[Stelling] Leren heli vliegen kan niet zonder hulp?!

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Lazerbeak, 13 aug 2005.

?

Kan een individu heli leren vliegen?

  1. Verschillend van persoon tot persoon

    100,0%
  2. Nee, in geen 100 jaar

    0 stem(men)
    0,0%
  3. Ja, dat is absoluut mogelijk

    0 stem(men)
    0,0%
  1. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Het lijkt me wel een leuke stelling om te beginnen.
    Kijken wat voor een discussie er op zal volgen.

    Aanleiding:
    Ik lees en bekijk veel de laatste tijd omtrent helicopters.
    Ik kom op elke informatie site tegen dat het bijna onmogelijk is om je zelf te leren heli vliegen.
    Nu hoor/lees/zie ik ook verhalen van mensen die het wel zelf hebben gedaan.

    Vandaar dat ik van jullie wil horen of jullie het eens of oneens zijn met de stelling en waarom.


    Ik ben zelf van mening dat het wel kan, tegenwoordig kun je alles lezen op het internet. Hele tuning en afstelling schama's, FAQ's en je kan ding vragen op forums.
    Je bent zelf de gene die het moet doen.

    (hoe zijn dan de eerste mensen begonnen met heli vliegen?)
    (misschien met hulp van bovenaf?)
     
  2. El_barto_

    El_barto_ Guest

    het hangd af van persoon tot persoon.
    als je een paar mensen voor een simulator zet, dan merk je het meteen
    , er zijn mensen die direct "zoetekes" sturen, en andere die denken dat een stick een aan/uit knop is...
    ik weet niet hoe het bij "oudere" mensen is, maar met jeugd zie je dat duidelijk.

    El Barto,
     
  3. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Beetje het Kip en het Ei verhaal.
    Maar heb hier nog wel een boekje liggen met daarin een beschrijving van de eerste probeersels op modelheli gebied.
    De eerste hebben het dus geleerd met veel vallen en opstaan, ontzettend veel bedenken, maken, samenbouwen, proberen en dan tijdens de reparatie evolueren of je afvragen was de constructie nu wel goed of zat de fout bij de onervaren vlieger.
    Maar hun drijfveer was anders als nu, toen was er nog niks op modelgebied wat vloog als een heli. De eerste zijn die zoiets of iets dergelijks voor elkaar kreeg was natuurlijk een gigantische motivatie.
    Nu zijn er honderden verschillende heli's te verkrijgen, van enigzins vliegbaar tot top off the bill machine's. De motivatie om te gaan heli-vliegen ligt nu meer op het gebied om zo'n ding tot in de puntjes te kunnen controlleren en de gekste capriolen uit te halen, alla CY, JK, AS jr..
    Dus waarom dan geen gebruik maken van kennis die alom aanwezig is.
    Veel is te vinden op het internet, maar voor een beginner is het misschien moeilijk om te doorgronden wat nu de waardevolle informatie is en om deze dan ook nogeens goed te begrijpen.
    Ook kan het stellen van de juiste vraag moelijk zijn.
    FF face to face kan dingen onmiddelijk duidelijk maken en je kunt dan ook zien hoe andere het doen, ipv ellelange teksten of onduidelijke foto's op een forum.
    Ik zit zelf nu zo'n kleine 10 jaar in het modelheli gebeuren. Heb het mezelf zo goed als aangeleerd, maar de echte en ook veel snellere vorderingen zijn pas gekomen toen ik regelmatig contact kreeg met andere heli-vliegers.
    De meeste ervaren heli-vliegers zullen je dus adviseren om hulp te zoeken, mede omdat ze allemaal zelf hebben ondervonden hoe gevaarlijk zo'n heli kan zijn.

    Rick
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik kon al vleugel vliegen, heli is me toen in 1/5 jaar helemaal zelf geleerd :)
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ja, het is mogelijk, zie maar aan zon stoethaspel als ikke zelf.

    Kost alleen wel effe de nodige frustraties.

    En met een microhelie is het wel zoveel moeilijker, goedkoper en veiliger dan met een brandstofbak.
     
  6. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Volgens mij is het ook mogelijk, eerst 1 jaartje op de sim :oops: dan zo'n ufo , dan een dragonfly en dan een raptor , moe tlukken toch? :wink:
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    is het mogelijk ?

    ja, ik denk van wel, maar dat is wel gezegd dat je dan voor je eigen en anderen hun veiligheid beter met een micro exemplaar aan de slag kan gaan.

    een grote is te gevaarlijk, en als het misgaat, (wat het zeker in het begin vaak zal gaan) kost het meteen een zak duiten.

    als je het doorzettingsvermogen hebt om met een micro heli echt goed gecontroleerd te kunnen hoveren, dan zal de overstap daarna naar een grote gemakkelijker zijn, de kleintjes zijn wat lastiger te besturen :)

    typische weg:
    of een micro en zelf aan het prullen en repareren tot je het kunt
    of een grote en met een leraar aan de slag met leerling leraar systeem op de zenders (soort dubbelle bediening) het leerproces gaat dan ook vrij snel.



    @niek, jij bedoelt toch niet te zeggen dat je vind dat je het eindelijk "onder de knie hebt" of wel :wink:
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    "leren helivliegen" is meer dan het in de lucht kunnen houden van je model, ik heb mensen gezien die het aan de kabel hebben geleerd, heli kopen, gratis afstellen, 5 lessen kopen en dan begint de elende.

    Ze gaan zelfstandig vliegen en krijgen een crash. Een week later komt hij terug met nieuwe bladen erop en gaat gewoon met kromme assen staan vliegen waar zijn familie bijstaat. Hoe kan dat nu ? vraagt hij aan iemand die er toevallig ook is nadat zijn heli bibberend omkieperde.

    Deze persoon is dus in staat om zijn heli te sturen maar heeft geen enkel benul waar hij mee bezig is. Het technish inzicht is er niet. Deze persoon kan dus alleen met hulp van anderen zijn helikopter vliegen.

    Ik vind dus dat je pas heli kunt vliegen als je het model ook zelfstandig kunt onderhouden en reparaties kunt uitvoeren. Het vliegen ermee komt dan vanzelf.
     
  9. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    gerard
    niek heeft het tail in door tot in de puntjes.
    en probeert zich zelf te verbeteren en elke keer verder te gaan.
    maar hij doet het dan ook met een piccolo lekker onstabiel.

    voor de rest sluit ik me bij je aan als je met een micro heli begint dan kun je het zelf veilig leren.
    met groote heli kun je het zelf wel leren maar is het niet veilig.
     
  10. Behalve dat het per persoon verschillend is maakt het natuurlijk ook uit waarmee er geprobeerdt wordt te leren heli vliegen. met een Nikko Skywatcher zal het niet lukken. als je meteen een brushles T-rex neemt zal je een aardige beurs en veel doorzettingsvermogen nodighebben eer je het heli vliegen onder de knie hebt.

    Met brandstof heli's en grote (1.5m rotor diam.) kan je beter niet zonder instructeur gaan vliegen als je geen ervaring hebt.
     
  11. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    waar ik wel even met klem aan toe wil voegen dat een trex met brushless en 2500 rpm erop OOK erg gevaarlijk is en je flink kan verwonden.

    een micro versta ik onder een ding van onder de 300 gram.
     
  12. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Jezelf leren is zeker te doen, maar je moet veel naar anderen luisteren en kijken om tips te krijgen. Zo vliegt je heli steeds beter, sturen moet iedereen denk ik wel zelf kunnen leren.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De ene persoon heeft het vrij snel door, een ander niet. Als je een beetje snugger bent dan kan je het zelf met een micro perfect leren. Het hoveren en corrigeren wil perfect, vliegen niet echt. Ik heb daarna de lipoly genomen en ben toen verder gaan leren, het vliegen zegmaar. Toen kwam de logo erbij. Alles is zonder problemen gegaan. Tot nu toe met de lipoly 1 crash door stuurfout, moet je maar niet hard op de kop vliegen zo snel ;)
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Topic titel herformuleren.
    Wat is goedkoper/veiliger/sneller/minder frusterend/verstandiger: met of zonder hulp leren vliegen ;) ?
     
  15. $olo

    $olo Guest

    kan me wel aansluiten aan de vorige teksten.
    wil er enkel aan toevoegen dat het ook enn hoop geduld kost . en oh ja , vooral niet te hard van stapel lopen ,gewoon je eigen tempo vinden en kleine stapjes tegelijk.
     
  16. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hoi hoi,

    Volgens mij moet eerst gedefinieerd worden wat vliegen is.... Beetje hooveren of...?


    En er zijn natuurtalenten, maar ook mensen die het NOOIT leren.

    Gr.A.
     
  17. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Om te beginnen vind het ik geweldig hoe dit topic zich ontwikkeld.
    Ik was bang dat er discussie zouden komen tussen 2 personen/groepen.


    Daarnaast zie ik dat er tot nu toe niemand zegt dat het onmogelijk is.
    Geeft de beginner goeie hoop ;)

    @ Aaalie: Totaal heli vliegen. Van de hover tot 3d.
    Je begint met hoveren en eindigt met 3d.
    Somigen houden het 2d, de ander gaat door met 3d.

    Even een ander voorbeeld.
    Ik doe zelf aan fietscross en heb wel eens training gegeven.
    Als iemand aan mij vraagt: "hoe moet ik die bult springen?"
    Dan kan ik wel zeggen "je moet hard gaan, strekken en de fiets optrekken" maar daar heeft dat jong nog niks aan.
    Je moet het uiteinderlijk zelf doen.
    Net als leren lopen. Kun jij iemand vertellen hoe?
    Nee, je moet het zelf leren, advies kun je in dit geval niet geven.


    Bedankt voor het goed opvatten van dit topic
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ikke 3D?? 8O 8O 8O

    Dan durven de anderen niet in dezelfde zaal aanwezig te blijven..
     
  19. Herman

    Herman

    Lid geworden:
    11 jan 2004
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en
    nou niek
    ik heb wel je rotorbladen wel op z,n kop de zaal door zien vliegen :roll:
     
  20. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    je haalt wel een goed voorbeeld aan, het joch gaat nu met de info die hij van jou heeft aan de slag, en zal (misschien wat minder gracieus) van de bult springen.

    had je niks gezegd, had ie misschien bij de eerste sprong voorover zijn stuur gehangen en was ie onderuit gegaan.
    dus je info helpt wel degelijk.
    zo is het ook met heli vliegen, mensen kunnen je de basis helpen aanleren, maar de fijne kneepjes moet je toch stukje bij beetje leren.
     

Deel Deze Pagina