std versus gy

Recentelijk plaatste ik een topic waar mijn staart waggelde met een oude gy401. Achteraf blijken mijn instellingen te zijn in zijn zender: ACT... STD... switch F

in plaats van STD stond er bij mij FY. Dit omdat het een gy401 gyro betreft. Met STD vliegt ie perfect, met GY waggelt hij als een gek. Toch is een GY instelling bedoeld voor een futaba gyro 's.

graag uitleg.

abco

STD heb je een spectrum van 51 - 100 voor HH mode
GY heb je een spectrum van 0 - 100 voor HH mode

een instelling in STD van b.v. 80 zou te vergelijken zijn van 60 in GY, beide zullen ze vliegen
gebruik je die 60 % in STD mode, waggelt jou start

ik gebruik GY401 op een T Rex 600 met "STD 75 %" (kan zelfs nog iets hoger) en vliegt top, ook 3D
voor een T Rex 450 had ik ook een GY401 met "STD 80 %" vloog ook top (is ook een filmpje ergens van)

zoals ik eerder meldde, er is geen specifieke modus voor een specifieke gyro.

even kijken naar wat er nu werkelijk aan de hand is.
een gyro heeft 2 dingen nodig vanaf de zender: gain (gevoeligheid) en uitslag.
de uitslag kun je bepalen met de stick. eigenlijk zou je daar weinig mee moeten doen.
de gain moet je instellen, je mag zelf weten hoe.

de meeste zenders hebben een monitor menu. kun je naar kanaal 5 kijken, dat is normaal het gain kanaal.
die gain is natuurlijk anders per toerental, dus als jij van idle 1 naar idle 2 schakelt, heb je een andere gain nodig.
veel zenders hebben daar een speciaal gyro menu voor, om te regelen bij welke knop of actie de gain verspringt.

in dat menu heb je een keuze tussen manieren van instellen.
maakt echt compleet niets uit welke je pakt, gewoon gevoel.
technisch maak je bij de ene kleinere stappen dan bij de andere, in de praktijk komt het ook weer niet zo extreem nauw.

de ene modus werkt dus van 0 naar 100.
de andere van -100 tot 100. probeer maar uit..
de ene modus, die van 0 naar 100, is de 0 tot 50 normal gyro modus. 51 tot 100 is dan heading hold.
de andere modus, die van -100 tot 100, daarbij is -100 tot 0 normal, en 1 tot 100 heading hold.

probeer maar uit met je zender...
in de modus -100 tot 100, wat in principe de futaba manier van schrijven is, is +30 een goede waarde om te beginnen in heading hold.
de andere manier (0-100) is dan 65. 50 om in heading hold te komen, de 30 /2 is 15.

nogmaals. dit is puur een manier van schrijven.
in beide modussen zou de gyro het dus goed moeten doen, maar dan moet bij beide modussen wel dezelfde gevoeligheid staan.
waarschijnlijk is dat niet het geval..

testje: hang een servo in kanaal 5, het gain kanaal.
die servo beweegt dan naarmate jij de gain versteld.
zo kun je simpel controleren of de gain hetzelfde is voor het vliegen.
zo kun je ook controleren of je bij de overgang van de std of gy de instellingen goed zijn overgenomen. wijkt die servostand af, heb je iets fout gedaan..

... ook uitkijken, waar je de uitslag instelt, dat kan in de zender en aan de gyro,
maar alleen een manier is juist (ik hoop dat ik niks herhaal wat al staat)

Back