Stekker om meerdere servo's tegelijk aan te sluiten?

Hoi,

Vraagje; ik ben een schaal vliegtuig aan het bouwen met 4 servo's (ailerons en flaps) en verlichting in de vleugel. Iedere keer als ik de vleugel aan de romp bevestig, moet ik al die losse servostekkertjes en de verlichting aan elkaar koppelen.

Nu zie ik soms bij modellen dat ze daar 1 grote stekker voor gebruiken, die je in de romp en op de vleugel vast maakt, zodat alles automatisch koppelt als je de vleugel vast maakt.

Waar haal je zoiets? En hoe werkt het? Je kunt volgens mij een hoop besparen door de stekker als een soort bus te laten werken waar de plus en de min aan elkaar komen en alleen de pulse kabel voor iedere servo apart is. Toch?

Misschien zijn hier al pagina's vol over geschreven, maar ik kan ze niet vinden. Ik weet ook niet hoe zo'n stekker heet. Iemand een linkje?

Alvast bedankt!

Kijk eens in een electronica shop naar een RS232 stekker. Die heeft 9 polen. 5 signalen en je kan mooi + en - via 2 laten lopen voor de zekerheid.

Ik zou ze alleen wel met de hand inelkaar steken en niet via de bevestiging van de vleugel. Het kan wel maar je moet wel enorm zeker zijn dat het goed past. Beter is 1 kabel aansluiten met de hand en goed vastzetten.

Alternatief zijn de multiplex stekkers (6 polig). Met 2 kom je al een heel eind. Deze stekkers zijn erg degelijk en betrouwbaarder dan die RS232 stekkers.

Multiplex heeft hier stekkers voor die bijvoorbeeld ook worden gebruikt als je een vleugel bovenop een zwever romp plaatst (en dus elke keer weer los maakt). Ik ga even voor je kijken.

Bedankt voor de snelle reacties! Ik weet nu in ieder geval hoe ze heten, ik kan hier een hoop info over vinden zie ik al!

Even rond zitten kijken op het net, weet nu tenminste waar ik op moet zoeken, en zie dat de multiplex stekkers het populairst zijn. Ik begrijp dat ik daarmee 4 servo's kan aansluiten, net wat ik nodig heb. (mijn vleugel bestaat uit 1 deel) Voor de verlichting gebruik ik net zo'n stekker denk ik.

Het beste is dus om de met de hand te koppelen en niet in te bouwen. Dan doe ik dat maar, je moet er niet aan denken dat het in de lucht los laat...

Nogmaals bedankt!

Even rond zitten kijken op het net, weet nu tenminste waar ik op moet zoeken, en zie dat de multiplex stekkers het populairst zijn. Ik begrijp dat ik daarmee 4 servo's kan aansluiten, net wat ik nodig heb. (mijn vleugel bestaat uit 1 deel) Voor de verlichting gebruik ik net zo'n stekker denk ik.

Het beste is dus om de met de hand te koppelen en niet in te bouwen. Dan doe ik dat maar, je moet er niet aan denken dat het in de lucht los laat...

Ik weet niet hoe je toestel er uit ziet, maar bij ons op de club gebruikt iemand deze stekkers en heeft met een soort van pen/gat verbinding er voor gezorgd dat de vleugel altijd exact op dezelfde plek op de romp komt te liggen. Als de vleugel vervolgens met boutjes wordt vastgezet (b.v. nylon), dan zal de stekker niet los gaan en kun je deze gewoon in de vleugel en romp vastzetten.

Nog even voor de zekerheid;

De multiplex stekkertjes hebben 6 pinnen. Ik wil hier 4 servo's mee koppelen.

Dan sluit ik alle rode plus draden aan een buitenste pin, alle zwarte min draden aan de andere buitenste pin. En de 4 pulsedraden in de vier middelste pinnen. Klopt dat?

Meerdere vleugelservos aansluiten

Dit draadje even nieuw leven ingeblazen omdat er geen antwoord op de laatste post kwam. Ik worstel met dezelfde vraag.

Concrete vraag: is het bij het gebruik van zespolige multiplex hoogstroomstekkers de bedoeling om bij gebruik van meerdere vleugelservos de plussen op één uitende te solderen, de minnen op het andere uitende en de pulsdraden per servo een aparte pin te geven?
Of moet het anders?

Bedankt en groeten, Maarten

Ik soldeer meestal een + en - ook apart. Waarom? Als 1 servo door brandt dan kunnen die kabels door branden en kan wellicht de andere groep nog heel blijven. Het maakt niet heel veel uit eigenlijk. Pulsen heb aan de zijkanten, + en - boven en onder naast elkaar.

Ik soldeer meestal een + en - ook apart. QUOTE]

Tadango bedankt! Dat doe ik in de regel ook. Bij een kist met een vierkleppenvleugel kan dat omdat je dan voor twee servo's per vleugel elke draad een eigen aansluiting op de stekker geeft.
Nu heb ik een zeskleppenvleugel en dan kom ik aansluitingen tekort.
Is de eerder aangegeven methode dan de beste optie of moet het anders?

Ah.... had ik overheen gelezen.

Lastig, de stroom wordt zo vrij hoog op die ene pen. Toch kunnen die pennen zo 10A aan per stuk dus dat moet nog geen probleem zijn. Zou dus zonder probleem moeten kunnen. Eigenlijk is het net zo fout gevoelig als elke draad apart..... alleen 1 doorgebrande servo trekt alles onderuit. Als het je hoogt servo is heb je ook niets meer dus.............

Ik gebruik bij mn wat grotere vliegtuigen een soort gelijke stekker als de 9pins RS232, maar dan in de printeruitvoering. Dan heb je 25 pins. Misschien in dit geval overkill, maar het gaat hard wanneer je ook verlichting etc wil gebruiken.

Verder raad ik aan om +- per servo te bedraden, zoals eerder gezegt kan dan niet 1 servo de rest mee trekken.
(hoewel ik me afvraag in hoeverre dit schijnzekerheid is zonder gebruik van powerbox achtige oplossingen..)

Die computer stekkers zijn toch wel iets minder berekend voor hoge stromen terwijl die mpx stekkers heel veel aan kunnen in verhouding. Je hebt alleen wel een stuk meer pennetjes :)

Anders 2 MPX stekkers gebruiken, ieder met een andere kleur krimpkous. Zou sluit je ze niet snel verkeerd aan....

Kijk een snaar het nieuwe seriele systeem van futaba, meerdere servos aan 1 netwerk kabeltje.

Ha, eindelijk. Servo proggen naar wel kanaal hij moet luisteren en klaar. Mooi systeem..... nu nog universeel ;)

Back