Statische machines

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door arttext, 17 feb 2013.

  1. arttext

    arttext Guest

    het is ook in het echt een hele fijne draad, 5/32 is het pijpje, (zowat 4mm) en 40 is weer (dezelfde)draadaansluiting van de opsluitmoer van het pijpje met tule.

    Ruud
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    ok dan is 5/32 de pijpwartel.

    40 is toch zeker geen maat?
    40 is een aanduiding van aantal gangen per inch.
     
  3. arttext

    arttext Guest

    Tja, ik kan ook niet helpen dat het zo in de catalogus staat....

    Ruud
     
  4. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Ruud

    Meer dan waarschijnlijk zit er schroefdraad van 5/32 binnen in het stukje van de kraan dat in de ketel geschroefd wordt.
    Het kraantje dat je besteld hebt dient voor de blazer van een kolen gestookte stoomloc ketel.
    De werking is als volgt , van aan de voorkant ,(via de binnenkant van de ketel ) vertrekt een koperbuis ( van 5/32) Dat buisje steekt een paar mm uit de aansluiting waar je het kraantje ingeschroeft. Je draait gelijktijdig de buis in de kraan en de kraan in de ketel. Op die manier heb je een holle steunbout die stoom levert tot in de rookkast.
    Het is natuurlijk nodig dat de twee schroefdraden dezelfde spoed hebben.
    Als iets niet duidelijk is zal ik een tekening moeten maken vrees ik.
    Dirk
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    1/4 aan de buitenkant en daarin 5/32??

    volgens jouw verhaal schroef je dan deze kraan in de pijpplaat (gat dia 1/4) en dan vanaf de andere kant van de ketel (tegenover de kraan) een "binnenstoompijp" (buiten dia 5/32) in de kraan.
     
  6. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Kijk gewoon op de site van aj reeves....
    1/4" x 40 is de draad aan de onderzijde van de kraan, welke in een body wordt geschroefd.
    5/32" X 40 is de schroefdraad van de de opschroef wartel.
    en idd, het getal 40 slaat op 40 gangen per inch.

    Dit kraantje is niet perse voor een holle steunbout, maar gewoon een haakse afsluiter met onder 6.35 diameter x 40 gangen per inch schroefdraad.

    Let op, modelbouwland engeland heeft zo zijn eigenaardigheden op het gebied van schroefdraad, zie dit hele verhaal.
    Ze hebben ook een schroefdraad, BA genoemd welke enorm veel in de modelbouw wordt gebruikt.
    Als je metrische draad op afsluiters, peilglas armaturen wil, kijk dan eens bij Polly engineering. (of maak het zelf op de draaibank).
     
  7. arttext

    arttext Guest


    Dank voor het uitgebreide antwoord. Je hebt helemaal gelijk, ik heb voor het eerst :oops: IN de BSW 1/4" gekeken en daar zit inderdaad een draad in. Het was eerder een probleem voor anderen dan voor mij want ik heb alleen de 1/4" draad nodig om mijn blok af te blazen. Deze week tap ik een 1/4 40 tpi in de afsluitdop en ben ik klaar, behalve natuurlijk een retourleidinkje naar mijn schoon-water-retour-vaatje.

    Ruud
     
  8. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    joepie !! heb ik weer wat gewonnen?

    Dirk
     
  9. arttext

    arttext Guest

    gewonnen

    Mijn achting...;)
     
  10. arttext

    arttext Guest

    Oscillator

    Vandaag eens de tijd genomen om mijn oscillator(tje) te testen, met niet zulke hoge verwachtingen want op lucht loopt ie ook niet.
    En inderdaad, helaas niet. Ik had keurig (met zilver uiteraard) pijpjes 4mm in de draadbusjes gesoldeerd en ze erin gedraaid.
    Maar het mocht allemaal niet baten. Als iemand er eens naar wil kijken, ik stuur hem graag op voor inspectie. Uiteraard een filmpje van geschoten, helaas toch mis....:confused:

    Ruud

    Fail oscillating steam engine test - YouTube
     
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Hi Ruud,

    zo`n wiebel machine (occilator) luistert op een paar puntjes vrij nauw.
    de stoompoort in de cilinder MOET met zowel de inlaat als de uitlaatpoort in het spiegelblok overeenkomen.
    Ten 2de dient de spiegel zuiver vlak te zijn en dat geldt ook voor het platte vlak van de cilinder, deze 2 moeten stoomdicht op elkaar afsluiten.
    Het veertje dat deze 2 vlakken op elkaar houd behoeft maar net aan getrokken te worden, zeker niet muurvast.

    Je kunt eea eenvoudig testen.
    Neem de zuigerstang los van de krukas.
    de cilinder kan nu vrij draaien rond de schommelas.
    Met de zuiger bovenin wat perslucht (compressor of fietspomp) nu wat lucht op de inlaat zetten, beweeg de cilinder over de spiegel totdat de zuiger naar beneden wordt geblazen.
    De positie van de cilinder zou op dit punt gelijk moeten zijn met de stand van de krukas op 90 graden.
    Aan de uitlaat kant kun je dit ook testen.
    Als de poortjes goed tegenover elkaar liggen moet het machinetje kunnen lopen.
    In ieder geval met een stoot lucht van een fietspomp oid.

    Het kan zijn dat door het zilver solderen de spiegelplaat wat is kromgetrokken, dan verlies je veel druk door lekkage tussen cilinder en spiegel.
    Met wat vloeibaar schuurmiddel kun je deze 2 vlakken op elkaar inslijpen, wel de zuiger + stang verwijderen, je wil geen schuurmiddel tussen zuiger en cilinder hebben.
     
  12. arttext

    arttext Guest

    oscillator

    @John; ik zal hem eens ls los halen. De draadbussen zijn los van de machine op de leidig gesoldeerd, de machine heeft draad in- en uitgangen, dus er is niets verhit aan de machine.

    Ruud
     
  13. arttext

    arttext Guest

    ja.

    Ruud
     
  14. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Is het trouwens geen ME draad?
    Daarin bestaat 5/32 x 40 namelijk.
    Is vergelijkbaar met M4 qua grootte.
     
  15. arttext

    arttext Guest

    Deze kraan komt van Polly.....:D

    Ruud
     
  16. arttext

    arttext Guest

    draad

    William, ik denk het niet, maar heb het niet nagetrokken (grappig woord in dit verband) want het maakt mij niet uit, ik heb alleen de buitendraad nodig.
    En waarom denk ik dat niet? Het lijkt mij niet voor de hand liggend om een kraantje wat in de UK wordt verkocht (en waarschijnlijk ook gemaakt) een buitendraad van BSW en binnendraad metrisch te geven....

    Ruud
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat ik lees in het antwoord van William is dat het 5/32 is; de diameter zal rond de 4 mm zijn.

    Hij zegt niet dat het M4 is.
     
  18. arttext

    arttext Guest

    draad

    Bedoelt hij met ME draad niet metrisch?

    (ik ben gek op exegese) :p

    Ruud
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    ME draad ken ik niet.
    En met mijn tap 5/32 kan ik niet passen in een M4 moertje want die heeft geen spoed van 40.

    Exeggegegegeegge watte??? :D
     
  20. arttext

    arttext Guest

    Zonder krukas gaat het prima, dus dat zou kunnen betekenen dat het krukje (excentriek) op het asje niet goed is gedraaid (gemaakt)

    Ruud
     

Deel Deze Pagina