stelling / wetmatigheid

jan brilman

Forum veteraan
Naar aanleiding van de bespiegelingen van Tom en Ton:

Als je een 'echte' schaalkist wilt, geldt:

Als de houtbouw (het 'airframe') klaar is, ben je ongeveer op de helft van de totale bouwtijd.

(Ik weet ook niet wat ik hiermee verder wil . . . :roll: )

jan

Inderdaad, vandaar dat ik ervoor kies om een epoxy romp te gebruiken om die tijd met de helft in te korten.
In de toekomst wil ik ook een vleugel in epoxy of honey comp om ook weer die tijd van het bouwen in te korten.

Voor personen die lang kunnen en willen bouwen aan een toestel zou ik zeker naar hout gaan omdat het lichter is en als je van een plan af kan bouwen goedkoper is.
Maar als je een bijna ARF toestel wil zou ik naar GFK gaan wat vaak duur is.
Het is natuurlijk een keuze die iedereen voor zich moet maken, maar mijn leuze is waarom moeilijk doen als het makelijk ook kan. :lol:

En nu maar reageren. :wink:

Groetjes
Tom

Met een ARF schaal toestel ben eigenlijk aan het pronken met andermans veren. Tenzij je de plug en de mallen allemaal zelf hebt gemaakt.

Bij het bouwen van tekening geld hoe preciezer je bent hoe beter het resultaat. En echt een prestatie is het als je ook de tekening nog eens zelf maakt.

Hey Theo,

Laat ons dan maar lekker pronken. :lol:
Niet iedereen heeft zin om enkele jaren aan één toestel te bouwen, in elk geval ikzelf toch niet.

Maar het zal wel een kick geven als je met een zelfgebouwd toestel kan vliegen...kan je ons enkele foto's tonen van je eigen toestellen van 0 samen gesteld?
Denk dat we daar allemaal enorm van kunnen leren.

Bedankt
Tom

Heren (nog geen dames aan het schaalvliegen gezien..)

Laten we ophouden met die discussie's in hoeverre je een "betere" schaalmodelbouwer bent als een andere, door gebruik te maken van een doos, onderdelen, hulp van een ander of tekening van iemand anders.
Ben je dan de ultieme schaalmodelbouwer als je je eigen balsaboom kweekt en je eigen zenders en motoren fabriekt?
Als je een Spitfire wilt bouwen van tekening, ga je dan een jaar lang research doen en zelf tekenen, terwijl er Godknows hoeveel prima Spitfire tekeningen en bouwdozen in allerlei schalen voorhanden zijn? Dat is het wiel maximaal opnieuw uitvinden.
Iedereen maakt zelf de keuze in hoeverre hij hoeveel tijd en geld wil spenderen aan zijn hobby, op wat voor manier en hoeft zich daar voor niemand voor te verantwoorden (hooguit naar zijn ega!).

In nabijheid heb ik kortgeleden kunnen zien wat het effect is als iemand in korte tijd meerdere van zijn complexe schaalmodellen verspeelt, andere mensen zouden doldraaien als je realiseert hoeveel uur werk er dan tegen de vlakte gaat. OK, het is een keuze die je maakt als schaalvlieger, maar het geeft wel de enorme risico's aan. Net zoals Tom ben ik ook iemand die liever vier modellen bouwt/vliegt als één supermooie. Het is gewoon iemands eigen keuze! Gaat niemand anders wat aan!

Twee jaar geleden kom ik min of meer stomtoevallig bij Joe Grice thuis, een schaalvlieger uit de USA. Op basis van een door hemzelf ontwikkelde, ongelofelijke mooie techniek dmv opplakken van alu plakfolie (ieder segment apart voorbewerkt en uitgesneden) heeft hij een dusdanig mooie Sabre verkregen dat hij dat jaar de Masters gewonnen heeft. Als je de detaillering bekijkt geloof je je ogen niet. (Ik kan vanaf deze locatie geen foto's invoegen, dat doe ik na dinsdag)
Hij deed dit op basis van een GFK model (met de nodige modificaties), de uren (net zoals veel andere schaalprojecten) zijn niet meer te tellen bij zoiets, hij is er twee jaar continue mee bezig geweest. De research was er ook niet minder om, hij heeft oa alle panelen van een echte Sabre gefotografeerd.
OK, hij maakt gebruik van een "doos", so what? Het vakmanschap van de afwerking heeft de jury kennelijk genoeg overtuigd om hem de eerste prijs toe te kennen.

Modelbouw is een tijdrovende hobby, anno 2003 hebben we het allemaal druk met vanalles, inclusief de jeugd. De zeeën van tijd van weleer schijnen in de waan van de dag opgedroogd.
Het kan bijna niet anders meer of het "echte schaalbouwen" is alleen nog maar haalbaar voor pensionado's of mensen die op een of de andere manier niet meer aan het arbeidsproces (kunnen) deelnemen.
En we weten allemaal wat leeftijd doet met de reflexen en stuurvingertjes...
Dus als er iemand zich "bekeert" tot het schaalvliegen, zeker een jongere, juich dat dan toe, en ga elkaar niet zitten afkatten op de "zuiverheid" van zijn invulling van de hobby. Het is toch al niet zo'n grote groep, en veel jongelui zie je al helemaal niet.

zoals beloofd, die de Sabre van Joe Grice.

afb234.jpg

afb235.jpg

afb236.jpg

afb237.jpg

Hoi Richard,

Volgens mij ben je ons voor de gek aan het houden, want dit is een echte!!! :wink:

GRAPJE....prachtig toestel....bedankt voor de mooie foto's!!!

Groetjes
Tom

Tom.

Ja, zoals ik al zei, een schitterend toestel.
Nog even terugkomend op mijn standpunt, de Sabre, Phantom, T-33, Spitfire, Tiger moth, Mustang en Piper Cub en nog een hele reeks andere vliegtuigen zijn inmiddels al erg bekend in de modelscene.
Het is onnnodig en eigenlijk een beetje dom om daar de moeizame weg van modelresearch, opmeten, tekening(en) maken, oervorm maken, mal maken en uiteindelijk de romp soppen mee te bewandelen. Of de houtbouwmethode.
Naast het feit dat daar de fabrikant al door ervaring van klanten diverse verbeteringen in heeft aangebracht (geen onbelangrijk gegeven bij kostbare/tijdrovende modellen) en je dus in ieder geval met een goed vliegend model begint.

Als je ergens in deze rij inhaakt en van daaruit verder gaat ben je gewoon slimmer bezig.

Vergeet ook niet dat juryleden ook niet op hun achterhoofd gevallen zijn (althans daar ga ik van uit!) en niet onder de indruk raken van een gewone Sabre, zo uit de doos. De hoge punten zullen dan gescoord moeten worden uit oa een perfecte afwerking of toegevoegde functionaliteiten.

Een modelvlieger die echter een zeldzaam voorbeeld weet te vinden (dat wordt steeds moeilijker...) waar nog weinig van bekend is, geen tekeningen van bestaan en geen modellen, spantenpakketten, zal wel deze moeilijke weg MOETEN afleggen.
Hij zal er dan echter niet er aan toe komen, de afwerking naar zo'n extreem hoog niveau te tillen als het voorbeeld van de Sabre anders ben je wel 5 jaar met een model bezig.
Een goede jury zal echter het voorwerk op zijn waarde kunnen schatten en uiteindelijk toch een afgewogen beslissing genereren, door originaliteit een hoge waarde toe te kennen

Het is allemaal een zaak van keuzes, compromissen. Niet in de laatste plaats de afweging tussen de bouwuren en de vlieguren.
Het is een gegeven dat de gemiddelde schaalbouwer liever bouwt en dus minder vliegt en dat is vaak duidelijk te zien in de moeizaam gevlogen rondjes en helaas soms ook vele crashes op wedstrijden.
Vaak verergerd doordat schaalmodellen nogal eens zwaar uitvallen en door alle extra's veel weerstand hebben en daardoor niet de gemakkelijkste modellen zijn.

Joe Grice heeft zijn model ook door iemand anders laten vliegen...dat mag daar kennelijk.

Het schaalvliegen is de afgelopen 20 jaar enorm vooruitgegaan, als je vroeger een haaiebek op een Piper Cub schilderde, had je al bijna een acceptabele P40.
Tegenwoordig verlangt men een gedegen documentatie, een goed vliegend model, bijzonder goede afwerking en ook nog eens goed voorgevlogen.
Als je alle ervaring optelt zoals het moeten leren van documentatie verzamelen, tekeningen kunnen maken, constructief/aerodynamisch goede modellen ontwerpen én bouwen, alles af moet weten van de compleze zaak van het afwerken, dan ben je al bijna gepensioneerd.

En dan hebben we het nog niet gehad over de kosten die complexe modellen dicteren, de prijs van sommige jets zijn werkelijk om stijl van achterover te slaan.

Met de oorspronkelijke stelling ben ik het zeker eens. Ik denk dat dat bijna ook wel geldt voor elke andere (niet schaal)kist.
De bespanning, inlijmen roeren, inbouwen besturing, behoorlijke motorinbouw en aansturing etc. neemt bij mij altijd een redelijk deel van de bouwtijd in beslag, ook bij de niet schaalmodellen.

Het opstapje dat een kit leverancier je geeft degradeert nou niet echt je werk. Zeker als het eindresultaat er mag zijn.

Wel word ik altijd een beetje triest van ARF's als deze:
http://www.ss16.dial.pipex.com/FurtherInformation/Spitfire.htm
wanneer die opgesteld staan bij de vlootschouw van een club of gewoon op het veld en daar dan ook het meeste publieke aandacht trekken.

Misschien dat Theo meer dat bedoelt.

Idd Hans je slaat de spijker op zijn kop.

Diegene die dus met zo iets op een schaalwedstrijd komen zouden bij mij direct lagere punten krijgen dan iemand die zelf het meeste werk gedaan heeft.
Die Sabre is misschien wel net op het randje (ik weet niet of het een goed gedetaileerde kit is of een eigen product) maar de verdere afwerking zorgt ervoor dat deze er perfect uitziet, wat er dan weer voor zorgt dat het een in mijn ogen perfecte schaalkist is. Voor deze was denk ik zeer veel puzzel en zoek werk nodig om hem in die kleuren en met die teksten helemaal goed te krijgen.
Voor mijn stand off schaal versie van de Pond Racer (jaja ik ga ermee door) ben ik nu ook al een behoorlijke tijd bezig om alle info bij elkaar te sprokkelen, het enigste wat nog ontbreekt zijn goede doorsnedes van de 3 rompen, zodat ik die nu nog moet gokken. En goede vliegeigenschappen hebben bij mij meer de voorkeur dan een 100% schaal kist.

Vind ik ook hoor, er is toch een verschil tussen een ARF en iets wat iemand zelf gemaakt heeft.
En dan maakt het niet eens uit of het een schaalmodel is of een fraai afgewerkte charter of zoiets.
Ik heb tot nu toe niet een keer een model gemaakt waar ik tevreden was met de solarfilm bespanning, dit blijft toch een uitdaging.
Ik heb nu een boek van Faye Stilley gekocht, eens kijken of dat goede tips oplevert.
Het ARF doet toch afbraak aan een belangrijk aspect van de hobby, het bouwen.

Misschien is het een idee om dit aspect weer te stimuleren door middel van een wedstrijd ofzo.

Hoi Richard,

Sinds enkele maanden ben ik dankzij een ervaren mallen bouwer aan het leren hoe perfecte mallen te maken.
Wat je zegt van de kostprijs voor de mallen en de tijd die je erin steekt geef ik je groot gelijk, mijn bedoeling in de eerste plaats is de bouwtijd van mijn kisten te verkorten en de tijd die onnodig is aan het bouwen te verkleinen en na een crash zo snel mogelijk een nieuwe in de lucht te hebben.

Als ik zie naar onze club dan zijn er maar weinigen die nog echt veel bouwen, de meeste kisten zijn ARF.

De kist waar Hans ons van laat genieten is naar mijn mening een lachertje en zoals hij zelf zegt trekt dit toch de aandacht van de mensen. :?
Ze plaatsen erbij Spitfire MKII en hij wijkt langs alle kanten af van de Spitfire...natuurlijk is dit geen kist om schaal te gaan vliegen.

Of mensen nu een kist uit een doos of van GFK nemen of van scratch starten, denk niet dat ze daar veel rekening mee houden in het puntensysteem, hij moet er denk ik gewoon goed uitzien en mits de nodige dokumentatie erbij kunnen aantonen hoe het in het echt is.

Ik hoop in elk geval voor mijn pensioen wat toch nog heel wat jaartjes is. :D mijn Spitfire wedstrijd klaar te hebben.
We zijn er bijna 200% zeker van dat we niet zullen winnen, maar meedoen is nog altijd belangrijker dan winnen. 8)

Dus bij deze zou ik zeggen, maak tegen de zomer die kisten Almost ready for scale en vergroot de groep op de F4C schaalwedstrijden.

Tot hoors
Tom

Als de stelling ooit gegolden heeft, is het wel voor deze Sabre!

WAT een mooie kist . . . . 8O Zucht . . .

Overigens illustreert dit model erg goed dat het (althans in mijn beleving) mn. de afwerking van de huid is, die een model er uit laat springen.

Let ook even op
- de 'hobbykamer' van deze meneer 8O (zie ik daar in de hoek een bed staan, of . . . :roll: )
- de mijns inziens wat knullige wijze waarop de kist op een soort workmate staat (heeeeeel smal plankje onder het neuswiel . . . )
- alle teksten op de romp. Waarschijnlijk staat daar geen onzin! Hoe kom je daar nou achter, en wie levert dat allemaal op decalls??
- de antenne :? . Daaraan kun je zien dat het een model is.

Overigens: Amerika kent de zgn. 'team class'; een piloot en een bouwer.

Je moet wel lef hebben om met zo'n kist te vliegen, zeker als die van een ander is . . .

Leuk dat behalve Tom en Ton er ook andere mensen gaan posten!

En ik moet zeggen: als ik dit zo allemaal zie, begint het wel weer danig te kriebelen . . .

Is er iets mooier dan schaalbouw . . . :roll:

jan.

Nieuwe stelling:

Wanneer je je favoriete model op een kleinere schaal bouwt, ben
je echt niet eerder klaar . . .

Heb ik wel eens gedacht (bv. die Sopwith Pup): lekker klein (één meter), dus minder werk.

Da's dus absoluut niet waar. :nooo:

Nog meer stellingen / wetmatigheden waar we ons voordeel mee kunnen doen?

jan.

Tijdens het opruimen vandaag kwam ik een 'bookmark' (= fysiek stukje papier = boekenlegger) tegen, die ooit
is meegestuurd door Hannan's runway ( http://www.hrunway.com/ ) bij een bestelling.

Opschrift: "Get lot of projects going and don't care if you finish any of them."
-Colonel John Wormley

Kortom: er is hoop! :wink:

jan.

Ik geneer me er een beetje voor dat ik naast dat 'zevenjarenplan' van mij, nog van andere projecten durf te dromen ... dat hoeft niet dus? :rolling:

Back