Staufenbiel Sunriser 1.6m of Spirit V

en de DIAMOND 60 amp regelaar ( wat een joekel )

+1 daardoor kan ik geen grote accu kwijt.

Maar vandaag de maiden gehad op LVS en is gewoon een heerlijke vlotte zwever. Stabieler/rustiger op rol dan ik op basis van de vlakke vleugel verwacht had.
Vliegt retestraks en is heel mooi de bocht om te trekken. Ik kon ook vrij makkelijk vrij hoog boven het duin komen dus qua zweefprestaties niets mis mee.

Ik heb 5 seconden de motor aan gehad om eens te kijken wat hij doet en met de originele himax wil hij echt wel goed omhoog....maar een hotliner wil ik het niet noemen. Ik zat wel meteen veel hoger dan ooit boven het strand dus met vol butterfly ook weer netjes recht naar beneden kunnen zakken.

Landing ging ook erg lekker, reageerd niet te heftig op de flaps (qua pitchverandering) dus kon hem boterzacht op het duin neerleggen.

Ik ga alleen de rolroeruitslag iets vergroten, vond hem wel erg lief op rol...v.erder een hele fijne kist en een aanwinst voor mijn vloot!

Justus

Laatst bewerkt:
ga nu eens uitzoeken , of ik kleinere regelaar kan plaatsen ( minder AMP of kleinere afmetingen, zou wel mijn 2.200 ma lipo willen inbouwen

Reichard Mefisto

Nee, niet de 09, maar de eerste uitvoering.
Inmiddels meer dan 10 jaar de Mefisto in mijn bezit en heel veel gevlogen. Is een softliner. Thermieken, eenvoudige aerobatics, doet deze allemaal goed. Snelheid maken doet die ook aardig, alleen vanwege het vleugelprofiel weer omzetten in hoogte wat minder.
Vleugels en stabilo zijn ongewijzigd, romp is bij de 09 aangepast (neus langer geworden) om beter in te spelen op het lagere gewicht van de huidige electromotoren en accu's.

Kort samengevat niet de beste thermiekzwever, niet de beste stuntzwever, niet echt een hotliner, maar gewoon een goede universele electrozwever.
Ik blijf het een heerlijk kistje vinden om mee te vliegen.

Ik vlieg zelf met de standaard set up van staufenbiel met de Himax. Natuurlijk, de spirit kan met deze setup plankgas binnen 10 seconden vertikaal omhoog totdat je hem dan amper aan ziet, maar dat hoeft niet. Je kan je ook beheersen en rustig omhoog. Je kan ook rustig zwevend omlaag, maar ook plankgas suizend (indrukwekkend fluitend). De Spirit vliegt strak en gecoordineerd.

De kwaliteit van het vliegtuig is prima. Neem NIET de aanbevolen servo's voor in de romp (rudder+elev), deze zijn net te hoog, waardoor de roerhoorntjes tegen de vleugel aanlopen. Staufenbiel heeft bij mij hier "niet thuis" gegeven....

Verder dien je erop te letten dat de draden naar de outrunner op de bodem van de romp komen te liggen en niet aan de zijkant, want dan draait de motor ze kapot.

Ik heb hem kunnen bouwen zonder 1 gram lood. Het is lastig, maar het kan.

Het programmeren van de butterfly heeft mij nogal wat tijd gekost, een thermiekstand is zelfs nog niet gelukt.

Ik vlieg in Alphen aan den Rijn

Succes met je keuze!

Anders kom je een keer langs? voor programmeren.
Vlieg zelf met een T8FG van Futaba.

Grt Lyckele

Back optopic :mrgreen:

Heeft niemand een mening over die Reichard Mefisto '09 ???

Het is leuke kist, vlieg goed.
Zelf heb ik er ook één.
Zie filmpje
Mefisto Elektro Modellsport Schweighofer Edition 2000 mm - Flugmodelle und Zubehör - Modellsport Schweighofer

Laatst bewerkt door een moderator:
33m/s is serieuze business.. nou was het niet de bedoeling om met een 16x8 prop te gaan vliegen.. Ik wilde mijn Himax C3516-840 gebruiken me een 13x6,5 prop...

@Lucas1965 : ik ben heel benieuwd naar jou verdere ervaringen met de Spirit V...

Ik heb me even vergist. Het betreft een 14x8.

BK Mefisto Elektro Modellsport Schweighofer Edition 2000 mm

Deze threat is mischien wat ouder, maar wilde toch mijn besluit na 3 maanden toch nog even delen.

Heb uiteindelijk toch voor een Reichard mefisto gekozen. Wel de Schweighofer editie omdat de rode kleurstelling mij meer aanspreekt (oog wil ook wat).

100959_BK_Mefisto_Elektro_Modellsport_Schweighofer_Edition_2000_mm_Reichard_Jan_Vyroba_model_potreb_190_Schweighofer_Edition55392_650.jpg

De keuze voor deze kist is tot stand gekomen door meerdere berichten op MBF over de Spirit V. Ik blijf de Sprit V een erg mooie kist vinden, maar er waren wat slechte ervaringen met de arf kwaliteit.. Men moest hier en daar toch nog erg veel dingen aanpassen.

Goed ben erg benieuwd gezien dit mijn eerste niet foam kist gaat worden.. dus zal ik nog wel eens het mbf moeten raadplegen.

Voor de rest iedereen bedankt voor jullie input betreft de keuze tussen verschillende zwevers.

Back