Stekkers Servo Spectrum passen niet

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door cmug, 23 apr 2020.

  1. cmug

    cmug

    Lid geworden:
    30 jan 2020
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Grunn
    Ik had een oude AR8000 van Spektrum. Maar wil deze vervangen voor een AR8010T
    Nu blijken de servo stekkers niet te passen ! Balen.
    Ik lees dat je de hoekjes kunt afvijlen. Wat een gedoe. Ik moet toch nog de gehele layout wijzigen en nieuwe kabel aanleggen. Kan ik niet ergens kant en klare stekkers kopen ?
    Als ik zelf Google kom ik er niet uit. Volgens mij moet ik zoeken op JR Servo-Stecker female. Maar als ik dan naar de plaatjes kijk zijn ze frontaal allemaal zuiver rechthoekig en niet met 2 hoekjes er af.

    Zo ziet de ontvanger zijde er uit.
    [​IMG]

    foute stekker :
    link naar afbeelding (rechthoekig frontaal)
     
  2. cmug

    cmug

    Lid geworden:
    30 jan 2020
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Grunn
  3. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    388
    Locatie:
    Groningen
    JR (Graupner):
    C72D3975-2C3D-46CB-90ED-2AE50BBAAF6B.gif

    Futaba (Robbe):
    57598F89-086F-4E5F-ACA9-7D1D51A1C2E8.gif
     
  4. cmug

    cmug

    Lid geworden:
    30 jan 2020
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Grunn
    Handig plaatje, die bewaar ik even voor als ik ga solderen (al schijnt dat fout te zijn en moet je krimpen)
     
  5. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    388
    Locatie:
    Groningen
    Je kunt ook solderen, maar krimpen is veel betrouwbaarder (en gaat makkelijker).
     
  6. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Meestal hoef je niet te solderen of te krimpen, als je aan de zijkant van de stekker met een speld de pinnetjes (weerhaakjes) opwipt kan je de contactjes eruit trekken en ze in een andere stekker er weer in klikken.
    Bij Futaba stekkers kan je het zijkantje er af knippen en dan passen ze meestal ook in een JR ontvanger.

     
    Cnn en mave77 vinden dit leuk.
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Solderen is niet aan te raden. De soldering op zich is betrouwbaar, maar direct achter de soldering ontstaat op den duur een breuk. Zou liever schuine kantjes aan de connector vijlen dan soldeerverbindingen gebruiken.

    Maar wil je geen schuine kanten maken, dan kan je met een beetje geluk alleen het kunststof deel van de connector verwisselen. Je laat de originele metalen delen van de connector dan zitten.

    Aanvulling: Arthur was iets sneller...
     
  8. cmug

    cmug

    Lid geworden:
    30 jan 2020
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Grunn
    En als ik dan ga krimpen, waar ik op zich wel voor voel. Maar wat is dan een goede krimptang ? Ik wil best investeren in goed gereedschap.
    Maar zag een tang voorbij komen die 35,- euro koste, en dat vindt ik wel beetje gortig.
    Ik woon in Groningen. Deze zaak heeft er veel, maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Wel model ?
    https://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=130
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2020
  9. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    388
    Locatie:
    Groningen
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Bedenk wel dat crimpen niet eenvoudig is en het goed aanzetten van een connector vraagt de nodige oefening.
    Kan je niet zeggen welke tang goed is. Zie in je link veel crimptangen voor andere toepassingen.

    Voor een en voorbeeld van een tang voor het aanzetten van servoconnectoren zie hier: https://www.rc-point.nl/index.php?item=krimptang-sn-02bm--servo-ratchet-crimping-tool-beetool De winkel is alleen tijdelijk gesloten.

    Je haalt je wel veel gedoe op de hals voor iets dat met een vijltje in een paar minuten is op te lossen.
     
  11. cmug

    cmug

    Lid geworden:
    30 jan 2020
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Grunn
    Ja klopt veel gedoe. Ik ga eerst vijlen dit weekend. Maar op termijn komen er nieuwe ESC in mijn hexacopter. En dan moet ik toch veel bedrading vernieuwen en komt het stekker eraan krimpen aan de orde. Maar dan moet ik nu alvast materialen en kennis verzamelen.
    Leuke PDF met veel info.
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb 2 tangen, een goedkope van hobbyking en een dure van PowerBox... die van hobbyking vindt ik het lekkerste werken. Goedkoop is niet altijd slecht, duur niet altijd goed :) Je moet de tang in beide gevallen zelf iets "afstellen" tot het beste resultaat.
     

Deel Deze Pagina