Statische machines

• Topicstarter Topicstarter arttext
  • Startdatum Startdatum
gebruikte boiler

Kan ik svp de mening van de deskundigen horen over deze gebruikte boiler?

stuart_boiler_500_1_2_m.JPG

stuart_boiler_500_1_1_m.JPG

stuart_boiler_500_1_3_m.JPG

Used Myford Super 7 7B For Sale

Ruud

Dit is een waterpijp ketel, theoretisch zou deze een grotere stoomproductie moeten hebben dan een electrische wilesco ketel.
Maar er zijn diverse factoren die mee spelen.
De materiaal dikte van dit keteltje is groter dan die van wilesco, er moet dus meer warmte worden ingepompt om het water op de juiste temperatuur te krijgen.

Je zal een omkasting moeten maken want anders raak je te veel warmte kwijt.

Maar belangrijkste.... er zit een peilglas op, met zo`n klein bereik dat als de ketel net half leeg is je niet meer kunt zien hoeveel water er nog in zit.

Ik was al een beetje bang dat de wilesco ketel het niet zou trekken, dat is toch gemaakt om een kleinere machine aan de gang te houden bij veel lagere druk.

Ik zou voor een grotere ketel gaan, macsteam is een mooie, maar dure oplossing, maar je weet zeker dat de ketel voldoende stoomproductie heeft om in ieder geval die twin aan de gang te houden.

Ik ga vandaag eerst even kijken of ik iets aan het op de kop kan doen, dus machine uit elkaar halen! Maar ik heb weinig hoop dat het keteltje hat dan wel trekt. Niettemin blijf ik deze ketel erbij houden oor de andere machientjes, waar ik nog aansluitingen voor moet maken. Overigens vraag ik mij af, gezien de koelribben waar John op wees, of hij misschien ooit als dieseltje is getekend?
@John: Ik had al eerder naar de mooie Macsteam keteltjes gekeken. Even theoretisch, want ik blijf in eerste instantie toch naar een tweedehandsje uit zien en gezien het feit dat als dit ketelje op zijn top draait de machine wel loopt, zou het kleinste keteltje van Macsteam voldoen? Bij een eventuele aankoop wil ik ieder geval voor het liggend model gaan, vanwege het prijsverschil.

Die zou ik maar in het buitenland laten staan.
Ziet er aardig verbrand uit.
Zelfs aan de buitenkant bij de onderste peilglas aansluiting.
edit De bovenste ook.

boiler

Die zou ik maar in het buitenland laten staan.
Ziet er aardig verbrand uit.
Zelfs aan de buitenkant bij de onderste peilglas aansluiting.
edit De bovenste ook.

Het is één en dezelfde boiler op alle foto's.
Misschien heb je wel gelijk, maar het lijkt me toch moeilijk om zulks van een foto te beoordelen, oxidatie van het materiaal zal wellicht ook een rol spelen. Ik heb hier bijvoorbeeld een foto van een rijtje nieuwe boilers van een Engelse fabriek, die er wel iets, maar niet veel beter uit zien.

Hunslet-Boilers.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
1.Het is één en dezelfde boiler op alle foto's.
2. Misschien heb je wel gelijk, maar het lijkt me toch moeilijk om zulks van een foto te beoordelen(3), oxidatie van het materiaal zal wellicht ook een rol spelen.
1. het gaat niet om welke foto, met de bovenste bedoel ik de bovenste aansluiting van het peilglas. :rolleyes:
2. hoezo "misschien" ?
een ketel met de appendages eraan die er verbrand uitziet heeft geen oxidatie die komt van de bouw-soldeer-hitte.(3)

Gezien je commentaar (weer) wil ik adviseren eens naar buiten te gaan en mensen met grote en modelketels te bezoeken en verder te praten en vooral te kijken.
Ga bovendien zelf eens koper met zilver solderen dan krijg je wat ervaring en kan je zelf beoordelen dat die ketel waarover het gaat verbrand is.

Je bent een gevaar voor de modelstoomwereld.

@Baggeraar: Nu doe je dat weer, persoonlijk worden met een forse portie minachting; buitengewoon paternalistisch, als iets je niet bevalt en als je kennelijk het idee hebt dat je deskundigheid in twijfel wordt getrokken. Het enige dat ik doe is vragen stellen en niets voor vasstaand aannemen. Dat lijkt me toch redelijk normaal op een discussieforum. En een beschaafde discussiemoraal ook.

Harm,
ik heb je pb zeer op prijs gesteld en ook twee keer geprobeer een antwoord te sturen (en ik ben echt geen digibeet :D) Maar ik kan na op de knop verzenden te hebben gebruikt het bericht niet 'in verzonden berichten' terug vinden.

groet, Ruud

cylinder kop

Om de eerder vermelde lekkage in de cylinderkop te kunnen bestrijden heb ik deze eraf gehaald.
De lekkage zit in de schroefdraad van het kleppenhuis dat wat los zat. Als ik dat aan draai zal het waarschijnlijk goed komen en anders kan ik er altijd nog teflon tussen zetten. Toch?
Maar ik heb een andere vraag:
Op de rand van de cylinder (zie foto) zit een wat donkere substantie. Is dat oude gekoekte olie of een vloeibare pakking en als dat laatste waar is, wat moet ik er dan tussen doen?

Ruud

cylinder_head.jpg

Ruud, je zou een wat dikker stuk tekenpapier kunnen gebruiken.
Ik gebruik in olie gedrenkte zeekaart.
Werkt perfect.
grt Harm

Dat staande keteltje zou ik ook laten staan, niet zozeer vanwege het uiterlijk, maar vanwege de maat.
5 inch in lengte.... 127mm, is weer erg klein.

Die liggende keteltjes zijn leuk, maar daar zit nog een hoop werk aan.
- appendages
- rookkast
- schoorsteen

en niet onbelangrijk, voor een dergelijke liggende ketel heb je echt een voedingspomp nodig.
Zodra het waterniveau onder de helft van de ketel zakt komt de topplaat van de vuurkist droog te staan, zeer gevaarlijk.

Ik denk dat echt "groter" moet gaan denken.
De ketel levert het vermogen van de stoommachine, de machine is slechts het medium om de energie van de stoom in werkende arbeid om te zetten.

Kun je zilver solderen ?
zo ja dan kun je betrekkelijk eenvoudig een waterpijp keteltje maken vsan 2 stukken roodkoper buis 54mm met waterpijpjes van 6mm uitwendig.

Maar je moet wel een draaibank hebben, en kunnen zilver solderen, dan kun je voor nog geen € 100 een goed werkend keteltje maken.

Dank je wel John 8O
Weer een illusie minder :)
Nu, dus weer verder kijken dan maar. Zilver solderen, tappen en snijden is geen probleem, maar voor draaien mis ik de kennis en de apparatuur. En al zou ik het draaien uitbesteden dan nog kom ik met de kosten daarvan en losse onderdelen als peilglas etc. snel aan de prijs van een nieuwe, maar wie weet wat de toekomst brengt.....voorlopig maar blijven uitkijken naar een occasion.
En nu eerst de machine weer laten draaien, de koppen los gehad, alles aangedraaide klepstangen opnieuw afgesteld en speling eruit gehaald. Ik kom later wel weer met beelden....
Ruud

Het zal mijn 'vrienden' :) hier goed doen te horen dat ik morgen ga kijken naar een stalen werkketeltje (geheel zelf gedraaid) met hoge capaciteit van een hobbyist die te veel projecten heeft en mijn advertentie, doe ook op marktplaats staat, zag en opeens besloot dat keteltje, dat al een tijd in zijn schuurtje stond, te verkopen. Hij klinkt als hetzelfde soort hobbyist waar ik ook de machine van kocht. Nadere berichten volgen.

Leuke site Harm.
Wel echt op z'n Amerikaans.

@Arttext: succes met de bezichtiging morgen. En let op de details. Veiligheid boven alles.

Boiler

Ik ben inmiddels voorzien van een beest van een stalen (4mm wand) boiler, met garantie, van een hobbyist met een draaibank en een huis vol serieuze stoommachines. Kan ik wel 10 machines mee voeden. Het is geen showexemplaar, alhoewel als ik klaar ben met de make-over dan ziet ie er al heel anders uit. Peilglas, dome met aansluitingen, manometer en veiligheidsventiel (uiteraard) aanwezig. Appendages die ik er nog graag bij wil hebben; stoomkraan en fluit, beide een ietsje forser dan het Mamod- of Wilescoformaat....
Foto's volgen later, of zal ik wachten tot ie is opgepoetst?

De twin gisteren (weer) uit elkaar gehaald. De klepgeleiders (die afgedicht zijn met rubber ringetjes) op de schroefdraad met teflon ingedraaid en Harm's zeekaartpakking :) tussen kop en cylinder gezet en weer gemonteerd.
De smurrie die ik eerst aantrof tussen kop en cylinder blijkt rode borglak te zijn, die ook op alle schroeven van de cylinderkop zit. Nu met een pakking ertussen zal er vanwege de demping wel minder risico zijn van los trillen. Oude lessen komen weer boven drijven, zoals een bout controleren door hem proberen (zachtjes) los te draaien inplaats van steeds verder vast te zetten, zodat je hem nooit meer los krijgt.

Ruud

Ketel

Welnu, hier zijn de foto's dan. De ketel meet 370mm loa en 270mm hoog.
4mm staal. Volgende week ga ik weer terug en dan monteren we een fluit en een dubbele kraan (één doorvoer en één afblaas overdruk) en wat verloopjes naar mijn uiteindelijke 4mm standaard pijpsysteem.

Ruud

overzicht.jpg

brander_vuurkast.jpg

bovenaanzicht.jpg

voorkant.jpg

achterkant.jpg

onderkant.jpg

manometer.jpg

gaskraan

Dat is inderdaad een beste Ketel.
Wel wat opknapwerk maar dat maakt het straks meer van jezelf.
Dat de bodem van de ketel hol is betekend wel dat je goed het waterpeil in de gaten moet houden.
Ik zie de vorderingen wel verschijnen.

Back