Statische machines

• Topicstarter Topicstarter arttext
  • Startdatum Startdatum
Dat ziet er goed uit.
Maar wat ik me afvraag, de manometer loopt maar tot 3,5 bar.
Is dat wel genoeg?
Groeten en succes verder.
Norwin

Dat ziet er goed uit.
Maar wat ik me afvraag, de manometer loopt maar tot 3,5 bar.
Is dat wel genoeg?
Groeten en succes verder.
Norwin

Norwin, voor de model machines die ik gebruik is 50 psi meer dan voldoende, waarschijnlijk is rond de 20 al goed, de vorige eigenaar had er meerdere modelmachines aanhangen.

Ruud

Een vraag:
Is het aan te raden voor een stalen ketel ook alleen maar desti water te gebruiken? En waar kan je dat krijgen? Gamma en Kruidvat in ieder geval niet. Demi water zat, maar geen desti.

Ik haal gedestilleerd water meestal bij Praxis, maar ik dacht dat Karwei het ook had. Het verbaast me dat Gamma dat niet heeft, wan die doen over het algemeen niet onder voor Praxis en Karwei (is voor mij alleen wat verder weg).

Je weet waarschijnlijk niet van wat voor staal de ketel is. In werkelijkheid wordt er onthard kraanwater gebruikt met een aantal toevoegingen om de hoeveelheid vrij zuurstof en kooldioxide te reduceren. Ik zou denk ik het zekere voor het onzekere nemen, en gedestilleerd water nemen. Ik vermoed dat het gewoon on- of laaggelegeerd koolstofstaal is, en dat is natuurlijk vele malen corrosie gevoeliger dan koper of messing.

Van Harm zal je vandaag en morgen niets horen, want die dobbert op zee. Misschien dat anderen hier nog een mening over hebben?

Groet,

Ad Bakker

Voor zover ik weet kan je ook schoon gefilterd regenwater gebruiken.
Correct me if I am wrong;)
Groeten Norwin

schroefdraad

En dan nog een vraag:
Ik kreeg mee van de vorige eigenaar dat de draad op alle aansluitingen gasdraad was. Ik wil hem daar nu in het weekeinde even niet mee lastig vallen, hij gaat mij volgende week toch uitgebreid weer helpen dus val ik jullie er maar mee lastig.
Ik ging dus uit van standaard gasdraad maten en haalde 1/4" ( ik heb twee afsluitdoppen elders op de ketel nodig).
Mis dus, 1/4" is te klein en 3/8" is te groot, en daar zit niets tussen (toch?)
Dus heb ik de (buitendraad) met een micrometer (schroefmaat) gemeten en kom uit op 13,48 mm. Iemand enig idee?

dome.jpg

micrometer.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Mis dus, 1/4" is te klein en 3/8" is te groot, en daar zit niets tussen (toch?)
Dus heb ik de (buitendraad) met een micrometer (schroefmaat) gemeten en kom uit op 13,48 mm. Iemand enig idee?

Ik denk dat je je vergist met je micrometer maat.

1/4" is 6,35 mm en 3/8" is 9,26 mm. Daar zit nog 5/16" tussen met 7,94 mm.

Die 13,48 mm kan ik hier echt niet plaatsen.

Groet,

Ad

gasdraad

Beste Ad,

Je maakt een denkfout, in de wereld van de pijpfitters wordt met de inchmaat de binnendiameter van de pijp aangegeven.
Dit wil ook zeggen dat de buitenmaten anders zijn.
Let wel:
1/8" gasdraad heeft een buitendiameter van 9.73mm
1/4" een buitendiameter van 13.16mm
en 3/8" een buitendiameter van 16.66mm.

Je kunt hier dus niet de 25.4mm delen door 4 en zo aan 6.3mm komen.

mvg Rene

draad

1/8" gasdraad heeft een buitendiameter van 9.73mm
1/4" een buitendiameter van 13.16mm
mvg Rene

Ja, dat klopt exact met de meting; hij zit er net tussen.

In de tabel van timo is het dichtste wat bij mijn meting komt 13.571 mm????

aflezen micrometer

Beste Ruud,

wat betreft het aflezen van de micrometer:

Je leest eerst het gedeelte boven de lijn= 13 (hele mm's)
dan onder de lijn (halve mm's)
en dan het gedeelte op het draaiende deel.

Let wel 1 gehele verdraaing is een halve mm.

Dus tel je eerst het deel boven 13 het deel onder 13,5 en dan het deel ernaast in dit geval + 0,48mm is totaal 13.98mm.

misschien begrijp je mijn uitleg.

groet Rene

micrometer

Beste Ruud,

wat betreft het aflezen van de micrometer:

Je leest eerst het gedeelte boven de lijn= 13 (hele mm's)
dan onder de lijn (halve mm's)
en dan het gedeelte op het draaiende deel.

Let wel 1 gehele verdraaing is een halve mm.

Dus tel je eerst het deel boven 13 het deel onder 13,5 en dan het deel ernaast in dit geval + 0,48mm is totaal 13.98mm.

misschien begrijp je mijn uitleg.

groet Rene

Ah, ik begrijp het, ik had geleerd (kennelijk verkeerd, dat als je het volgende streepje onder de lijn niet zag dat je kon verwaarlozen en daarna de huls neemt. Ik zal eens kijken of ik die link nog kan vinden. Dus, draadslijtage meegerekend zou het goed 14mm kunnen zijn?

Ruud

Je maakt een denkfout, in de wereld van de pijpfitters wordt met de inchmaat de binnendiameter van de pijp aangegeven.

Inderdaad René, ik had geen rekening met pijpmaten gehouden. Ik zit vastgebakken in de gewone schroefdraad. Is 5/16" geen gangbare maat?

Groet,

Ad

EDIT
Ik zie het al, nee dus

micrometer

@Rene Witteman

Beste Rene, ik zou nog even terugkomen op het lezen van de micrometer. Niet omdat ik gelijk wil krijgen, maar ik ben er nu onzeker over.
Ik heb het dus zo geleerd.
aflezen micrometer.pdf

groet, Ruud

Klopt toch precies? Bij jouw aflezing in bericht #46 is het halve mm streepje aan de onderkant toch wel te zien?

Groet,

Ad

EDIT
Om nog even op die draad terug te komen, kan je de spoed opmeten? Ik zie zo'n ruim 5 gangen, dus als je 5 gangen opmeet dan moet de spoed redelijk nauwkeurig te bepalen zijn.

Sorry, af en toe ben ik wat traag, nu begrijp ik het het ... :0

makeover

Druk weekeinde gehad;

Ketel ontkalkt daarna helemaal gestript, all oude verflagen er af, brons en koper appendages zichtbaar gemaakt. Gespoten met 800C verf (eerst spuiten, uurtje drogen en dan op 160C een uurtje moffelen). Zwart weer, maar de veiligheid in zilver.
Morgen de ketel op de vuurkorf (demontabel) met twee messing strips vastzetten en ergens later in de week de aansluitingen, fluit, stoomkraan en afblaasventiel monteren.
Ik zoek nog een klein oliepotje dat ik in een 10mm koperen leiding kan monteren, (gaatje; draad tappen) of een potje met een blokje eronder dat ik in de kleine leiding kan monteren.

Ruud

Gespoten-ketel.jpg

Back