passen, ideaal)(uberhaupt die hele dremel is een supermachine)
Het gaat er mij alleen om dat wanneer het hout nat is kun je het beter buigen, toch?? Kun je nat hout ook lijmen, dus eerst zoveel mogelijk voorbuigen, dan weer nat maken en dan mbv lijm en spijkertjes (want die gebruik ik ook) de plankjes er op maken.
Plus heeft iemand nog wat meer antwoorden op al die vragen :oops:

By the way, het is wel een verslavende hobby zeg, heerlijk om te doen
 
Hoi Roel,

Een aantal opmerkingen, zie maar of je er wat mee kan :-)
Er zijn veel wegen naar Rome ...

Ik heb zelf de Endeavour van Constructo afgerond, ik ken de kits van ze een beetje. Als je specifieke vragen hebt kun je me ook mailtje sturen.

* eerst denken dan doen, anders wordt het letterlijk 'ik zie het aan het eind van de rit' en dat zou jammer zijn van alle werk die je er in steekt.

* vochtig hout kun je beter niet lijmen, de aanhechting is dan stukken slechter. Beter eerst nat voorvormen met een soldeerbout, vastzetten met wat spijkertjes en in vorm laten opdrogen (gaat best snel) en dan als het droog is vastlijmen.

* Hout laat ik eerst goed nat worden in een bak met water en en paar uur weken. Daarna met een electro-soldeerbout(pistool) aan de binnenkant verwarmen en buigen. Niet aan de buitenkant !! (buigt de verkeerde kant op, en je hebt kans op brandplekken op je buitenwerk). Als je hout niet nat genoeg is breekt het snel.

* verlijmen van beplanking onderling zou ik wel volledig doen (dus plank aan plank), plank op spant natuulijk alleen op de punten waar de spant wordt geraakt (volledig heeft weinig zin, kost alleen veel lijm). levert de boot een stuk meer stevigheid op (en het vult eventuele kleine gaatjes/randjes redelijk onzichtbaar)

* ik gebruik de Talens verven en lakken (bij de plaatselijke Pipo's gekocht)
Liefst geen hoogglans gebruiken op houten modellen (vroeger glommen de modellen ook niet ...)

* persoonlijk vind ik de Pattex Houtlijm Express (Profix 200 D2) erg prettig werken. Droogt snel (5 minuten) en houdt goed. Daarnaast voor het krachtiger houtwerk gebruik ik Bison Professional Super Sterk (D2).
Voor het kleinere (niet hout-lijmen, maar dat is met jouw boot niet zoveel :-)) snelle werk Pattex secondelijm (industrietube, 10 gr).
De blauwe modellijm tube is geen (!!) houtlijm, maar een universele modelbouwlijm en is in mijn ervaring met jouw model niet echt ideaal.

* wat je aan de katrollen lijmen wilt is me niet helemaal duidelijk, bedoel je het vastmaken aan het wand? (je loopt wel voor op je bouwplannen, je moet eerst de romp nog afmaken ... :-))
Katrollen en juffers kun je het mooist vastzetten op je wand-strengen door deze te knopen in een strop of om ze met een lus en een losse wikkel vast te zetten (oogt beter, zie foto hieronder) , en deze eventueel te zegelen met een wat secondenlijm (waarschijnlijk doelt beagle daarop met lak, zie ook hieronder?)

nog wat losse zaken:
Voor je wand zou ik (achteraf gezien :-( ) niet zondermeer gebruik maken van het katoendraad gebruik maken dat Constructo meelevert Dit is namelijk redelijk 'harig'. Als je aan het eind het wand bekijkt, dan heeft dit veel uitstaande stukjes, die het model en wat warrig uiterlijk geeft.
Als je inzoemt op het wand in deze foto dan kun je zien wat ik bedoel.
De manier om dit te voorkomen is door 1. ander draad te gebruiken, bv kunstof ipv katoen (wel op schaal, kleur en werkbaarheid selecteren) of 2. het katoen bestrijken met bijvoobeeld bier, dit plakt de haartjes vast, maar maakt het draad stugger (dus na monteren doen, anders krijg je ook weer loslatende haartjes).

Om nog even terug te komen op het gebruik van de lak: je zou deze ook kunnen gebruiken om de knoopjes van het 'zijwaartse' staande wand te zegelen/zekeren. Dit zijn de horizontale touwen in het staande wand. Het is zo vervelend als de knoopjes hiervan loslaten (het zijn er 'maar' 1100 ofzo... ). Ik heb ze vastgezet met vloeibare secondenlijm van Pattex, alleen dit is toch op het katoendraad zichtbaar (op de kunstofdraden veel minder). Het is maar een ideetje :-)

succes!
Bouke

/me is ook nog een beetje beginner en pretendeerd zeker niet de waarheid in pacht te hebben, ik stel het gewoon soms wat stellig *grin*
 
Bouke, bedankt voor je tips. Jij hebt wel een moeilijke van constructo gemaakt zeg. Wel leuk om van jou dan wat tips te kunnen horen, jij weet, zoals je zelf al aangeeft, ook wel hoe ongeveer die kits van constructo er uit zien. Ik moet zelf zeggen dat ik ze perfect geleverd vond, alles zit er in, (tenminste, totnogtoe :? )en een uitgebreide gebruiksaanwijzing.
Over je opmerkingen heb ik nog wat maren toegevoegd, in ieder geval bedankt, ook de anderen die me willen helpen met tips en adviezen, dankjulliewel :lol:

* eerst denken dan doen, anders wordt het letterlijk 'ik zie het aan het eind van de rit' en dat zou jammer zijn van alle werk die je er in steekt.

Helemaal mee eens, soms ben ik een uur aan het denken, doe ik weer wat, en weer denken. En soms op het werk in een keer van, "als ik het nou zo zal doen...", en dan na het werk gauw naar huis, en effe proberen :D

Dus daar zijn we het gelukkig over eens :wink:

Beter eerst nat voorvormen met een soldeerbout, vastzetten met wat spijkertjes en in vorm laten opdrogen (gaat best snel) en dan als het droog is vastlijmen.
Eeuhm, is dit niet ontzettend bewerkelijk. Ik heb gister dus mijn eerste spant geplaatst, eerst zo goed als mogelijk in de goede vorm gebogen, laten drogen (had het dus ook niet echt nat gemaakt, beetje vochtig) en daarna spant voor spant er op spijkeren en de rest er bij gebogen. Als de lijm eenmaal droog is dan blijft het toch zitten, of gaat er nog zoveel spanning op staan dat de planken 'losknappen'??
Ik wil het in ieder geval jou manier wel proberen, klinkt op zich wel als een goed plan.

persoonlijk vind ik de Pattex Houtlijm Express (Profix 200 D2) erg prettig werken
Dus deze lijm gebruik je voor al je werkzaamheden?? hoe droogt die lijm op, ook als een doorzichtige laag. Want op zich die UHU lijm lijmt goed, alleen vind die tube zo onhandig. Als je maar een klein beetje nodig hebt, druk je een klein beetje en dan loopt er weer een bult uit :cry:

(je loopt wel voor op je bouwplannen, je moet eerst de romp nog afmaken ... )
Ik weet het, maar als ik met het bootje bezig ben en ik weet het effe niet meer, dan ga ik alvast voorruit bladeren in het boekje, en dan kom je nogal eens wat tegen. Maar ik zal die hersenspinsels voor me houden, anders dan word het een beetje onduidelijk, ook (en met name) voor mij :lol:


Voor je wand zou ik (achteraf gezien ) niet zondermeer gebruik maken van het katoendraad gebruik maken dat Constructo meelevert Dit is namelijk redelijk 'harig'
Nou, alleen dan nog effe hier op reageren, ook al word het misschien hoogzomer voordat ik bij deze draadjes ben. In het boekje van constructo staat om de draadjes eerst over een kaars vlammetje te houden, zodat alle pluisjes er af worden gebrand. Heb jij dat ook gedaan dan. Lijkt me opzich wel een goed en handig plan....

Oke, bedankt en tot de 'word vervolgd'
 
ik gebruik de Talens verven en lakken (bij de plaatselijke Pipo's gekocht)

Nog effe, is die pipo een soort van gamma/karwei/praxis, of is dat een modelbouw winkel, maw, is dat speciaal verf/lak voor de modelbouw, of is dat in iedere bouwmarkt te koop.

bedankt, roel
 
Misschien niet de juist lijm voor dit soort werk, maar constructielijm lijmt juist veel beter en sneller als het hout nat is.
Het schuimt echter wel op, dus als het "zichtwerk" is minder geschikt.
 
Roel,

Ik moet zelf zeggen dat ik ze perfect geleverd vond, alles zit er in, (tenminste, totnogtoe )en een uitgebreide gebruiksaanwijzing.

Ze leveren de kist met exact dat wat je nodig hebt om het *in een keer* goed te doen..... Je voelt hem al, dat lukt niet :-)
Beetje gechargeerd wellicht, maar je moet niet teveel verspillen in het proces, anders kom je tekort aan het einde, en moet je met nieuwe (andere) materialen gaan bijklussen, en dat is meestal zichtbaar. Tekorten die ik had waren: juffers en blokken, koperdraad, en touw (vooral Constructo-touw is erg lastig te krijgen, iig in de randstad)

Eeuhm, is dit niet ontzettend bewerkelijk? ... Als de lijm eenmaal droog is dan blijft het toch zitten, of gaat er nog zoveel spanning op staan dat de planken 'losknappen'?? Ik wil het in ieder geval jou manier wel proberen, klinkt op zich wel als een goed plan.

Ja dit kost veel tijd en energie, maar het resultaat is ook mooier.
Modelbouw is ook geen raffelwerk als het er goed uit moet zien. Mijn boot heeft me bijna 3 jaar gekost (met een jaar pauze) voor hij helemaal klaar was.(en dan heb ik nog wat versier-ideetjes)

Als er spanning op gaat staan is het risico van loslaten altijd aanwezig (niet nu, dan wellicht later). Ik zorg ervoor dat de beplanking (bijna) volledig passend is voor ik het vastzet.

Dus deze lijm gebruik je voor al je werkzaamheden??

Nee, ik gebruik de andere lijmen die ik noemde ook. Daarnaast vergat ik Pattex krachtlijm (tube) als alternatief voor jouw UHU lijm. Die heb ik ook, maar gebruik ik niet meer. o.a. om de reden die jij noemt (hij lekt teveel, doseert niet handig).

zodat alle pluisjes er af worden gebrand. Heb jij dat ook gedaan dan

Nee, dat trucje kende ik nog niet.
draad ... katoen ... vuur ... wel uitkijken, voor je het weet kun je opzoek naar nieuw touw. Dan is bier ongevaarlijker :-)

succes
Bouke
 
Even antwoorden.
in volgorde van vraag.
1) Hout kan je op verschillende manieren plooien.
a) Het beste is echt stomen in een autoclaaf. Na het uit de cylinder genomen te hebben, direkt plooien op een plooibankje. Nadeel is dat het hout zwelt.
b) Tweede beste methode. Hout aan een kant licht bevochtigen en bevochtigd houden en met een warme lucht pistool plooien. ( haardroger of verfafbrander) langs de kant waar het hout geplooid word en het is ook de binnenkant van je huidplank. om schroeiplekken te vermijden. Zijn het zware bopchten, je huidlat of plank minstens een uur of twee goed laten weken in gewoon kraantjes water.
c) Derde methode is warm water van 50 °C en daar een goede scheut amoniak in. Deze methode is niet toepasbaar op looghoudend hout zoals bv. eik. dat wordt zwart. de houten latten er ongeveer 15 min. in laten weken en dan op het model plooien en in vorm laten drogen.
Altijd hout laten drogen en pas daarna verlijmen.

2) Neen het is niet verstandig van de volle zijkant van de plank te lijmen. Enkel een klein druppeltje lijm op de spanten. Is je romp, langs de binnenkant later niet zichtbaar, dan neem je stukjes verbandgaas. met gewone witte lijm, met 40% water verlengt, smeer je heel de romp in met deze oplossing en druk daar de stukjes verbandgaas in.
3) lak. ik zou een statisch model niet afwerken met een laklaag. Eerder een satine laag. Welke verf je ook gebruikt. Speciaal voor hobby, of uit de verfhandel, heeft niet veel belang. Zolang je hem maar voldonede verdunt, ook voor schilderen met een borstel, zodat de verf goed kan uitvloeien en je geen borstel of penseel streken meer ziet. Hier ook beter twee dunne lagen dan een dikke.

Als lijm voor een statisch model kan je het beste die klassieke witte houtlijm nemen. Je hebt er daar sneldrogende en normaal drogende. Voor het leggen van huidp^lanken raad ik aan de normaal drogende te nemen. Met sneldrogende heb je kans dat je lijm al aan het drogen is, terwijl je nog je huidplank aan het vastzetten bent.

5) Voor lijmen van kleine onderdelen. a) zijn het stukjes die bv. op een dek staan, gebruik dan gewoon acrylvernis. ook voor het later verlijmen van de decals. Voor alle andere onderdelen, zoals katrolletjes,
gebruik ik sneldrogende epoxy. Voor de dosering, bestaat er een eenvoudig trukje. Smeer uit de tube twee druppels op een stukje plexiglass.of twee kleine worstjes lijm naast elkaar, zonder datr ze elkaar kunnen raken. Neem dan een houten tandenstokertje. schep een drupple van de lijm op en leg het op een ander plaats van je stukje plexiglas. Met een tweede tandenstookertje neem je nu een druppel van de verharder en ga nu op de derde plaats mengen. Je hebt zo steeds een hoeveelheid lijm, die gebruiksklaar ligt ( en niet gemengd) en kleine stukjes ( twee drupples) die wel gemengd zijn. van daaruit ga je dus lijm aanbrengen.
( gebruik wel steeds twee NIEUWE tandenstokers als je terug een mengsel wil maken)

Neen ik bedoel niet de secondenlijm. Die is in de restauratie business, als je werkt voor musea, totaal uit den boze. Het touwwerk wordt hard en heeft veel kans dat het zal afbreken, daar waar het harde gedeelte stopt.
Voor het tuigage -- Men mag daar enkel de natuurlijke lijmen, zoals vislijm, huidenlijm, de klassieke witte lijm gebruiken.
 
Back
Top