Stekkertjes aan accu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Boris100, 3 jul 2021.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ok.
    @Boris100 :
    misschien moet je even vanaf het begin beginnen.
    even alles vertellen wat je nu hebt gedaan, want ik ben het kwijt.

    1: je laad met een bol lader.
    ik vermoed dat dit ding niet van bol is, maar van een merk, en ook een type.
    als ik je hoor praten, doet het ding alles automatisch.
    maar ik heb nog geen lader gezien die zelf kiest tussen lipo, lion of nimh.

    je begint het verhaal met de mededeling dat je met 4 ampere aan het laden was.
    stel, je had hem op de nimh stand staan. dan wordt het spannend. en wordt de accu bol, en bloedheet.

    2: wat voor accu heb je?
    ik zie heel vaak 18650 voorbij komen. is dat nimh, lipo, 2cel 4cel, wat is het?
    als je lader alles automatisch doet, zal het een nimh zijn..
    als je automatische afslag verkeerd staat, wordt hij bloedheet.

    maar je begint dat hij op 4 ampere aan het laden was, en aan het eind was je met 500 ma aan het laden. of waren dat 2 verschillende keren laden?

    3: wat wil je met die balanceerstekker?
    ga je de accu openslopen om die stekker er alsnog aan te zetten?
    of zit de stekker eraan, en moet je een verloopbord hebben?

    De basis van de techniek is altijd hetzelfde..
    soms heb je wel eens gekke dingen, maar er is altijd een goede reden..
     
  2. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ja, natuurlijk wel.
    Als ik het goed zie (maar in je link staat het niet overal bij) is dit een penlite formaat batterij. Op Li ion basis.
    had je ook kunnen vertellen, ipv een link neerzetten en het mensen zelf uit laten zoeken.
    jij stelt een vraag.
    dan is het wel makkelijk als jij dan ook de moeite neemt om de boel duidelijk over te brengen.
    Kwaliteit van het antwoord hangt altijd af van de kwaliteit van de vraag.
    en tot nu toe heb je in feite nog 0 antwoorden.

    al mijn vragen over je lader zijn nog steeds van kracht. dus nr 1.

    nr 2, met hoeveel ampere was je aan het laden?

    nr 3: heb je ook niet beantwoord.


    Dus.
    Hoe heb je de boel aangesloten, met of zonder balancer
    wat heb je op de lader ingesteld.
    wat voor kabel (weerstandladen zoals vroegah bij nimh werkt niet bij computerladers)

    Een normale lader, die op li ion is ingesteld, met een passend laadvermogen, balancer aangesloten, zal vrij vlot foutmeldingen geven als een accu rare dingen gaat doen.
    een hete accu bij laden is gewoon een heel bijzonder iets.
    kan eigenlijk niet.
    mag niet voorkomen.
    en als het gebeurt, is de accu compleet kapot of de lader is overleden. IETS zit echt fout.
    heb je een lader die dan gewoon alles negeert en door blijft laden (zoals een lader op nimh stand), dan krijg je wat warmte ontwikkeling...

    Ikzelf heb al jaren lipo, en heb al heel wat gekke dingen gedaan.. maar tijdens laden heb ik ze nog nooit heet gekregen.
    wel toen ik er eentje als startaccu voor een motor (600cc) had gebruikt, en de boel een kwartier had laten liggen.
    de 3cel lipo (12,6 volt vol) vond het niet leuk dat hij met 15 volt werd opgeladen door de dynamo...
     
  4. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Lader: https://www.bol.com/nl/nl/p/znflr-c...r=ENTcli-return-receipt2008093611&language=nl

    Laden geschiede met 300 mA en dat is minder dan 1/10 van de capaciteit van de S1 Li-po's welke 4Ah zijn.

    En de Li-po's welke gebruikt worden in de modelbouw zijn "blokken" welke uit meerdere (over het algemeen platte) cellen zijn opgebouwd....S2,S3 enz.

    Daarnaast ging het helemaal niet over over de cellen welke ik gebruik, maar over het type balanceerstekkertjes.
    Mijn website(s) is ondertussen offline, maar dit kan je misschien een beeld geven over mij en mijn hobby's in de modelbouw.
    https://web.archive.org/web/20160725232603/http://www.modelbouw.gompy.net/
    En anders is hier nog een optie.
    https://www.rcgroups.com/forums/search.php?searchid=82237447&query=
    Of hier.
    https://www.rcuniverse.com/forum/search.php?searchid=4284673
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat is geen lader die geschikt is voor het laden van Li-Po's! Er is een groot risico op ontbranding van de Li-Po's als je een ongeschikte lader gebruikt.
     
  6. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Mijn excuus, maar door dat "gedram" over het type cellen (waar het helemaal niet over ging) was ik even van de wijs gebracht....moet Li-Ion zijn dus.
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ook daar is de lader niet geschikt voor!
     
  8. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    ????
    Het kan gelijktijdig oplaadbare batterijen met verschillende specificaties opladen (Li-ion IMR INR ICR 10340 10350 10440 10500 12340 12500 12650 13450 13500 13650 14350 14430 14500 14650 16340 16500 (RCR123) 16650 17350 17355 17500 17650 17670 18350 18490 18500 18650 22500 22650 25500 26500 26650 A, AA, AAA, SC maten).

    Snap2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2021
  9. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Die lader laadt zo te zien elke cel op zich en zou overheat protection moet hebben volgens de specificaties. Ik begrijp alleen niet wat je met een balanceer stekker wil met 1 cel accu's valt er niks te balanceren. Wel kan je er stekkers aan solderen en ze dan opladen met een "gewone" modelbouwlader.

    C4 Multifunctional Battery Charger | zanflare
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Balanceren hoeft ook niet met deze cellen. Net als bij de eneloop cellen. Mocht je ze als pakket solderen.
     
  11. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Als je een accupack uit een laptop haalt zal je zien dat er 6 (of meer) 18650 cellen in dat pakket zitten.
    Vanaf het printje zit aan iedere cel een balanceer draadje, aan de eerste cel de + en de laatste cel de - welke bv de laptop voeden.
    Nu wil ik geen 18 Volt laden (6 cellen S6) maar 12 Volt (4 cellen S4).
    Dus ik heb een houder gekocht voor 4 cellen en daar moeten dus de balanceer draadjes aankomen wil ik deze cellen op mijn B6 lader kunnen aansluiten en kunnen laden.

    Maar nogmaals, het gaat er niet om wat ik wil doen, de vraag was hoe heten deze balanceer stekkertjes en niet wat voor cellen zijn het, waar ga je ze voor gebruiken, hoe zien ze eruit enz enz.
    Wanneer mijn vraag van de eerste posting beantwoord was, was deze hele nutteloze discussie niet nodig geweest.
     
    N.P.S. vindt dit leuk.
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
  13. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Ik heb ondertussen een set stekkertjes gekocht die passen, JST-XH en de houder ook, dus het is alleen nog een kwestie van in elkaar solderen.
    Lipo-battery-cells-connect-anode-cathode-terminals-positive-negative-balance.jpg
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Je probleemstelling was, dat het ding heet werd.
    daarom wilde "iets" met stekkers gaan doen.
    een accu hoort niet heet te worden tijdens laden, dan gaat er iets mis.
    Dus inderdaad, als je alleen de naam van de stekker had gekregen, was het klaar geweest.

    en voor hetzelfde geld had de week erna een vervolg gekomen dat iemand zijn huis is afgebrand. (zal niet de eerste zijn)
    daarom wordt er doorgevraagd als dingen vreemd lijken.
    en al helemaal als iemand de info niet wil geven.
    Had je gewoon verteld wat je had gedaan, en met welke spullen, was je in 2 reacties klaar geweest.
    maar dat doe je ook niet.

    op een forum kun je niet zien wat iemands ervaring is, hoe oud, hoe hij het doet.
    er zit al helemaal geen kristallen bol bij..
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  15. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Tot hier gaat het goed https://www.modelbouwforum.nl/threads/stekkertjes-aan-accu.278269/#post-4177669 en dan komen er van allerlei vragen en opmerkingen die niets te maken hadden met mijn vraag.
    Uit beleefdheid beantwoord ik deze dan, maar al die opmerkingen hadden totaal niets meer met mijn vraag te maken en vervolgens wordt het alleen maar onduidelijker en wordt er steeds verder afgeweken van mijn eigenlijke vraag.
    Voor de volgende keer weet ik dat ik daar niet meer op in moet gaan.
    Ik had mijn antwoord en wat ik er verder mee doe gaat niemand wat aan zullen we maar denken, bespaart me een hoop tijd.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    in dat geval: excuses voor de bezorgdheid.

    succes met de hobby!
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Wellicht stel je voortaan dit soort vragen op een ander forum, als je hier alleen maar in verwarring wordt gebracht is ook geen doel.
    Sorry voor het ongemak en succes op een ander forum :bye:
     

Deel Deze Pagina