Statische machines

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door arttext, 17 feb 2013.

  1. arttext

    arttext Guest

    Ik heb na de (succesvolle) restauratie en RC implementatie van mijn Wilesco D365 een nieuw project gestart. Ik had al een kleine zelfbouw oscillatie machine van een vriend gekregen, ik heb een oude defecte (waarschijnlijk Mamod) horizontale machine gekocht en een prachtige verticale twee cylinder (verkeerde naam misschien).
    Dat alles moet worden aangesloten op een nog te restaureren electrische Wilesco ketel. Leuk werk aan laag budget.
    Voor de ketel heb ik al materiaal besteld bij een Wilesco dealer.
    Ik heb dus 4mm messing pijp nodig, wat koppelingen en drie horizontale leidingkraantjes nodig want ik verwacht niet dat de ketel genoeg druk levert voor alle drie machines tegelijk.

    Twee vragen:

    1. Ik heb eens wat rondgekeken en twee leveranciers al gevonden , Sauerbier en GHW in Duitsland, wellicht nog meer tips?
    1. Hoe buig je 4mm pijp; bestaan er kleine pijpenbuigers?


    Ruud

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Een pijp/leiding kun je buigen door deze te vullen met zand en uiteinden af te sluiten. Hierdoor zal er geen knik in de leiding ontstaan. Daarna het zand eruit laten lopen et voila.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Zoek eens op "Robbe Robivor" in Google
    RC-point verkoopt ze. Handig buig-apparaat voor stang- en pijpwerk.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 18 feb 2013
  5. arttext

    arttext Guest

    buigen

    Hartelijk dank voor alle tips, hier kan ik verder mee.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    is je ketel die van een D10 wilesco ?
    of iets groter ?

    Ik krijg het gevoel dat zo`n keteltje het knap zwaar gaat hebben met die machines.
     
  8. arttext

    arttext Guest

    Ketel

    Neen, hij is van een 16 of 20, ben ik nog niet uit, hij meet 135x55mm en wordt electrisch gestookt. Ik ben mij van het mogelijke probleem bewust, daarom komen er 3 kraantjes in het systeem, zodat er maar één hoeft te draaien. En de oscillatiemachine is maar 65mm hoog en die liggende Mamod heeft een cylindertje van 40 mm. De twin heeft een slag van 33 mm in een (buitenwerkse) cylinder van 28 mm.
    Lukt het niet dan moet ik gewoon sparen voor een grotere ketel.
     
  9. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    13,5 lang en 5.5cm in diameter...
    da`s niet heel groot.
    Dat electrisch stoken, hoe moeten we dat zien, een element IN de ketel, of een element ONDER de ketel.
     
  10. arttext

    arttext Guest

    element

    Het is een fabriekselement dat Wilesco alleen ingebouwd levert, volgens een leverancier heel zeldzaam, duur en niet los verkrijgbaar. Als het kapot gaat moet je de hele installatie naar de fabriek sturen en dan wordt ie daar gemaakt.
    Ik heb hem uit elkaar gehaald, hij zit met twee beugels aan de ketel bevestigd en bestaat uit 3 lagen, een keramisch element met een sleuf waardoor een gloeispiraal loopt, daar bovenop een laag (ouderwets) mica en dan een messing verwarmingslichaam dat als een handschoen om de ketel sluit.


    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik weet wel zeker dat je die niet fatsoenlijk aan de praat krijgt met een Wilesco ketel. Die lijkt me trouwens van een D20. Met een 350 watt verwarmingselement als het goed is.

    Een Stuart D10 bijvoorbeeld heeft een boring en slag van 19 x19 en die loopt goed op een Maccsteam 4 inch ketel en dat is een vlampijpketel. Jouw machine heeft ruim 4 keer zoveel stoom nodig bij de boring en slag die je opgeeft.

    Het oscillerende machine geef ik wel een kans overigens.

    P.S. je tweecilinder is een kleppenmachine toch?
     
  12. arttext

    arttext Guest

    Ja, een tweecylinder, met een onderliggende krukas.
    Ik had trouwens een meetfoutje gemaakt; haastwerk :(. De boring en slag zijn 12x15.
    Wat de ketel betreft; Ik ga het allemaal ervaren :). Wat zou dan volgens jou de minimum vereiste voor een ketel zijn?
     
  13. arttext

    arttext Guest

    Tweecylinder

    Zo, dat ziet er al een stuk beter uit, morgen nog wat laatste restjes verf eraf halen en wat detailfoto's van de kleppen en de krukas maken.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dat is zeker een verschil zeg! Netjes gedaan.
     
  15. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Wbt de gewijzigde maten dat scheelt veel . Proberen maar denk ik.
     
  16. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Toch jammer dat er koelribben in die cilinders zijn gedraaid..... dat helpt condensatie alleen maar in de hand.
    Maar....... wel een aparte machine, en.... vanwege de kleppen constructie is deze 2 cilinder ENKELWERKEND !!! en gebruikt dus niet zo heel veel stoom.
    Een en ander staat of valt met de wrijving van het kleppen bedien systeem.

    Bij een stuart dubbel 10 wordt er stoom aan beide zijden van de zuigers toegelaten, simplistisch gezegd, een 4 cilinder zoals een 4 cilinder 4 takt motor.

    deze machine krijgt alleen stoom aan de bovenkant van de zuiger, net zoals een enkelwerkende occilerende machine.
    Het stoomverbruik zou best mee kunnen vallen, maar nogmaals, dat ligt er aan hoe licht de het kleppen mechaniek loopt.

    Succes !!! mooie restauratie !!
     
  17. arttext

    arttext Guest

    Close ups

    Hier zijn wat aardige close-ups van de twin.
    Ook pech gehad vandaag; het bestelde Dremel brandertje is aangekomen; doet de ontsteking het niet.......Nou die gaat dus weer terug, te duur om met een aansteker aan te steken......

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. arttext

    arttext Guest

    Weer een spannende dag. De twin gestest met het gerestaureerde electrische Wilesco D20 boilertje.
    Hier is een foto van de (tijdelijke) setup. Vervolg: scroll naar beneden onder de foto.

    [​IMG]

    De eerste paar keren liep de twin niet, te koud, de stoom condenseerde onmiddelijk en dus kwam er water uit. Maar nadat ie goed heet (voordeel van een electrische ketel: je kan doorgaan)was, lukte het zowaar om hem te laten draaien. Dus de timing lijkt goed. Maarrrr (er is altijd een maar); het lukte de ketel niet om hem aan de gang te houden, het is duidelijk op het randje of te weinig. Nou zou het kunnen dat de lekkage op de twee cylinderkoppen (zie het einde van het filmpje) de oorzaak is dat het nèt niet lukt, of zelfs als het lek gemaakt is, dan loopt ie nog niet goed? Die diepe zucht op het eind is van mij, de ontlading van de spanning :)
    Nou ik hoor het wel van de deskundigen......8O

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Het lijkt mij idd een kwestie van vraag en aanbod tussen de machine en de ketel. ALs je de machine even stilzet, komt de druk dan weer op peil?

    Het loopt wel mooi trouwens, lekker stil.
     
  20. arttext

    arttext Guest

    Dat zou jammer zijn, moet ik toch een advertentie plaatsen voor een tweedehnads stoomketeltje.
    Niet aan gedacht, ik sloot gewoon de stoom af. Morgen eens proberen
    Ja, vond ik ook :)
     

Deel Deze Pagina