stealers of instekers

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door pietsan, 22 sep 2014.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Op verzoek hier een korte uitleg over het maken van instekers voor de huidbeplanking.
    Let wel hier worden géén wetten bepaald over hoe het moet, maar dit is mijn methode, die ik met vallen en opstaan heb ontwikkelt.

    De meeste mensen brengen stealers aan in een later stadium, dus na het beplanken. Ik breng ze meteen aan op het moment dat ze nodig zijn. voordeel van mijn methode is dat je niet tig keren hoeft te passen en meten om de stealer tussen de al aangebrachte latten te krijgen.

    Zo gaat het in zijn werk;
    Eerst met de volgende lat bepalen hoe groot de stealer moet worden.
    [​IMG]
    De opening tussen de latten is de maat voor je stealer.
    Nu maak je een lat ong. op lengte (iets langer dan het gat)
    [​IMG]
    Je zet nu aan voor- en achterkant van het latje een potlood merkje voor de snijlijn (boven en onderstaande foto)
    [​IMG]
    Als je nu die twee punten met elkaar verbind met potlood heb je je snijlijn. Waarna je de lat afsnijdt met een scherp mesje langs een (bij voorkeur) stalen liniaal (foto hieronder)

    [​IMG]
    Als je bovenstaande handelingen secuur uitvoerd heb je nu de juiste insteker die je vervolgens op de goede plek op je model lijmt. (foto onder)
    [​IMG]
    Tot slot lijm je de volgende lat op zijn plek, en de insteker zit netjes en zonder kieren tussen de latten.
    Het grootste voordeel is hier zoals ik al opperde, dat je slechts één maal hoeft te meten.
    [​IMG]

    Alle foto,s zijn dryfit, het gaat hier maar om hoe het werkt!
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2015
    SjorsZ vindt dit leuk.
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Duidelijk! En op de keper beschouwd eigenlijk ook niet moeilijk.
     
  3. Sjors B

    Sjors B

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    750
    Locatie:
    Bleiswijk
    Dank je Piet.
     
  4. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Goed beschreven hoor Piet!
    Zal een goede hulp zijn voor de bouwers:D
     
  5. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Duidelijke uitleg Piet.
     
  6. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    goede instructie Piet, hier zullen heel wat nieuwe bouwers profijt van hebben
     
  7. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Is een goede beschrijving van Piet, maar ik heb een kleine aanvulling.
    In het geval de bouwer zo origineel mogelijk wil bouwen, dus ook de beplanking in het geval die zichtbaar blijft dient het iets anders te gebeuren.
    De planken eindigen op een schip nooit in een scherpe punt.
    Dan zien de instekers (links op de foto) er anders uit.
    Hetzelfde geld voor de boeg, daar zijn het geen stealers of instekers, maar spreekt men van verloren gangen.
    Hier zie je dat deze planken dus een stompe las hebben.

    [​IMG]
     
    Doc. J vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je verhaal klopt helemaal Klaas, ik heb de simpele manier laten zien die meestal word gebruikt in de modelbouw.
    Als je bijv. een admiralty model bouwd, dan zou ik ook gaan voor het systeem wat je boven beschrijft. En als je historisch correct wilt bouwen ook, maar let wel dit systeem is niet simpel te verwerkelijken en vereist wel de nodige ervaring om te beplanken! Terwijl de beschrijving voor stealers volgens de methode die ik liet zien goed te doen is voor de beginnende modelbouwer.

    En verloren gangen zijn niet hetzelfde als instekers, dit zijn de planken die niet bij de voorsteven eindigen. Instekers vind je eigenlijk alleen bij de achtersteven.
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dit hoort eigenlijk bovenaan de pagina te staan, maar de fot,s waren weg, vandaar!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. pilatus2

    pilatus2

    Lid geworden:
    22 mrt 2015
    Berichten:
    22
    Ik volg een heel andere methode met gebruikmaking van halve en hele instekers. Halve instekers gebruik je als de opening tussen de planken minder is dan een halve plankbreedte een hele insteker als de ruimte meer dan een halve plankbreedte is. In beide gevallen worden de planken boven en onder de insteker eerst dry fit vastgezet. Daarna wordt eerst de insteker op maat gemaakt.

    A. Halve insteker
    1. Neem een plankje dat iets te lang is voor de open ruimte.
    2. Leg dit plankje zo neer dat de bovenkant aansluit op de bovenste gefixeerde plank.
    3. Snij de insteker aan de onderkant schuin bij zo dat de open ruimte ruim bedekt blijft.
    4. Snij het spitse eind onder een hoek van 45 graden bij.
    5. Teken op de onderste gefixeerde plank de vorm van de insteker af en snij deze uit.
    6. Zorg ervoor dat zowel de insteker als de plank overal minimaal een halve plank breed blijven.
    7. Breng de insteker op de juiste lengte.
    8. Lijm de insteker en de onderste plank vast.
    9. Herhaal dit eventueel voor de bovenliggende planken.

    B. Hele insteker
    1. Neem een plankje dat iets te lang is voor de open ruimte.
    2. Leg dit plankje zo neer dat het recht in het verlengde van de naad tussen de twee gefixeerde planken ligt.
    3.Snij de insteker aan de onderkant en bovenkant schuin bij zo dat de open ruimte ruim bedekt blijft.
    4. Snij het spitse eind in V-vorm bij onder twee hoeken van 45 graden.
    5. Teken op de gefixeerde planken de vorm van de insteker af en snij deze uit.
    6. Zorg ervoor dat zowel de insteker als beide planken overal minimaal een halve plank breed blijven.
    7. Breng de insteker op de juiste lengte.
    8. Lijm de insteker en de onderste plank vast.
    9. Herhaal dit eventueel voor de bovenliggende planken.

    Als je het helemaal goed wil doen zorg er dan voor dat de insteker eindigt op een spant.

    Gebaseerd op de methode van de roemruchte (?) Beagle.
     
    Doc. J vindt dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is een hele mooie duidelijke uitleg over hoe het moet, ik heb de methode van de Agostini gevolgd, en dat was prutsen met een grote P

    bedankt Pietsan
     
  12. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
     
  13. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Juist in dingen en handigheidjes als dit ben ik erg geïnteresseerd. Helaas kan ik klikken wat ik wil op de IMG icoontjes, maar de foto's worden niet zichtbaar.
    Mvrgr. Martin.
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Er is wat mis gegaan met de foto's, toen het forum is "vernieuwd" , helaas kan ik daar nu niets meer aan veranderen omdat oude posten niet meer bewerkt kunnen worden. Deze info + foto's zijn wel te zie op mijn website (adres vind je in mijn handtekening)
     
    Doc. J vindt dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Over het algemeen word er ge-adviseert om de gangen bij de boeg tot maximaal 50% te verjongen, niet meer dan de helft dus. Nu kan het wel eens voorkomen dat je toch meer moet verjongen dan de helft, in dat geval kun je de gangen aanbrengen zoals te zien op onderstaande foto,
    verjongen-boeg_bewerkt-1.jpg Lat b en c dreigen in een veel te klein puntje te eindigen bij de boeg en moeten zeker meer als de helft worden verjongt, ze zijn al wat verjongt en als je ze verder door zou laten lopen krijg je dus een 'lelijk' puntje van beide latten tegen de voorsteven. Door lat a in te lassen voorkom je dit probleem en krijg je een meer realistisch beeld van de beplanking bij de boeg. Een mooie oplossing voor mensen die moeite hebben met bijv. verloren gangen e.d. bij de boeg.
     
    Anton Diks, SjorsZ, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina