Sterke hoofligger maken

Ik ben begonnen aan het project X-29 glider
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10728
terzijner tijd foto's van de voortgang.

Nu kan ik alleen niet verder met de bouw omdat ik geen sterke hoofdligger heb voor de vleugel. Aanvankelijk wilde ik een vleugel maken die helemaal met koolstof bekleed zou worden, maar daar ben ik vanaf gestapt zie: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10202. En ook doordat ik van een ervaren persoon gehoren gekregen heb dat het ook niet veel zin heeft alles van koolstof te maken, omdat de kracht voor het grootste deel toch op de hoofdligger staat. Wat ik natuurlijk van te voren zelf had kunnen bedenken :? . Ach ja eigewijs he :oops: .

Het moet een redelijk dikke ligger worden van 10 bij 5 mm. De opties zijn dan een U-profiel waarin koolstof gelegd word.
Of deze manier : Eerst een laag balsa dan fineer dan balsa dan fineer dan balsa enz en daaroverheen als je alles op zijn kant legt koolstof. Kost volgens mij alleen verektes veel tijd.

Maar zijn er nog andere manieren om een sterke hoofdligger te maken??

Hoi,

om een balkje van balsa, een soort rechthoek van koolstof heenbouwen. ik denk dat dit een van de meest stevige en lichte oplossingen is ....

zoiets dus:
_
| |
|_|

en dan het binenste is balsa met koolstof eromheen.

Mark

Het wordt een ribbenconstructie die gedeeltelijk wordt ingedekt. Zoals op het plaatje in mijn gallary http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/album_personal.php

Zoals je ziet is het een vliegtuig met vleugels die een negatieve pijlstelling hebben. Ik verwacht dat het vliegtuig snel moet vliegen wil het in de lucht blijven (het wordt een elektrozwever). Stunten moet ook enigzins kunnen dus vandaar dat het een sterke vleugel moet worden.

Maarten,

het heeft inderdaag geen zin om koolstofmat te gebruiken om de doorbuiging te verminderen ( en het is weggegooid geld). Dit kun je wel gebruiken om de torsie stijfheid te verbeteren ( mits onder 45 graden erop gelegd)

Wat je wel kunt doen is een i-balk maken met boven en onder koolstof strengen met op de juiste afstand kopbalsa in vertikale richting.

Indien je niet de spullen hebt op dit zelf te maken, kun je ook de koolststof strippen kopen waartussen je zelf het kops balsa lijmt. Dit is een zeer sterke constructie ( die ik al jaren in mijn f3b vliegtuigen toepas)

Misschien kun je een koolstof buis als hoofdligger gebruiken. Deze zijn te koop bij www.carbon-vertrieb.com.

Jeroen

www.f3b-holland.tk

precies,

als een ligger buigt, wil deze in de lengte richting splijten ( omdat er aan de boven zijde en de onderzijde tegengestelde krachten zijn). Om dit tegen te gaan stop je tussen het koolstof, balsahout met de nerf van beneden naar boven. Deze plaat maak je uit een plank balsa die " vertikaal" in bv 4 stukken zaagt en deze vervolgens met de andere zijde weer aan elkaar lijmt (vaak leg je erna nog een glasmatje tegen aan omdat dit balsa gemakkelijk stuk gaat).

Jeroen

Ik heb gekozen voor de koolstof buis. Eerst een buis van 8 mm en verder na de tip toe is er een van 6 mm ingelijmd. Om de buis komt nog een doosconstructie van één houten 5x3 ligger en aan één kant balsa ertegen gelijmd.

Foto's komen nog, maar ik moet eerst ff een digitale camera regelen. Dan zal ik wel een ander topic beginnen omdat het dan niets meer met de ligger te maken heeft.

Ik weet niet wat de dikte van je vleugel is, waar je die koolstofbuis wilt leggen, maar het is handig om de max hoogte te benutten. Een extra voordeel van de buis is dat je extra torsiestijfheid creeert. Hierdoor kan de wanddikte van de buis weer dunner.

Back