Ster en meer cilinder motoren info topic. O.a: Seidel, Moki, Brown Bear, Saito e.a.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Teus, 8 feb 2010.

  1. Teus

    Teus Guest

    Waar ik wel benieuwd naar ben of er meer motoren/gebruikers zijn met problemen?

    Met alle respect;

    Hans is de eerste en tot nu toe de enige die zijn bevindingen openbaar maakt. Heeft Hans het slecht getroffen met de motor? Durven/willen andere gebruikers hun bevindingen, positief of negatief niet kwijt? Zeg het maar.

    Ik hoop eigenlijk dat Hans het slecht heeft getroffen met zijn motor (laten we het een maandagmorgen model noemen) en de heer Seidel hem gaat omruilen voor een goed model. Als dit niet zo is moeten er toch meer gebruikers met problemen zijn en is de motor voor alle geld te duur ondanks het mooie aanbod?

    Ikzelf heb mede dankzij de bevindingen van Hans de aanschaf uitgesteld en eerst een andere investering gedaan. Of het een wijs besluit is weet ik niet, dat zal de toekomst leren.

    just my two cents!
     
  2. Erik van Dijen

    Erik van Dijen In Memoriam PH-SAM

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Hilversum
    Seidel.

    Ik heb mijn bestelling geannuleerd.Hoor te veel negatieve berichten.Heeft iemand enige ervaring met de OS Sirius 5 cyl?
    groet, Erik.
     
  3. Sukhoi

    Sukhoi

    Lid geworden:
    15 nov 2008
    Berichten:
    540
    Locatie:
    Belgie ,Kortrijk
    Ik zou zeggen, nog eventjes geduld, OS komt dit jaar nog uit met een 70cc stermotor :) . Ze hadden hem al bij in Nurenberg...
     
  4. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Dat er problemen zijn is duidelijk want bij conrad is ie pas weer leverbaar vanaf 12-5 2010 zoals zij aan kondigen!!!

    Ik denk dat het flink onweert bij Seidel(of te wel bij UMS) maar hoop dat alles goed komt!!

    Mvgr Hans
     
  5. MendeltBooster

    MendeltBooster

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    122
    koop nou maar een broun bear motor lopen super en veel vermogen en betrouwbaar
     
  6. Erik van Dijen

    Erik van Dijen In Memoriam PH-SAM

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Hilversum
    Brown Bear

    Wat is de prijs van de 54cc? Waar in gebruik?
    Thx, Erik.
     
  7. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Allereerst; de reaktie van seidel heb je in mijn vorige posting kunnen lezen (werd met een kluitje het riet in gestuurd; alles normaal/geen probleem en dus al helemaal niets omruilen of vervangen....)

    Ik denk dat het uitblijven van ervaringen vooral te maken heeft met het feit dat de motoren pas vanaf vorig jaar augustus uitgeleverd zijn geworden (mondjesmaat) en de uitlaten pas vanaf maart j.l. (en er wachten nog steeds enkele mensen op hun -reeds lang geleden betaalde- uitlaat (ik ken er persoonlijk al 2)
    Er zullen dus nog niet veel mensen zijn die praktijk ervaring hebben met de motor. Op youtube zijn enkel enkele filmpjes te vinden van deze motor op een testbok of in een model op de grond. Nog geen enkele video gevonden van deze motor daadwerkelijk "in de lucht".

    Ik heb inmiddels de Microsens Glow7 gloeiautomaat ontvangen en ingebouwd. Morgen (zaterdag) weten we meer.....

    Overigens, wat die nieuwe OS stermotor betreft; ik denk als we daar het prijskaartje van te horen krijgen, de interesse een stukje minder zal zijn.... (gokje: kleine 3000 euri, de oude 50cc sirius kostte ook al dik over de 2500). En dat is dan nog steeds "maar" een vijfcilinder methanol motor....
    Dan is eventueel de Saito 5 cilinder nog een beter alternatief (+/- 1500 euri).

    Ik heb in ieder geval hele dikke spijt dat ik niet doorgespaard heb voor een "echte" (natuurlijk een Moki).
    Niet alleen de teleurstellende kwaliteit van de motor maar vooral de bedroevende afhandeling door de firma er achter zijn een zware tegenvaller (en van dat laatste zijn inmiddels al heel wat ervaringen bekend en te lezen op internet).

    En zoals ik al eerder schreef; Seidel staat helaas niet op de Intermodellbau Dortmund.... (had me ook al verheugd op een :agrue: ......:2gunfire:)
    Grtz, Hans
     
  8. Dickie

    Dickie Guest

    De Moki 150cc kost E 2390 incl ontsteking en ringuitlaat voorzien van een testrapport, afstellen en proefdraaien op de fabriek .
    Inbouwen en vliegen maar, alles klopt gewoon, die van mij moest alleen de stationair schroef verdraait worden.
     
  9. Teus

    Teus Guest

    Volgens mij zitten ze zo rond de €2000,- maar voor de zekerheid zou ik bij de maker zelf eens informeren. Ze lopen in ieder gaval heel mooi en klinken ook zo. Ik heb ze vorig jaar bij de show in Enkhuizen mogen bewonderen, 1 op de kist van gebruiker Defox en 1 werd ingedraaid op de proeftafel door de maker himself :D
     
  10. Teus

    Teus Guest

    Succes vandaag in ieder geval Hans.

    Misschien een idee. Mocht Seidel niet over de brug komen en je nokvolgers gaan het echt begeven is het misschien een idee om ze zelf te vervangen door nieuwe gemaakt van een deugelijk materiaal. Dit is volgens mij zonder grote kosten te doen door iemand die nauwkeurig kan draaien. Ik weet van ASP gebruikers dat ze dit bij een revisie ook doen en sommige zelfs op voorhand omdat ze bij die motoren ook grote problemen met de kwaliteit van de nokvolgers hebben/hadden. Het is wel niet de weg die wenselijk is, maar als je er je mooie motor mee kan redden? En laten we hopen dat er niet meer gebreken zijn.
     
  11. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    stermotoren

    Brown Bear Motors ;)

    Frank

    (toekomstig projectje van Dick: 6 cilinder lijn, testen op de Fokker FII!)
     
  12. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Yep, ben inderdaad van plan om nu (na het uitblijven van service van Seidel) zelf maar aktie te ondernemen. Ga dus komende week even op zoek naar een bedrijf dat die klemmende geleider kan ruimen (diameter is 2,5mm).

    Ga nu maar eens de auto vol laden (gaat lastig met "fingers crossed" ;)).
    Later!
    Hans

     
  13. Teus

    Teus Guest

    Hans,

    Dat de service op zijn zachts te zeggen klote is oke, maar heb je Seidel al aangesproken op de garantie? M.a.w. aanspraak maken op garantie t.a.v. de technische/materiele gebreken binnen garantie tijd. Daar kunnen ze volgens mij in duitsland ook niet onderuit?

    edit: Gefeliciteerd met je tweede testvlucht :thumbsup: Wat een mooi geluid zit er in he, en een nette landing hoor! En geeft de gloeiautomaat een duidelijke verbetering t.o.v. van je eerste vlucht?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 apr 2010
  14. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Stein, Limburg
    :celebrate: tweede test vlucht verliep gelukkig beter!
    [URL=" - 2nd test flight Gee Bee with Seidel radial ST 770[/URL]

    Helaas was de 3e landing niet echt super...even iets te laat afgevangen en een klein bumpje -> direkt weer het hele landingsgestel verbogen :(
    Ik was al gewaarschuwd voor het zeer zwakke landingsgestel en had al gezien dat er een alternatief leverbaar is. Maar ja, had eerst zo iets van "dat zal toch wel meevallen"? Dus niet... (deze motor is ook bijna 1 1/2 kilo zwaarder dan de aanbevolen motoren voor deze kist).
    Vliegt verder heel lekker en motorgeluid is echt genieten! Liep nu nog iets aan de vette kant en moest bijna continue vol gas vliegen om een beetje de vaart erin te houden.
    Toch maar deze week dat up-grade landingsgestel bestellen...
    Grtz, Hans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Stein, Limburg
    @ Teus: wat betreft garantieaanspraak; als de fabrikant stelt dat "het geen probleem is", en de motor verder op dit moment -nog- goed loopt valt er weinig te claimen...

    De gloeiautomaat geeft een duidelijke verbetering van de motorloop maar dat heeft natuurlijk ook voor een deel te maken met de nog niet optimale afstelling.
    Die microsens Glow7 is best wel slim opgezet; er is een hoge gloeistroom voor starten en een lagere gloeistroom voor als de motor eenmaal loopt, die ook nog eens proportioneel regelt met de positie van de gasservo van stationair tot half-gas. Tevens wordt elke gloeiplug apart bewaakt (extra balancer module) en krijgt een vet slaande plug extra stroom. De start-mode met verhoogde gloeistroom is ook tijdens de vlucht te triggeren door een snelle "gas dicht - gas open -gas dicht beweging" om eventueel uitgevallen cilinders opnieuw te starten.
    Toch weer een uitgave, eh...investering (in verhoogde betrouwbaarheid) van bijna 170 euro (128 voor de Glow7 + balancer + verzending en 40 euro voor een 2P 4800 Lipo).
    Als ik alles zo even optel (motor + uitlaat + verzending + gloeisysteem) zit ik intussen op ruim 1300 euri voor een 70cc methanol motor....maar het is dan wel een "echte" 7-cilinder die in ieder geval een -heel- stuk beter klinkt dan al die 5 cilinder methanol motoren.

    Als er nu geen verdere problemen meer opduiken ben ik al iets minder ongelukkig :rolleyes:
    Grtz, Hans
     
  16. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ben benieuwt wanneer na deze ervaringen en berichten(zowel de nederlandse als de buitenlandse berichten) de eerste Seidel'tjes in de verkoop worden gegooit!

    Mvgr hans
     
  17. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Volgende probleem; lekkage tussen cilinder en cilinderkop....
    Had al eerder gezien dat er bij één cilinder regelmatig een flinke druppel olie hing maar dacht dat dit afkomstig was van de uitlaten (toen nog op testbank en zonder uitlaat) of een beetje rijkelijk smeren van de tuimelaarasjes (bovenste cilinders krijgen op aanraden van de manual regelmatig een druppie olie op de tuimelaarasjes).
    Na montage van de uitlaat zag ik nog steeds olie verschijnen en na nog eens goed kijken blijkt de zooi toch tussen kop en cilinder uit te komen.
    Niet dramatisch veel naar vrees dat straks bij zomerse temperaturen + motortemp de zaak behoorlijk gaat aankoeken / vervuilen.
    Even de kop natrekken is niet eenvoudig mogelijk. Deze zit op de cilinder geschroefd en die is weer -met een flensrand- vastgetrokken op het carter. Dan zal dus de komplete cilinder eraf moeten....
    Leuk hé...zo'n Seidel...:rolleyes:.... NOT!
     
  18. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    He zit die motor zoo in elkaar
    die constuktie is ook toegepast bij de half afgebouwde 7 cilinder radiaal die ik heb
    Dat zou de tweede worden die de ontwerper van die motoren maakte
    Hij heeft hem nooit afgemaakt wegens het uitbreken van de oorlog
    De tweede wereld oorlog wel te verstaan
    om maar eve aan te geven hoe oud die constuctie is
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
  20. Teus

    Teus Guest

    Ik zou absoluut geen problemen hebben met die motor hoor Alex, dat is n.l. een "oude" Seidel en geen UMS India made. Dus wel even goed kijken voor je oordeelt ;)
     

Deel Deze Pagina