stekker verbinding.

Mooie info, op link 2 staat de jst stekker.
Tot max 8 ampere maar deze zat in een hobbyking model met ca 18 ampere regelaar?
De weerstand is ook ongeveer 10 voudige van de deans/ goud connectoren.

eg je nu eigenlijk dat de theoretische overgangsweerstand tussen de connectoren niet verschilt?
Dat is nogal een conclusie aangezien de dikte erg verschilt en de aandrukkracht van de deans connector ook veel hoger is.
Yep, mijn theoretische waarde van 3mOhm komt bij mij altijd goed uit in mijn theoretische berekeningen.
Of het in de praktijk anders is, vast wel.
Mooie info, op link 2 staat de jst stekker.
Tot max 8 ampere maar deze zat in een hobbyking model met ca 18 ampere regelaar?
Bij JST staat deze connector voor 3A in de catalogus.
https://www.jst-mfg.com/product/index.php?series=521
Nu hangt de connector in de vliegtuig modelbouw wel meestal in de luchtstroming te bungelen.
Wat zorgt voor een betere koeling.

De deans connector is natuurlijk veel robuuster als de jst.
Ik zal zo spoedig mogelijk een meting van beide connectoren hier plaatsen.
Gewoon voor de fun en informatie.
En een grove meting en gezond verstand is natuurlijk altijd beter als geen meting:koud:

De webpagina's geven een behoorlijk beeld van wat beter is.

Nu is nog eigenlijk mijn vraag, wat is het verschil tussen bijvoorbeeld 0,3 en 0,6 mOhm?

We hebben het over 0,0003Ohm of 0,0006 Ohm
Dit is meer iets voor wedstrijd vliegers om dit verschil te bedenken misschien?

In werkelijkheid een zandkorreltje op de verkeerde plek zal meer verschil maken lijkt mij.

Als je weet dat de ontwikkelde warmte I x I x R is, dan weet je hoe zo'n verbinding op zn duvel krijgt.
Aan ju d ekeuze....

Dat is t.o.v. 200W inderdaad verwaarloosbaar maar er is altijd een maar....
Dat verliesvermogen wordt omgezet in warmte die de connector en wat er omheen zit opwarmt. Nu zal die 0,12W in dit voorbeeld de zaak niet bepaald heet maken. Bij echt hoge stromen kan het verlies t.o.v. het motor vermogen dan wel heel klein zijn toch kan het bij die hoge stromen wel de connector doen smelten of nog erger.

Dat is t.o.v. 200W inderdaad verwaarloosbaar maar er is altijd een maar....
Yep en dan is het meten is weten.
Ik heb even door een JST zo'n rood stekkertje mannetje/vrouwtje 5 Ampère heen gejaagd.
En dan ff met een best wel vaak gebruikt hulpmiddeltje om fouten / defecten in elektronica op te sporen, naar het stekkertje laten kijken.
Om een scherp plaatje te krijgen van zo'n klein object is wel gebruik gemaakt van een macrolens.
De stekker was de tafel al aardig aan het opwarmen.
Of te wel het was frisjes in het hok.

IRI_20240316_210948.jpg

Het klopt, de kabel heeft ook een bepaalde weerstand. Meestal is die laag genoeg maar dan moet je wel een zo dik mogelijke kabel gebruiken. Dikker dan in de connector kan is weinig zinvol. Je kan de kabel iets dunner maken zodat hij in de connector past. Het probleem is dat de weerstand bij de connector plotseling toeneemt omdat de kabel daar dunner is.
Het is gebeurt dat iemand een Ø6mm kabel in een Ø4mm connector had gesoldeerd. Hij had gewoon een aantal van die dunne draadjes weggeknipt. Hij gebruikte die setup in een speedboot waar een 3200Watt motor in lag. De stroom uit de accu was zo hoog dat de weerstand die bij de connector optrad hoog genoeg was om de verbinding zo heet te maken dat de soldeerverbinding los liet. Er was niets kapot maar de boot viel "dood" midden op het meertje waar hij aan het varen was. Uiteindelijk moest hij het koude water in om zijn boot op te halen. Hij snapte niet wat er nu gebeurt kon zijn. Hoe kan die soldering nu los gaan?

Eigenlijk zie je dat de kabel ook opwarmt en wat weerstand heeft.
Ja en? een kabel heeft altijd een ohmse weerstand.
Aan beide kanten van de connector zitten draadjes van 10 cm 0,5mm² dus bij elkaar opgeteld zit daar 0,4 meter draad.
In weerstand is dat 0,014 Ohm en als daar 5 Ampère doorheen gaat, verstookt het draadje 0,35 Watt aan vermogen.
In theorie zou de spanningsval over de bekabeling al 0,07 Volt zijn.
En dan komt de spanningsval over de connector er nog bij.

Ja mijn bezwaar bij de JST is ook dat er geen dik kabeltje in past. Daar kwam ik achter nadat ik een doosje losse stekkers had gekocht.

Solderen vindt ik dan toch handiger dan een krimp verbinding die ook weer minder contact kan maken op termijn. Lijkt mij niet dat de hobbyking de accukabel op een JST stekker soldeert maar bij goudconnector gebeurt dat sowiezo.

Wanneer je een krimpverbinding op de juiste manier maakt is dat een betere verbinding dan een soldeerverbinding. De overgangsweerstand is lager, de mechanische sterkte is hoger en de verbinding is makkelijker te maken.
Let wel, op de juiste manier, met de juiste tang gemaakte krimpverbinding! Niet een connector die met een platbektang vastgeknepen is, dan is solderen zeker beter.

Vanmiddag even de jst gemeten.

Bij een stroom van 5 Ampere is de spanning over 1 contactje 32.2 mVolt.

R=U÷I 0.032÷5=0.0064ohm.
Omdat er 2 stekkertjes in de jst zitten kan je deze weerstan x 2 doen voor het totaal.
0.0128 ohm

Bijvoorbeeld bij een stroom van 10Ampere.
P=i²xR 10²x0.0128=1.28Watt verlies in de connector.
Bij 30 ampere
P=i²xR 30²x0.0128=11.52Watt verlies in de connector.
Deze verliezen worden omgezet in warmte.
20240413_170638.jpg

Valt mij wel tegen dat de deans stekker niet zo soepel werkt met aankoppelen. Het is natuurlijk ook een goedkopere stekker anders zou het niet op zoveel accu's zitten. [emoji846]

En hij warmt snel op met solderen.

Misschien kan je de plug wat vijlen zodat de rand wat is afgerond oid.

Vanmiddag even de jst gemeten.

Bij een stroom van 5 Ampere is de spanning over 1 contactje 32.2 mVolt.

R=U÷I 0.032÷5=0.0064ohm.
Omdat er 2 stekkertjes in de jst zitten kan je deze weerstan x 2 doen voor het totaal.
0.0128 ohm

Bijvoorbeeld bij een stroom van 10Ampere.
P=i²xR 10²x0.0128=1.28Watt verlies in de connector.
Bij 30 ampere
P=i²xR 30²x0.0128=11.52Watt verlies in de connector.
Deze verliezen worden omgezet in warmte.Bekijk bijlage 578885
Daarom zijn deze stekkers ook maar tot 5A geschikt... Hoewel ze dan nog niet echt heet worden of zo zie je vanaf ongeveer 2,5A met IR al wel een temperatuurverschil met de omgeving bij deze connectors.

Back