Statische machines

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door arttext, 17 feb 2013.

  1. arttext

    arttext Guest

    draad

    tja we moeten maar wachten op William om te weten wat hij bedoeld heeft.

    Exegese is tekst (meestal bijbel) uitleg.

    Ruud
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Jammer dat je die onzin er bij haalt.:sad:
     
  3. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Je bent me net een slag voor....
    Inderdaad, zoals ik al zei, Engelsen hebben iets raars met schroefdraad.
    Dit zou inderdaad wel eens ME (Model Engineer) draad kunnen zijn.
    Een schroefdraad speciaal voor de modelbouw ontwikkeld.

    Engelsen gebruiken op hun modellen ook vaan BA draad, ook weer iets waar je in een metrisch stelsel niets mee kan.
     
  5. arttext

    arttext Guest

    verdringingssmeerder

    De eerste verdringingssmeerder is (uit Singapore) aangekomen. Dat viel reuze mee, nog geen anderhalve week. Die uit Duitsland ligt ook klaar, maar die is een beetje duur geworden door de verzendkosten (€ 20 dus totaal € 56) en dat ligt me nu een beetje zwaar op de maag, eind van de maand maar.....

    Ik heb een ontwerpje gemaakt voor een schoorsteen op de ketel (aan de ketel wordt niets gesoldeerd, gelast of geboord) twee koperen busjes (open die zo in de stalen vlampijpopeningen schuiven, hard gesoldeerd in een koperen kastje waar ook een schoorsteenpijp in gesoldeerd wordt. Wat het geheel echt vast houdt is een beugel van de schoorsteen naar de beugel over de ketel, eveneens zilver gesoldeerd, de pijpjes in de vlampijpen dienen alleen maar voor de geleiding van de rookgassen. (foto's later).

    De voorraadvaten zijn inmiddels met 2x 8mm aan elkaar vastgesoldeerd en zij nu communicerende vaten. (foto's later) Later komt daar een input van de weirpomp in.

    Verder ben ik van plan de uitlaat van de machine(s) in de rookgasafvoer mee te nemen.

    Ruud

    [​IMG]
     
  6. arttext

    arttext Guest

    verdeelblok

    De laatste versie van het verdeelblok, katoenkoord; zwart geverfd. Links onder op op de kop een afblaaskraantje voor stoom en condens geplaatst, dat zal worden verbonden met het voorraadvat.

    Ruud

    [​IMG]
     
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Die Weir pomp, ga je maken of kopen ?

    Het zijn lastige dingen op lopend te krijgen, en te houden.... soms stoppen ze en je snapt niet waarom.

    Je kunt ook kijken naar een duplex (wortington) pomp.
    Daarbij stuurt de linker zuiger de rechter schuif en andersom.
    Zo ontstaat een zelf sturend geheel welk erg mooi langzaam kan lopen.
    [​IMG]
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Brandstofpompen nooit problemen mee.
    De vacuüm pomp op een dockyardboot had ook wel eens kuren.
    Moest je met beleid behandelen.
    Meestal toch 's morgens aan en aan het einde van de dag pas weer uit.
    Voor een model is inderdaad een worthington makkelijker.
     
  9. arttext

    arttext Guest

    pomp

    Ik heb vast weer het verkeerde woord gebruikt:

    Hier is de tekening aan de hand waarvan ik de pomp ga maken (onder begeleiding, uiteraard).

    Hier is een link naar de tekening (PDF):

    Ruud

    http://www.arttext.com/voedingspomp.pdf
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja

    WEIR is een merk/type.

    [​IMG]


    Een pomp om je ketel te vullen heet gewoon voedingpomp.
     
  11. arttext

    arttext Guest

    kleppen probleem

    Ik heb overigens een nieuw probleem, in het vorige filmpje was te zien hoe één klepstang los zat. die heb ik vast gezet maar waarschijnlijk niet met een goede timing en nu loopt de twin nauwelijks. Ik heb hier geen verstand van, maar kan wel de timing instellen als ik weet welke klep in welke cylinder waar moete staan bij bijvoorbeeld het BDP of ODP van de zuiger.
    Ik heb een grove tekening gemaakt (zie link naar PDF) waarop de cylinders en kleppen genummerd zijn. Van belang is dat beide cylinders even groot zijn parallel stoom krijgen, niet de een via de ander.
    Ik hoop dat iemand me uit de brand kan helpen.


    Ruud

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 apr 2013
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Verkeerde pdf, Ruud.

    Groet,

    Ad
     
  13. arttext

    arttext Guest

  14. arttext

    arttext Guest

    timing

    Ik ben er inmiddels achter; het is niet de timing maar te snelle afkoeling. De veel grotere hoeveelheid condenswater rond de machine had al een signaal moeten zijn. (Ik heb hem even op lucht getest en hij loopt als een trein). Kennelijk was de oude isolatie; sisaltouw, beter dan de nieuwe; katoen. En nog niet alles is geisoleerd. Ook de verdringingssmeerder (zie foto) is relatief groot in de leiding dus verliest ook een hoop thermische energie.
    Veranderingen:
    1. Ik was al van plan het gasreduceerventiel 30 mg te vervangen door een 50mg, dan brandt ie niet zo snel geel en geeft meer energie af.
    2. Extra laag isolatie op alle leidingen
    3. 6mm pijp aanhouden tot aan de verdringingssmeerder en die zo dicht mogelijk naar de machine brengen
    Hopenlijk zal dat het draaien weer op het oude niveau brengen. We zullen zien.
    Als dat alles niet helpt kan ik op de ketel een zwaardere veiligheid zetten, opnieuw laten afpersen en op 3 bar (in plaats van 2 bar) gaan draaien.

    Ruud

    [​IMG]
     
  15. arttext

    arttext Guest

    smederij

    De thuissmederij.... op de keukentafel..die is van marmer, maar het hout is het werkblad...

    Ruud

    [​IMG]
     
  16. arttext

    arttext Guest

    draad

    Nog even terugkomend op die draad discussie: 1/4 x40tpi is inderderdaad ME (Model Engineer) draad. Hier een overzicht.
    Verder ben ik een voedingspompje aan het draaien (onder begeleiding), waterreservoirs zijn nagenoeg klaar en met schoorsteen schiet het ook op. Binnenkort meer foto's.

    Ruud

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 apr 2013

Deel Deze Pagina