stekkers, welke standaard?

Ik ga beginnen met elektrovliegen, en mij lijkt het erg hanig om een standaardstekker te hebben. Want anders zit je steeds met het gekloot van kabeltje naar lader.

de mpx stekkers: voor 20A??
465_MPX%2045A%20HOOGSTROOM%20STEKKERS.jpg

de 2mm goudcontact: Voor 20-25A
goudc_2mm.JPG

de 4mm goudcontact: voor 100A
gold_contact.JPG

Verder heb je nog de servostekker, maar die vallen zowieso af, zie plaatje wat ik van satoer steel :wink:
afb9273.jpg

en de 3,5mm goudcontact variant, ik snap niet waarom zo rare maat is genomen, maar deze worden gebruikt bij(schulze) laders. Ik ga een simprop v3 kopen. is die wel met een gewone 4mm???

Of wordt het iedere keer als ik een nieuwe stekker gebruik, ook weer een nieuwe laadkabel maken :?

bij kleine vraag naar stroom zo als indoor modelen is de twee mm goud stekker goed maar zodra je meer stroom nodig hebt is 4 mm toch wel nodig
dus het licht aan wat jij wilt
maar gewoon de goudcontact stekkers 2/4 mm zijn de meest gebruikte soort

idd de 2 mm tot ongeveer 20 ampere en alles daarboven met de 4 mm goudkontakt stekkers. Let wel dan ook de dikte van de kabel aanpassen aan de hoge stroom.

De 3,5 mm stekkers gebruik ik normaal tussen de motor en regelaar om geen verwarring te krijgen als alles in het model slechter bereikbaar is.

okay en dan komt nu de hamvraag waar de meningen nogal eens over uit elkaar lopen.

welke pen op plus en welke op min ?
ik heb het dan over de stekkers aan de accu, niet aan de regelaar :D

bij ons op de club hoor ik nogal eens de kreet "de bus aan de plus, de pin aan de min" maar of dit nu op regelaar of accu is ?
ik neem aan op de accu, omdat de + dan beschermd is door een krimpkous.

Het overgrote gedeelte van de Nederlandse electro piloten die ik ken hebben pa=plus en ma=min. De pa bescherm ik tegen kortsluiten met een stukje brandstofslang of iets dergelijks. En voor de lipo's gebruik ik een kunstoffen opbergdoos waar elke lipo zijn eigen vakje heeft.

De methode die jij opnoemt wordt aangeraden door Schulze.

Ik gebruik die groene MPX stekkers tot 30A nu, nooit problemen mee ;) + en - staat op de stekker dus dat is daarbij ook geen probleem :)

Die 2 en 4mm zijn wel makkelijker in serie te koppelen, gebruik ik ook beide. Die bec stekker zijn echt kloten dingen, heb ze overal afgehaald, tevaak een slecht contact...

Theo Coenen zei:
Het overgrote gedeelte van de Nederlandse electro piloten die ik ken hebben pa=plus en ma=min. De pa bescherm ik tegen kortsluiten met een stukje brandstofslang of iets dergelijks.
Idem voor mij.

hoi hier in het noorden meenstal
pa aan de + van de accu en ma aan de -
en accu,s voor kleine kisten en onder 20a 2mm
grote kisten en zwaarder dan 1kg 4 mm pluggen

voor de veiligheid maakt dit niet uit waar +of-
omdat je een sroomkring nodig hebt voor kortsluiting.
groeten wiebe

Theo Coenen zei:
Het overgrote gedeelte van de Nederlandse electro piloten die ik ken hebben pa=plus en ma=min. De pa bescherm ik tegen kortsluiten met een stukje brandstofslang of iets dergelijks. En voor de lipo's gebruik ik een kunstoffen opbergdoos waar elke lipo zijn eigen vakje heeft.

De methode die jij opnoemt wordt aangeraden door Schulze.

ja theo, aan controller of accu ??

Dan gebruik ik dan wel de 2mm/4mm goudcontacten.

Waarom zijn er in hemelsnaam 3,5 mm goedcontacten??? Gebruikt schulze die als enige??? of zijn er meerdere laders die 3,5 mm gebruiken.
Ik wil binnenkort de simprop v3 gaan kopen, heeft die wel 4mm?

de lader heeft 2 bussen. Dan moet ik dus zie plaatje, een soortverlengkabeltje maken, met de aan de + een man en een vrouwtje en aan de - een man en een mannetje???
afb17371.jpg

EDIT: Linksonder is een mini-legende. Bovernste is man, onderste is vrouw . Ben niet zo goed in tekenen, maar hoop dat het toch duidelijk is :oops: :? :wink:

ik gebruik 3.5mm goudkontacten op alles wat voor een speed 400 is. Die zijn een stuk kleiner dan de 4mm dus lichter, en kunnen een hogere stroom aan dan de 2mm
Maar ze zijn wel duur als je ze met de 2 en 4 mm vergelijkt

kan iemand hier nog antwoord op geven??
mohammed zei:
Ik wil binnenkort de simprop v3 gaan kopen, heeft die wel 4mm aansluitpunten?

de lader heeft 2 bussen. Dan moet ik dus zie plaatje, een soortverlengkabeltje maken, met de aan de + een man en een vrouwtje en aan de - een man en een mannetje???
afb17371.jpg

EDIT: Linksonder is een mini-legende. Bovernste is man, onderste is vrouw . Ben niet zo goed in tekenen, maar hoop dat het toch duidelijk is :oops: :? :wink:

alvasty bedankt

michiel

Klopt de meeste verbindingen op de lader zijn vrouwtjes, dus aan die tussenkabel moet je 2 mannetjes maken en aan de andere zijde de voor jou accu goede stekkers.

Back