Statische machines

• Topicstarter Topicstarter arttext
  • Startdatum Startdatum
off topic, maar moest bij dat plaatje meteen hier aan denken:
pacman-1975.PNG

Maar eh, ruud, je bent lekker bezig !

Ruud,

Lang geleden, maar volgens mij is dit het antwoord :
radius van dak is 32. (helft van 54 + 5). dit deel je door de cosinus van 15 graden.
Dit geeft dan de radius van je uitslag = 33.1.
Omtrek van deze cirkel = 2 x 3.1415 (pi) x 33.1 = 208
Omtrek van dak (uiteindelijk resultaat) = 2 x 3.1415 x 32 = 201
Totale hoek is dan 201/208 x 360 graden = 347.9 graden.

Hoop dat het duidelijk is. Je tekent dus een cirkel met een radius van 33.1 en daar heb je dan een taartpunt van 12.1 graden uitgehaald (360-347.9)

Weet niet welk materiaal het dakje wordt, maar uit de "taartpunt" een extra lipje aan beide zijden overhouden en naar beneden buigen om de boel daar bij elkaar te houden voor lijm/soldeer etc. lijkt me handig

watervat

Nou kijk; dit was ongeveer het idee, en de formule klopte perfect.....

Ruud

barrel.jpg

dakje

O, ik dacht dat je het over het afdakje had! :)
Maar inderdaad goed gereedschap scheelt een hoop frustratie.

zeker, ook over het dakje ben erg tevreden, maar valt alleen niet in de categorie 'gereedschap'

Ruud

watertorens

Zo, morgen de voetjes afdraaien en verder afwerken. Ze komen op 50mm hoge voetjes te staan met dopmoeren in de uitstekende rand van de bodemplaat van de vaten te staan. De dakjes zitten er met twee lipjes in geklemd, maar kunnen er zo afgehaald worden

Ruud

2_barrels.jpg

Wederom een vraag

Als ik de stoomopbrengst van de ketel wat wil vergroten moet ik het gas wat hoger zetten, nadeel is dan wel dat de vlam van de brander wat geler wordt en dus er meer rook komt (ik ga overigens nog een schoorsteen op de kop van de ketel, waar de uitlaat zit zetten, maar dat maakt voor dit probleem niets uit).
Hoeveel verhoog ik het rendement als ik het gedeelt van de ketel buiten de vuurkast ga isoleren, met latjes hout bijvoorbeeld.
Of wellicht zijn er andere isolatieoplossingen en nog belangrijker, heeft het zin?

Ruud

Waar ging het fout?

Waar ging het fout?

Ik bestelde een afblaaskraan die de in het witte vlak aangegeven maten had. Ik dacht dus 1/4 gasdraad en tapte dat.
Niet dus: links de 1/4 gasdraad stop en rechts de afblaaskraan. Slechts een klein verschil :/ ...
Het is geen ramp, ik tap wel een draad in de stop., voor die fijne drdaad is de wand dik zat. De draad op de kraan is trouwens buitenwerks 6,35mm.
Maar wat heb ik dus fout gezien/gelezen/bedacht?

Ruud

blow_wrong.jpg

Ja lekker, Harm, nou weet ik nog niks, daar was ik zelf ook al achter...

Ruud

whitworth fijn
theoretisch
¼" BSF (x 26) buitenmaat 6.350
=BSF

whitworth gas
DIN 259
R ¼" (x 19) buitenmaat 13.157
=BSP

whitworth
DIN 11
W ¼"(x 20) buitenmaat 6.350
=BSW

Niet alle ¼ is dus gasdraad.
Wat stond er op die site?

edit
ik heb hier ook nog tappen staan van ¼ x 32
LET DUS OP het aantal gangen per inch!!!!

Daar kan ik ook niets mee
1/4" x 40 zou de onder aansluiting kunnen zijn.

Maar wat is dan die 5/32 x 40 int?

bovendien 40 is wel heel fijne draad

Back