Ster en meer cilinder motoren info topic. O.a: Seidel, Moki, Brown Bear, Saito e.a.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Teus, 8 feb 2010.

  1. Teus

    Teus Guest

    Hoe spijtig ook allemaal, maar laten we het bij de mooie motoren houden en er geen winkelbespreking van maken. Anders kunnen we denk ik een slotje gaan verwachten en dat is ook niet de bedoeling ;)
     
  2. Belgarath

    Belgarath

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    173
    Sorry Teus, een slotje erop is zeker niet de bedoeling, maar aangezien de draad-starter (jij dus) had geschreven:
    Dacht ik dat ervaringen met Dhr. Seidel zelf zeker van interesse konden zijn voor potentiele kopers. (valt onder de , enz, enz............) :-D

    Danny
     
  3. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Ik was ook niet op een slotje uit, maar de informatie over de leverancier is hierbij toch wel van wezenlijk belang dacht ik...

    Hierbij dan wat praktijk ervaring (ST770). De motor is nog niet helemaal ingelopen (heeft nu ruim 2 bedrijfsuren en een liter of 4 verstookt).
    Met 6% olie, 0 % nitro en Menz 24 x 8 maakt ie net 6000 tpm en loopt de motor heel lekker.
    Met een Menz 24 x 10 wil de motor niet echt lekker lopen en haalt met pijn en moeite net geen 5000 tpm (volgens Seidel info zou zelfs een 24 x 12 nog mogelijk zijn :rolleyes:)
    Motor blijft mooi koel (cil kop bij gloeiplug +/- 60 graden) maar dat zal van de zomer wel een graadje of 20 hoger liggen.
    Ik ga een on-board gloeisysteem gebruiken (waarschijnlijk de Microsens Glow 7LP) om de motor betrouwbaar op lage toeren te kunnen laten lopen. Bij langer stationair draaien heeft één of meer van de onderste cilinders soms de neiging af te zuipen (maakt dan een typisch blub-blub geluid dat ook te horen is halverwege op dat filmpje van Sukhoi).
    Ohja; de motor komt op een Gee Bee Senior Sportster van 248cm span die al sinds juni vorig jaar geduldig :)sleeping:) staat te wachten ...
    Grtz, Hans
     
  4. Belgarath

    Belgarath

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    173
    Dat zal een lekker snel bakkie worden. :-D
    Bij mij komt de 7-70 op een 1/6 Corsair met, als het kan een 24x8 drieblad.
    De motor past net in de motorkap... ik zeg Warp 3...

    Danny
     
  5. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Stein, Limburg
    24 x 8 drieblad ? :nooo:Vrees dat dat toch wel een maatje te groot zal zijn. Misschien een 22 x 8 met een beetje mazzel.

    En wat die snelheid betreft; valt best wel mee hoor; 6000 tpm met een 8" spoed prop zou theoretisch 72 km/u opleveren. Dat is zelfs exact de schaalsnelheid! Toestel is 1:3,6 de snelheid van het echte vliegtuig +/- 260 km/u.
     
  6. Teus

    Teus Guest

    Ben ik helemaal met je eens. Maar zo wordt het helaas vlug een winkelbespreking met alle gevolgen van dien. Dat had ik niet helemaal voorzien.

    Gr. Teus
     
  7. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Vond zojuist dit filmpje op youtube. Hier zit er een 22x8 drieblad op.
    [URL=" - test radial engine Seidel 7 cylinders glow[/URL]
    Grtz, Hans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Nou winkelbespreking...alles wat ik tot nu toe gelezen heb zijn commentaren van betrouwbare modelbouwers, die bovendien met steekhoudende feiten ter tafel zijn gekomen.
    Heel wat anders dan een ongeletterde 15 jarige, die een wazige webwinkel de grond in boort.

    Is dit forum niet juist bedoelt ter uitwisseling van ervaring(en) ??
    Als op draadjes als deze al slotjes dreigen, dan is de kwaliteit van dit forum toch echt beneden peil aan het raken.
    Voorlopig dus graag doorgaan met het uitwisselen van informatie want we praten hier niet over buitenlopertjes van 13,95

    Ik denk dat het tijd is dat we de boel om gaan draaien, en dhr. Seidel op onze voorwaarden aan ons laten leveren. Eerst bewijzen dat hij de motor klaar heeft liggen met een foto, en dan pas betalen en leveren.
    Of nog beter, een bankgarantie die pas betaald nadat de spullen compleet en volgens afspraak zijn geleverd.
     
  9. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Stein, Limburg
    ST 770 probleem

    Hierbij weer even een update over mijn ST 770;
    Inmiddels na 11 maanden wachten dan toch mijn uitlaat gekregen.... (dat daar overigens niet het beloofde T-shirt bijzat -ter compensatie door Seidel aangeboden wegens 55 euro teveel betaalde verzendkosten- was natuurlijk geen verrassing....)
    Voor montage nog even de motor nagekeken en bij het bijstellen van de klepspeling merkte ik dat één van de nokvolgers wel erg zwaar in zijn geleiding loopt. De geleider blijkt te eng. Ook toonde het uiteinde van de nokvolger een lichte blauw verkleuring en een heel licht begin van "hamerkop" vorming....
    Bij inspektie van de andere nokvolgers bleken er nog 5 te zijn met een lichte blauwverkleuring als ook de kopvervorming.
    De motor heeft net 2 1/2 uur op de testbank gedraaid. Klepspeling is altijd binnen de norm geweest als ook de smering en brandstof. De hoogst gemeten temperaturen zijn nooit boven de 67 graden uitgekomen. Toerental max 6000.
    Uiteraard heb ik direkt een mailtje gestuurd naar Seidel maar nu na drie dagen nog geen reaktie....:mad: Ik ben bang dat dit weer het bekende verhaal wordt....(eindeloos wachten) Wat een $%^%^$$%firma!

    Ik hoop niet dat er dit jaar op de beurs in Dortmund weer mensen dezelfde fout maken als ik verleden jaar.... U bent gewaarschuwd!
    Dat laatste geldt natuurlijk ook voor de eigenaren van deze motor; kontroleer even de conditie van de nokvolgers!
     
  10. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    MMMMMMMMM dus zo goed zijn ze ook weer niet
    ach als ze zo doorgaan verkopen ze staks helemaal geen motoren meer
     
  11. Belgarath

    Belgarath

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    173
    Heb Dhr. Seidel 11 dagen geleden een email geschreven, waar mijn uitlaat, besteld in mei 2009 blijft.
    Hij antwoorde eergisteren, dat de producent van de uitlaten een serie van 25 heeft afgemaakt en dat mijn speciale order nu wordt uitgevoerd (voor mijn Corsair wilde ik 2 uitlaat pijpjes op 5 en 7 uur op de ring uitlaat).
    ben benieuwd hoeveel maanden het nog duurt.

    Wat betreft de nokvolgers, dit is geen goed nieuws.
    Ik hoop natuurlijk dat jij gewoon pech had, maar als er al 6 licht vervormd zijn, voorpspelt dat weinig goeds voor de rest van ons...

    Ik hoop dat je spoedig een antwoord van Dhr. Seidel krijgt.

    Danny
     
  12. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Vandaag de motor nog maar eens op de inspektiebank en gelijk maar enkele foto's gemaakt;

    1. één van de nokvolgers. Duidelijk is de verkleuring aan het rechteruiteinde te zien. Met een vingernagel is goed te voelen dat dit uiteinde een "championkop" begint te krijgen.... Dit is de kant die tegen de stoterstang drukt.
    De linkerkant drukt tegen de nokkenas en ook aan die zijde zijn al slijtsporen zichtbaar (op foto niet te zien) van de nokken.

    [​IMG]

    2. de carburateur lijkt van afstand op een oud model OS carb maar bij nadere inspectie lijkt het toch meer op een heeeele goedkope immitatie. De afwerking is om te :-(. "Ter leerinck ende vermaek" Kijkt en huivert;
    Da's ook een manier om een gashendeltje te bevestigen....gewoon met een beitel een paar flinke meppen op de bus waar het hendeltje overheen zit...

    [​IMG]

    3. en zo zet je de carb vast op het motorblok...(zie schroefsporen op flens)

    [​IMG]

    4. De doorlaat in het tonnetje sluit niet bepaald netjes aan op de venturi (staat nu dus op maximaal open...) Let ook even op de "afwerking" van het uiteinde van de stationairsproeierbuis.

    [​IMG]

    5. Aan de achterkant is het al niet veel beter...

    [​IMG]

    6. De afwerking (of beter gezegd; het ontbreken daarvan) in de venturi...

    [​IMG]

    Need I say more?

    Nu toch wel heel wantrouwend geworden mbt de kwaliteit van de gebruikte materialen zal ik straks maar eens de tuimelaars en hun asjes controleren....
    Grtz, Hans
     
  13. Seidel stermotor

    beste luitjes,

    wat een ´rampspoed´lees ik hier. Ik heb - denk ik - een oplossing.
    enige tijd geleden heb ik een zwever besteld van een paar honderden euri en zelfs nog een Kontronik motor van eveneens 375 opgestuurd omdat de man deze zou inbouwen voor mij.
    Na 1 1/2 jaar - en niets dan " staat gereed, bijna klaar" etc als reactie op mijn mails gehoord te hebben - op een zaterdag naar de woonplaats (Bamberg) van de man gereden, naar het huis van de man gereden (was niet thuis) en vervolgens aldaar naar de politie gereden, mijn verhaal gedaan en om aangifte te doen.

    Tip: van politie: ga er nogmaals langs, vertel dat je hier geweest bent en rapporteer weer.

    Zo gezegd, zo gedaan. De man - inmiddels thuis - schrok zich het leplazerus, ik kreeg direkt zijn eigen zwever mee + mijn motor nog keurig in de doos.

    Ik wederom naar de politie en daar verslag gedaan.
    Vervolgens in de stad nog wat rondgelopen (heel mooi centrum), een lekker biertje gedronken en huiswaarts gekeerd.
    1200 km verder en een zwever rijker. Duitsland heeft prachitge regio´s, die ik nog nooit gezien had.

    Mijn advies, rij naar Seidel en ga niet weg dan nadat je een andere hebt. En ga ook niet weg dan.

    Een zelfde story kan ik vertellen over een jet-engine, aanbetaling van gigantisch, verder niets. Ook opgehaald in Engeland. Voor het eerst door de tunnel.
    Ok, om 24.00 uur weggereden en om 23.30 weer terug, maar wel met motor etc.
    Clubgenoot ook weer happy.

    ik wist het wel

    groet
    Peter

    ps anders heb ik wel (advocaat)relaties in duitsland die wel een vuil briefje kan schrijven.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mrt 2010
  14. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Die nokvolger is dus gewoon niet gehard of niet hard genoeg. Voor de rest sluit het verhaal aan bij een vermoeden wat men krijgt indien "made in India"
    De carburateur is een slechte OS kopie. Zelfs die jongens van Magnum hebben hem nog netter nagemaakt, dit is echt om te huilen, zo slecht afgewerkt.
    De bevestiging van het heveltje is een orginele OS methode, maar wel een uit de jaren 70.

    Lijkt mij ook een goed idee om "even" met de motor in de auto te stappen en verhaal te gaan halen.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2010
  15. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Leuk heb je voor veel geld een motor gekocht bij een duitser
    Blijkt het gewoon romol
    Ik vind dit echt niet kunnen
    Gewoon terug sturen die romol en geld terug halen
     
  16. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    ik heb altijd gezegd ik wil eens een stermotor hebben en dan bijvoorbeeld een seidel maar na dit gelezen te hebben denk ik dat ik nog eens na moet denken over deze keuze. jammer dat moki alleen maar grotere modellen heeft. t is toch dik 1000 euri die je uitgeeft. zonde dat de kwaliteit zo achteruit gaat.
     
  17. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Ik zou er vanuit gaan dat de mensen bij Seidel ook motorenliefhebbers zijn.
    Dus afspraak maken en dan daar: "moet je nou eens zien, dat kan toch niet?"
    Helaas dat het zo moet, maar blijkbaar werkt het over de post niet.
    Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.
    Ik neem aan dat de heer Seidel graag wil weten wat er nu eigenlijk van die Indiaase motoren tercht komt.
     
  18. Teus

    Teus Guest

    Ik ben ook benieuwd of deze euvels bij meerdere motoren voortkomen of dat dit een uitzondering is. Dan spreek ik niet over de afwerking want die zal bij alle motoren wel gelijk zijn, de india aanschafprijs moet toch ergens vandaan komen, maar materiaalkeuze voor die onderdelen moet gewoon goed zijn.
     
  19. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Ga er maar niet van uit dat het "motorenliefhebbers" zijn....anders zouden ze dit soort overduidelijk prutspul (ik heb het dan vooral even over de carb) gewoon niet gebruiken. Ze claimen iedere motor na te kijken en af te stellen vóór uitlevering...áls dat al is gebeurt dan hebben ze dat dan wel met een blinddoek op gedaan!Het is nu wel heel pijnlijk duidelijk aan het worden dat met de produktie in India een hele foute richting is ingeslagen; prijs halveren en kwaliteit vergeten...
    En ik ben er "lekker" ingestonken :mad:
    En nog eens honderden euro's uitgeven (helaas zitten ze niet echt om de hoek en lust mijn autootje een heel aardige slok) aan bezoekjes aan deze Firma zie ik echt niet zitten. Welke zekerheid heb je, dat je ook daadwerkelijk met goede spullen weer huiswaards rijd???
    Inmiddels nog steeds geen reaktie van Seidel.
    Dat wordt een leuk gesprek daar op de beurs in Dortmund :eek:nweer:...:bad-words:......:murder:
     
  20. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Stein, Limburg

Deel Deze Pagina