Eén van de magneten niet helemaal goed geplaatst en je voelt
cogging. In elektro-geek-speak: rotor zoekt positie met laagste
reluctantie.
Cogging, de magnetische hobbeltjes die je voelt bij handmating draaien aan asje, of het ontbreken daarvan, zegt niets over motor-vermogen, -rendement, -koppel, Kv, Kt, stroom-verbruik, vermogen, kwaliteit etc. Te veel factoren beïnvloeden cogging: verhouding magneetpolen/statorpolen, plaatsing magneten, magneetsterkte, skewing, motor-geometrie, magnetische kwaliteit van gebruikte stator- en rotor-ijzer, ruimte tussen magneten, vorm en oppervlakte van de stator-'tanden', grootte van luchtspleet tussen stator en magneten enz.enz.
Cogging is een magnetisch effect, geen elektrisch effect. Aantal wikkelingen cq. hoeveelheid koper heeft geen invloed.
Zoals _Dekker/Bert al schreef, kan een motor ook zwaarder lopen doordat de aansluitdraden verbinding maken, of wanneer de regelaar de motor kortsluit. Dit is een elektrisch effect. Daarbij werkt de motor als kortgesloten generator en loopt er een relatief hoge stroom.
Relatief omdat asje niet snel met de hand gedraaid kan worden. Probeer het maar eens, draaien met open draadjes en met kortgesloten/verbonden aansluitdraadjes.