Stator motoren draaien niet gelijk (Quadcopter)

dag forumleden,

Ik heb sinds een aantal weken een quadcopter in mijn bezit.

Is het normaal dat als je aan de props draait dat de ene stator motor minder magnetische aanvoelt/ draait dan de ander?

Op zich vliegt de quadcopter redelijk goed alleen is vind het vreemd dat er verschil in zit.

Het is niet echt ideaal... Maar nooit zijn 4 dingen precies gelijk....
Soms heb je er wel veel verschil in zitten,maar zolang er niet te veel verschil in zit vliegt het best goed...

Ik vind het wel vreemd dat je verschil kunt voelen.
Kan het zijn dat de motordraden onderling contact maakten toen je het deed?
In dat geval is het nl logisch dat het draaien zwaarder gaat.

Ik had geen accu aangesloten en alle draden zijn ook goed aangesloten.
Bij de ene motor voel je bijna geen terugslag en bij de ander een duidelijke tegendruk van de magneet.

Ik zal het eens voorleggen aan Digitech Electronics waar de set vandaan komt.

Eén van de magneten niet helemaal goed geplaatst en je voelt cogging. In elektro-geek-speak: rotor zoekt positie met laagste reluctantie.

Cogging, de magnetische hobbeltjes die je voelt bij handmating draaien aan asje, of het ontbreken daarvan, zegt niets over motor-vermogen, -rendement, -koppel, Kv, Kt, stroom-verbruik, vermogen, kwaliteit etc. Te veel factoren beïnvloeden cogging: verhouding magneetpolen/statorpolen, plaatsing magneten, magneetsterkte, skewing, motor-geometrie, magnetische kwaliteit van gebruikte stator- en rotor-ijzer, ruimte tussen magneten, vorm en oppervlakte van de stator-'tanden', grootte van luchtspleet tussen stator en magneten enz.enz.
Cogging is een magnetisch effect, geen elektrisch effect. Aantal wikkelingen cq. hoeveelheid koper heeft geen invloed.

Zoals _Dekker/Bert al schreef, kan een motor ook zwaarder lopen doordat de aansluitdraden verbinding maken, of wanneer de regelaar de motor kortsluit. Dit is een elektrisch effect. Daarbij werkt de motor als kortgesloten generator en loopt er een relatief hoge stroom. Relatief omdat asje niet snel met de hand gedraaid kan worden. Probeer het maar eens, draaien met open draadjes en met kortgesloten/verbonden aansluitdraadjes.

Ik heb met mijn 1800kv tien euro motortje dat de kogging zelfs wisselt als je hem een halve slag draait. Motor loopt prima maar voelt niet helemaal mooi.

Is het normaal dat als je aan de props draait dat de ene stator motor minder magnetische aanvoelt/ draait dan de ander?

Op zich vliegt de quadcopter redelijk goed alleen is vind het vreemd dat er verschil in zit.
Dat komt i.d.d.wel vaker voor en hoeft geen probleem te zijn.
Als je het niet vertrouwd zou je de motoren eens apart kunnen testen op kv waarde en alle motoren met dezelfde prop en regelaar op vermogen.
Misschien dat de magneten in sterkte verschillen.
Het is natuurlijk wel belangrijk bij een quadcopter dat de motoren goed samenwerken en verschil in regelaars of motoren werkt zeker niet mee.;)

Back