Ster en meer cilinder motoren info topic. O.a: Seidel, Moki, Brown Bear, Saito e.a.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Teus, 8 feb 2010.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ik heb er nul komma nul ervaring mee, maar een belangrijke vraag is volgens mij: wat wil je?

    Je wilt een driebladsprop (schaal, mooi!), maar ook een beetje vaart (tempo) maken (de meeste schaalkisten vliegen veeeeeel te snel), en in ieder geval een 'kleine' prop (niet schaal).

    Dus, wat is de bedoeling?

    Succes!


    jan.
     
    Reliku vindt dit leuk.
  2. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Nou, die kleine prop is meer uit noodzaak als ik die saito fg90r3 koop. Het liefst heb ik er natuurlijk een 30" prop voor, maar een stermotor die een 30" drieblads prop kan trekken gaat én niet in mijn budget passen én niet in de kuip van het model ;)

    De grotere spoed is deels om te voorkomen dat de prop gaat unloaden tijdens de vlucht (hoge toerentallen schijnen voor problemen te zorgen bij stermotoren) en deels om de kist wel wat snelheid te kunnen laten maken. Ik ben bang dat met een 10" prop (of nog kleiner) de vliegsnelheid te laag wordt. Met een 12" spoed op 6000 toeren zit de snelheid van de prop op 108 km/h. Aangezien de kist ongeveer schaal 1:4,4 wordt en een FW-190 een topsnelheid heeft van bijna 700 km/h is die 108 km/h eigenlijk nog niet zo heel gek. Ik zit natuurlijk ook met de overtrek snelheid van de kist (geen idee wat dat gaat worden) en ik heb liever iets over dan iets te weinig. Ik heb ook geen zin om de hele tijd vol gas te vliegen namelijk!

    Qua prestaties zou de moki de mooiere keuze zijn. Kan er een mooie grote prop op en klinkt denk ik ook beter. Hangt wel een prijskaartje aan vast. Ik ben er nog niet van overtuigd dat dat verschil bijna €2000 waard is. Daarnaast vind ik betrouwbaarheid, onderhoud en beschikbaarheid van onderdelen eigenlijk nog wel zwaarder wegen. Was benieuwd of er iemand is die met beide soorten motoren ervaring heeft die daar wat over kan zeggen :)
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Wel de Saito is een methanol motor met ontsteking. Deze is op benzine gezet. Ergo koeling problemen intern doordat hij op benzine minder verbruikt en dus minder olie in het Carter krijgt voor je big end smering. Maw deze motor zal stuk lopen, voorbeelden genoeg op het web en youtube te vinden. Ondanks dat je 1 op 20 moet smeren Modificatie via olivier rogau in Frankrijk is mogelijk, kost een kleine 900 extra. Hierdoor komt eerst het mengsel in het carter(net als moki) daar wordt het mengsel goed verdeeld en krijgen ook alle cilinders een gelijker mengsel. Echter je fabriek garantie heb je in beide gevallen niet. Saito is wat dat betreft een hork.
    Moki 180 valt af zeg je ivm budget deze is 3250 bij aerobertics.be. De Saito is 1500 met modificatie een 2400en nog steeds relatief weinig vermogen. Ik neem aan dat jouw fw 190 een 240 toestel wordt met een kap van 30 cm diameter en vlieg gewicht rond de 13 kg

    Dan is een valach 85 b2 viertakt een betere optie. Geen ster maar wel een magnifiek mooie sound.
    Tevens zou een roto 85 fs ook kunnen.
    Beide Motoren zitten rond de 1600. En de valach is hierin de betere en sterkere motor
    Qua props blijf van de biella props weg, die geven een hoop weerstand en weinig effectief vermogen.
    Beter is mezjlick of Engel supersilence.
    Of als je gespaard hebt een ramoser.
    Voordeel van de moki, sound en al goede uitlaat. Echter elke vliegdag kleppen smeren, maar het budget zeer dan waard.

    Saito, nope

    De valach nog een demper bij zal een 200 extra zijn. Idem voor de roto.
    Maar dan nog budget vriendelijk en hondsbetrouwbaar.
     
    Reliku en Jonkje vinden dit leuk.
  4. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Hey, een budget is een meer een "guideline" anyway :p

    Die valach en roto zijn ook wel mooi, maar he, ik wil graag een stermotor vanwege het geluid. Daar heb ik de kist namelijk ook op uitgezocht, dus die vallen echt af (persoonlijke voorkeur).

    De moki valt niet per definitie af, maar behoeft wel enige onderhandelingen met mijn vrouw en wellicht een paar maandjes langer wachten i.v.m. financiën. Kleppen smeren elke vliegdag is op zich geen probleem (hoeveel werk is dat nou in de grand scheme of things, bovendien vind ik zulk sleutelwerk wel leuk), als ik een onderhoudsvrije motor wou dan had ik er wel een grote DLE boxer voor gezet. 10x zo veel vermogen en geen omkijken meer naar. Maar dat klinkt nergens naar dus is voor mij persoonlijk geen optie. Geef ik liever 3k uit aan een moki :)

    Qua prop, ik las dat biela het best goed doen op die saito, ik had eigenlijk deze op het oog:

    https://aerobertics.be/en_be/biel32212fw

    Met name dankzij de goede ervaringen. Zag een paar filmpjes van deze motor/prop combi en dat leek het goed te doen en op het web lees ik dat de combi vaker toegepast wordt. De saito zou niet echt power over hebben voor deze toepassing, maar ik krijg ook niet de indruk dat het echt underpowered zou zijn.

    Prop fabrikant is bijzaak vind ik trouwens. Daar wil ik me nog apart even op inlezen. Zo'n ramoser prop is wel gaaf en zou best een optie kunnen zijn. Vind ze ook nog niet eens zo heel schokkend duur (kom op €200 uit voor een 22" drieblads bijv.)

    Grootste zorgen heb ik toch wel over de betrouwbaarheid. Ik had ook gelezen dat die saito oorspronkelijk methanol motoren zijn en dat koeling dus heel belangrijk is. Afwezigheid van lagers is wel een dingetje en smering is gewoon sowieso al extreem belangrijk, dus als die smering niet goed verdeeld wordt is dat gewoon vragen om problemen.

    Ik las wel dat de problemen voornamelijk met de oude types voorkwamen, de FG60R3 had verbeteringen van ene Ray English doorgevoerd gekregen, om inderdaad het mengsel via het carter te laten lopen, die goed zouden werken en ik had begrepen dat dit bij de FG90R3 ook gebeurd was (vergeleken met de FG84R3). Toch lees ik nog een paar mensen die rapporteren dat de FG90R3 ook gefaald heeft. Aan de andere kant, ik heb geen idee onder welke omstandigheden, want ik krijg de indruk dat veel mensen ze ook gewoon te weinig koelen en te veel toeren laten maken - dan gaat het gewoon fout. Mensen die hun een geplofte motor hebben geven aan netjes 1:20 gesmeerd te hebben, maar hebben ze ook baffling toegepast? En welk toerental haalden ze op de grond? Als ze op de grond 6800 rpm doen met een 10" spoed prop dan gaat ie in de lucht natuurlijk veel te hard.

    https://www.rcuniverse.com/forum/rc...0/11639077-so-wich-saito-radial-reliable.html

    Info over de 90 tegenover de 84:

    https://www.rcuniverse.com/forum/gas-engines-142/11629294-saitos-new-engine-fg-90r3-2.html

    Goed, ik heb niets aan een motor die vroeg of laat kapot gaat lopen, dan kan ik beter wat meer geld neerleggen en een moki kopen. Maar heb ik dan wel een motor die niet kapot gaat? Ook bij moki zie ik dat baffling wordt toegepast. Hebben die ook koelingsproblemen?

    En hoe zit het met verschillende moki modellen? Ik hoor ook verhalen van mensen die een 250 hebben en zeer tevreden zijn, maar een 300 kopen en vervolgens problemen ondervinden. Is de 180 OK of ook een probleemgeval? Of hangt het er van af of jouw specifieke motor op maandagmorgen gemaakt is of niet?

    En hebben de saito nog steeds deze problemen met de "nieuwe" versies? Of is bovenstaand verhaal nog gebaseerd op ervaringen van 5 jaar geleden (oude versies)?

    Zo veel vragen... Helaas zijn er maar weinig van deze motoren in omloop en nog minder mensen die er verstand van hebben :p
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2021
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    De baffling is zowieso noodzaak. Dit omdat de lucht in de kap zowat stilstaat en het merendeel niet langs de motor komt. Met baffling komt alle langs de motor en bevordert de koeling.
    Voor info voor de moki kijk eens bjj heileman op de site. De h naald zo dat hij Max toeren draait en dan 5 minuten rijker zetten.
    De l naald moet zo staan dat de motor pas gas oppikt als hij warm is. De meesten staan te rijk, geeft een onregelmatig stationair en je verzuipt de onderste bougie in de olie.
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ben altijd wel benieuwd: van welke kit/tekening bouw je hem?


    jan.
     
  7. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Geen :p

    Ik heb de ARF van cymodel op het oog. De kuip biedt ongeveer 290 mm aan ruimte qua motor diameter in dat geval.

    Op de site van Heilemann zie ik wel wat info, voornamelijk dat je de boel goed moet smeren en goed schoon moet houden. Dat was ik sowieso wel van plan. Deze motoren hebben ook een nippel waarmee je olie in de crankcase kan spuiten, dat is ook wel een goed idee om te doen voor elke vliegdag. Als de klepspeling dan goed wordt bijgehouden en gesmeerd, er voldoende olie bij de drijfstang komt en de boel goed gekoeld wordt, moet het denk ik wel goed komen met zo'n moki. Maargoed, ik krijg de indruk dat dat ook op moet gaan voor de (nieuwere) saito met die ray english mods. Heilemann verkoopt ook saito zag ik?

    Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die een nieuwe saito gehad heeft (waar de modificaties dus in verwerkt zitten), die baffles gebruikt heeft en het toerental beperkt gehouden heeft en waarbij die desondanks alsnog geploft is. Als ik die niet kan vinden durf ik het denk ik wel aan.

    Voor alleen het performance verschil vind ik de moki namelijk eigenlijk te duur. Maar als het een performance en betrouwbaarheidsverschil wordt (omdat de saito onbetrouwbaar is) dan ben ik eventueel wel bereid om er wat extra geld (lees: het dubbele) voor neer te leggen. Mijn vraag is vooral "hoe erg zijn de problemen bij saito anno 2021 als je hem goed behandeld?" :p

    De horrorverhalen zijn er genoeg, maar vaak betreft het een ouder type, of te weinig koeling, of te veel toeren.
     
  8. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Heb zelf een Saito 60 en 33, verstand van motoren,nop.
    De Saito 60 klinkt schitterend, en dit zonder ringuitlaat, inmiddels circa 20 liter benzine verstookt.
    Hoe de motor er vanbinnen uitziet, geen idee, maar draait nog steeds mooi naar mijn idee.
    Brutus hier op het forum kan er nog wat aan toevoegen denk ik.

    De 33 is net ingelopen dus kan ik niets over zeggen.

    Hier een linkje van de 60 cc op de PT 21.



    Mvg,

    Pascal.
     
    Reliku vindt dit leuk.
  9. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Nog een aanvulling op bovenstaande, op bijde kisten zijn de motoren zwaar over bemeten, dit op aanraden van Bert , Aerobatics.
    Hierdoor draaien de motoren zelde vol gas wat de levensduur ten goede komt, aldus Bert.

    Mvg,

    Pascal.
     
    Reliku vindt dit leuk.
  10. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Wat is het gewicht en spanwijdte van die PT21? Lijkt goed te vliegen met die 60.

    20 liter benzine is natuurlijk nog niet veel. Dan is ie net ingelopen zou ik zeggen haha. Maar klinkt als (tot nu toe) goede ervaring! Thanks voor de input :D
     
  11. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Spanwijdte is 230cm, officieel hoort hier een een 30 a 45 cc motor op.
    Gewicht is 8.5 kilo.

    Mvg,

    Pascal.
     
    Reliku vindt dit leuk.
  12. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Thanks voor de input :)

    Zit toch naar de saito te neigen. Veel koelen en smeren en dan denk ik dat het wel goed moet komen. Ik had gehoopt dat er misschien iemand was die (negatieve) ervaring met de 90 had, maar tja, zo veel zijn er natuurlijk niet in omloop...

    Dan maar een wat kleinere prop :p
     
  13. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Wat ik 100% weet, start ongelooflijk makkelijk, een klap en hij loopt!
    Verbruik is minimaal!

    Mvg,

    Pascal.
     
    Reliku vindt dit leuk.
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  15. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
  16. Reennie

    Reennie

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Varsseveld, Gelderland
    Mijn Saito FG33R3 heeft onderhand al de nodige uurtjes gelopen en doet het nog prima en klinkt nog steeds super. Geen modificaties gedaan. Zou graag een grotere prop gebruiken (nu 17x8) maar dat wordt door Saito de eerste 20 uur niet geadviseerd. Ik vindt het vooral een heel mooie motor en hij klinkt super, mits er een ringuitlaat gebruikt wordt. Ik smeer 1:16,5 en dit levert met Klotz 200 geen geknoei op. Beetje vettige onderkant van de romp, maar niet overdreven. Ik ben heel tevreden met mijn Saitootje tot nu toe (mocht dit veranderen dan meld ik dit zsm....).
    ERIC8746.jpg
     
  17. Ryan

    Ryan PH-SAM

    Lid geworden:
    5 apr 2021
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Deventer
    Heb onlangs deze 9 cilinder 63cc radiaalmotor kunnen overnemen de Hakkers motoren type st-963(niet verwarren met de type aanduiding van Seidel)

    Deze wil ik uiteraard weer draaiende maken aangezien de compressie nu ver te zoeken is en de kleppen sommige te strak staan en andere juist weer te los.

    Helaas kan ik niks op het grote web vinden over hakkers motoren qua verhaal/geschiedenis. Wellicht zwerft er hier nog een hoop kennis over rond?


    Uiteraard om alle 9gloeipluggen te laten vloeien zoek ik daar ook nog een handige manier voor zonder gelijk een dure gloeicomputer te moeten aanschaffen. IMG_20220722_150215.jpg IMG_20220722_150201.jpg IMG_20220722_150153.jpg IMG_20220722_150056.jpg IMG_20220722_150034.jpg
     
    jan brilman vindt dit leuk.
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Juweel van een motor (qua looks in ierder geval).

    Verdient het om op een mooie schaalkist dienst te gaan doen.

    Succes!


    jan.
     
  19. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik zou zeggen, allemaal parallel op een flinke 2V accu, eventueel met een wat langere kabel om nog wat spanning kwijt te raken.
    Eens met Jan; prachtige motor, nog nooit van gehoord.
     
  20. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Waarschijnlijk gebouwd door m'n Werkendamse dorpsgenoot. Hij vloog altijd bij MVCA in Wijk en Aalburg. Daar kun je het best informeren denk ik.
     

Deel Deze Pagina