Stekkers

Hallo beste Forummers,

Weet niet of deze vraag al eerder is gesteld, zoja dan graag een verwijzing naar deze vraag.

Ik ga in mijn F18 van HET ARF Models een MEGA ACn 16/15/3 plaatsen met een Jeti regelaar 3 P 40 voor een max current 40 Amp.
De vraag is alleen welke stekkers ik het beste kan gebruiken, die van 4 mm of kan ik ook de 2 mm Gold-stekkers gebruiken.
Op het ogenblik heb ik er 8 X 2400 mAh Ni-Cads in liggen met Multiplex hoogvermogen stekkers ( die rode 6 pins ) maar wil in te toekomst op Lipo's overstappen.

BVD, Jan 8O :roll: :?

Ik zou 4 mm pakken volgens wat ik wel eens heb gelezen kunnen die maar continu 50 ampere aan.
(Of dat waar is weet ik niet)

Dus 2 mm is dan wel erg dun
De raakvlakken zijn niet erg groot.
niet zoals 2.5 mm draad dat is massief.

Het kan allebei.
Stekkers hebben niet echt een grens dat als je er overheen gaat dat ze dan afbranden of zo. Het is alleen zo dat de weerstand boven een bepaalde stroom zo hoog wordt dat je in het totaal plaatje beter zwaardere stekkers kan gebruiken.
Boven 25A voor 2mm stekkers bijvoorbeeld.

Andere kant op werkt het eigenlijk ook zo. Je zou eigenlijk moeten zeggen dat je 4mm stekkers niet onder 10A kan gebruiken. Niet omdat ze elektrisch niet goed zouden zijn, maar wel zinloos zwaar in lichte kistjes.

Alternatief: 3.5mm stekkers. Iets zwaarder dan 2mm, maar wel geschikt voor hogere stromen.

Hartelijk dank voor jullie snelle reactie's, ik zal de gulde middeweg nemen, dus 3,5 mm stekkers

Nogmaals dank, Jan

Goede morgen allen,

Ik ben toch nog even op zoek gegaan naar meer info betreffende de stekkers en vond het onderstaande bij Conrad:
HOOGEVERM.STEKKER
Artikelnr.: 224570 - 8B
2,05 EUR
productomschrijving:

Wordt een enkele kabel over drie contacten verdeeld, dan reduceert de overgangsweerstand zich tot een minimum. De veiligheid van deconnector wordt hierbij aanzienlijk vergroot. Een goede isolering verhindert het aanraken van de aangesloten kabel (max. Æ 6 mm). Door deze constructie is het per ongeluk verkeert polen onmogelijk. De connector is geschikt voor eenspanning van max. 35 V= en een stroom van 40 A (10 min.).

Ik ben in het bezit van deze stekkers dus waarom zou ik dan andere kopen.

Sta in ieder geval voor sugesties open.

Groet, Jan

Prima bruikbaar.
Let even op wat "standaard" als + en - gebruikt wordt.
Multiplex was de eerste die deze stekkers gebruikte, dus aansluiten zoals multiplex lijkt het meest zinvol.

Back