Stenentrailer voor achter Scania R470

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Bakkers, 20 sep 2009.

  1. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Hallo,

    Na mijn Scania R470 gebouwd te hebben (het interrieur en de details moeten nog) en de eerste testritten gemaakt te begon de gedachte te spelen wat moet ik er nu achter hangen. Want alleen een truck is ook zo alleen. Na een tijdje op internet gezocht te hebben en veel opleggers bekeken te hebben. Heb ik toch een keuze kunnen maken.

    Diepladers en semidiepladers zie je regematig terug bij model trucks. Maar ik wou wat anders en dacht ineens aan een stenentrailer. die ben ik persoonlijk zelf nog niet tegen gekomen en dat lijkt mijn nu een hele mooie uitdaging.

    Voor de basis heb ik gekozen voor een Kennis 3asser met twee gestuurd assen. Het zal geen exacte kopie worden van de echte. want waar het kan zal ik een aantal details zelf in vullen.

    Als eerste natuurlijk begonnen met een opzet voor het ontwerp.
    [​IMG]
    Op het werk maar een paar uurtjes (extra) gewerkt aan mijn eigen project.

    Maar dan komt natuurlijk een keer het moment dat je echt gaat beginnen.
    En natuurlijk meteen passen achter de Scania even kijken hoe het als staat.
    [​IMG]

    Na flink wat uurtjes aan de draaibank, freesbank en boormachine gewerkt te hebben kon er gesleuteld worden. Na een paar uurtjes sleutelen en natuurlijk allerlei aanpassingen heb ik toch al het volgende resultaat kunnen behalen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De eerst volgende stap is de vering afmaken of de stuur servo inbouwen.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2009
  2. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    niets nieuws onder de zon,cheeta is hier al geruime tijd mee doende.
    zie site asfalt rockers,en zie op het forum scania VSB met stenentrailer.Slechte lezer van het publiceren op het forum
    vr.gr.adrie
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2009
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    de trailer is niet de grootste uitdaging.

    De kraan achterop de trailer maakt het een stuk complexer.

    uit je tekeningen haal ik dat je goed overweg kan met inventor (als ik het goed heb)? (solidworks zou ook kunnen). Werk zelf met autocad.

    het is altijd handig om ideeen uit te wisselen en dingen te bespreken.
     
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    O, dus als er al zoiets gemaakt wordt mag jou versie het niet meer plaatsen op het forum?
    Dan kan een derde van de topics hier wel gesloten gaan worden.....
     
  5. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    Ik wil hiermede niet zeggen dat het niet geplaatst mag worden op het forum,maar de uitdrukking dat hiervan nog niets te vinden is op het forum klopt in mijn ogen niet.Als men diverse ontwikkelingen op het forum volgt was men dit beslist tegen gekomen.Desal niettemin wens ik beide bouwers veel succes en dat zij ons resultaten laten zien.
    vr.gr.adrie
     
  6. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    hee bob dat ziet er al leuk uit ben ook wel benieuw naar je kraan wordt dit hydroliek of electiec spindels?????

    succes maar dat gaat wel lukken hier

    bertus
     
  7. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam

    Hallo Adrie,

    een stenentrailer heb ik nog niet voorbij zien komen hoor, er zijn inderdaad wel plannen (cheeta) of heb ik wat gemist???:D
     
  8. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    ik denk dat je geheugen te kort schiet,een week geleden heb je zelf geageerd op de topic scania vsb met stenentrailer.stenentrailer voor achter scania R470
    vr.gr.adrie
     
  9. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    met m'n geheugen is niets aan de hand hoor, een rijdend model heb ik nog niet gezien, akkoord plannen tekeningen en ideeen wel.

    Gezien je opmerking lijkt het mij het verstandigste om met deze discussie/topicvervuiling te stoppen voor het escaleert, daar is niemand mee gebaat.:(
    Waar het om gaat is, dat een ieder vrij is om te maken wat hij of zij wil en of dat er nu honderd of nul op het forum staan doet eigenlijk niet ter zake.

    MVG,

    Raymond.
     
  10. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    er zijn alleen nog maar tekenwerk aan te pas gekomen. maar dat is ook het gevaar van dit soort projecten.

    Kranen moet je goed uitwerken dat is niet iets dat je even uit de mauw kan schudden omdat er simpelweg teveel problemen in voor kunnen komen.
     
  11. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Nou je had het bijna goed het is getekend in Solid Edge. erg vergelijkbaar met Solidworks. En ideeen uitwisselen is nooit verkeerd je weet nooit wat er allemaal voor goede ideen uit kunnen komen.

    Nou eigenlijk is de bedoeling om hydrauliek te gaan gebruiken op de kraan. Maar nadat ik hier met Cheeta over gediscussieerd te hebben, voel ik ook wil iets voor zijn idee. En dat zijn dan kleine electrische spindels die veel op een gewone cilinder lijken. Dus de definitieve beslissing is nog niet gevallen. Voor de hydrauliek heb ik nog een paar goede ideen nodig om een paar details in te kunnen vullen / oplossen.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2009
  12. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Nou eigenlijk is de bedoeling om hydrauliek te gaan gebruiken op de kraan. Maar nadat ik hier met Cheeta over gediscussieerd te hebben, voel ik ook wil iets voor zijn idee. En dat zijn dan kleine electrische spindels die veel op een gewone cilinder lijken. Dus de definitieve beslissing is nog niet gevallen. Voor de hydrauliek heb ik nog een paar goede ideen nodig om een paar details in te kunnen vullen / oplossen.[/QUOTE]

    oke nouw als er met spindels gewerk gaat worden graag het aderes waar je dat kunt bestellen /aanschaffen
    we wachten wel af
    succes bertus
     
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    spindels zelfbouwen. motoren aanschaffen bij conrad.
     
  14. kerax 450

    kerax 450

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    BELGIE GULLEGEM
    hey
    even oftopic

    de stickers die ik beloofde gaan morgenvroeg naar de post richting nederland . je zal ze wel snel ontvangen denk ik .
    mvg
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Bob,

    Nou, het chassis met de 3 assen ziet er al heel mooi uit hoor, Super mooi gebouwd !

    Tja, een laadkraan maken met schroefspindels ?? hmmm, ik vraag me af of dit goed gaat werken !!!
    Want schroefspindels draaien nogal traag, wat de snelheid van de laadkraan niet ten goed zal komen !!
    Bovendien als je er flink wat mee wil hijsen, zal je toch behoorlijk dikke trapezuim schroefdraadspindels moeten gebruiken.

    Een kiepbak met een schroefdraadspindel, dat gaat redelijk goed, als de schroefspindel maar zwaar genoeg is en van trapeziumschroefdraad is gemaakt, want gewone schroefdraad gaat nogal snel vreten, als je niet uitkijkt bij zware een belasting.

    Hier op dit forum het Marko een container afzetsysteem gemaakt met een schroefspindel, dit heeft in het begin nogal wat problemen gegeven !!
    Overigens werkt dit nu wel goed !!

    Als je echt een goedwerkende laadkraan wil hebben, die ook nog behoorlijk wat kan hijsen, dan zou ik voor een hydraulische laadkraan kiezen.
    Dit is wel mijn persoonlijke mening hé, je hoeft natuurlijk mijn advies niet op te volgen hé, je moet bouwen, wat je zelf graag wilt bouwen !!!

    Succes met de verdere bouwe van de Stenentrailer !!!
     
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    het probleem van hydrauliek is dat je alles op de kraan zelf moet bouwen.
    Dit wordt dus erg compact bouwen.

    De kraan rijd namelijk ook nog over de trailer heen.
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Alwin,

    Dat moet toch wel mogelijk zijn om dit op de onderwagen van de laadkraan te bouwen ?
    Er zijn tegenwoordig aardig kleine hydropompen, stuurventielen en servo's te koop, de rest kan je allemaal zelf maken !
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2009
  18. pietervanseters

    pietervanseters

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Dordrecht
    stenen trailer

    er staat een stenen oplegger op de site van de minitrucker.
    dus als je nog een voorbeeld zoekt.

    gr pieter
     
  19. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hoi pieter,

    die stenen oplegger die jij bedoeld is volgen mij met een hele andere kraan. *ouderwets model*.

    of haal ik er nu 2 door elkaar heen?

    @piet. (volvofh16660).
    Die zijn ongetwijfeld te koop (leimbach) echter daar trek je dan ook erg hard de portomonnee voor. Zo;n pompje ligt rond de 400 euro, ventielen 3 stucks ook gauw 300 euro. Dan nog servo's, en cilinders.

    Een spindel systeem is stukken goedkoper te bouwen mits je een en ander zelf kan bouwen.
    een motor met 100 toeren levert denk ik op een m6 spindel dezelfde snelheid en nagenoeg dezelfde kracht als een hydrauliek systeem.

    Dat spindel systeem heb ik uiteraard ook niet helemaal van mijzelf en ben ik opgewezen door een aantal kennissen onder andere fabi.

    voor meer info:
    ATLAS 170.1 Ladekran - Modelltruck.net - Das Forum -

    Het probleem zit nog wel in het uitschuiven van de mast.
     
  20. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    vandaag bij toeval een kraan in werking gezien omdat ik stond te wachten op een collega bij een grote werkplaats.

    maar snel gaat het absoluut niet. ze hebben gauw 3 min nodig om hem op te zetten. dus dat is met ss
    pindels prima te doen.
     

Deel Deze Pagina