Sterkte lipocell??

• Topicstarter Topicstarter Joshua3
  • Startdatum Startdatum
J

Joshua3

Guest
Beste,

Ikzelf rij een firestorm flux van HPI en maak gebruik van een 2cellige lipo van 5400 maH en een ontlaadspanning van 20C. Voor hogere snelheden maak ik gebruik van een 3cellige lipo van 3700maH met een continue ontlaadspanning van 25C.
Is dit in principe zwaar genoeg? Kan ik met een zwaardere 3cellige lipo van vb 5000maH hogere topsnelheden bereiken?
Verder heb ik een probleem wanneer ik van op een afstand van 40-50 meter of verder terug wil optrekken, dan stottert de wagen lichtjes, net of hij geen vol signaal krijgt. Heeft dit te maken met de zender-ontvanger of?

Graag jullie advies...

Bedankt

Hoofdzakelijk is het voltage van belang voor topsnelheid. De LiPo moet echter wel voldoende stroom kunnen leveren dus een te laag amperage zal ook een nadelig effect hebben. Je moet dus even achterhalen hoeveel A je motor vraagt en nagaan of je accu dit ruim kan leveren.

Je signaal problemen lijken veel op zogenaamde 'glitches' wat inderdaad haperingen in het signaal zijn. Welke zender/ontvanger gebruik je? Wellicht kun je de batterijen van de zender opnieuw laden of vervangen? Heb je deze problemen al vanaf het begin of sinds kort?

Geen idee met welke regelaar/motor er gereden wordt. Regelaar wel goed ingesteld?? Mijn regelaar gaat (dus auto) stotteren als de regelaar of motor te warm word. Dit na 15 minuten rijden.

5400 mah * 20 C, levert 108 A op. Moet voldoende zijn voor elke regelaar, voor het normale huis-tuin en keuken raggen.
3700 mah * 25 c levert 92 A op. dat lijkt wel kritischer te worden.

Voor wat betreft de mah en de snelheid, dat maakt niet zo veel uit. Topsnelheid wordt bepaald door het voltage, rijtijd wordt bepaald door het Mah. acceleratie is de combinatie van de c-rating en het mah.

92a wordt alleen kritischer als je op 3s gaat rijden en je vertanding gelijk houdt. Als je op 3s gaat rijden en je vertanding (of motor) aanpast voor dezelfde snelheid als op 2s, zal je ampere behoefte ook dalen.

Stel dat jouw auto 800watt nodig heeft om 60 km/u te gaan. Op 2s heb je dan 108ampere nodig en op 3s heb je dan 72ampere nodig. Als je je vertanding en motor gelijk houdt, zal je auto harder gaan, waardoor je meer watts nodig hebt en je ampere's ook zullen stijgen (stel dat je dan 1200watt nodig hebt, dan heb je op 3s 108ampere nodig).

Je snelheid wordt ook bepaald door de kwaliteit van je accu. Hoeveel voltage levert je accu als hij onder spanning staat? Ik heb met mijn eagle tree logger tot nog toe van twee verschillende accu packs (beide 3300mah) de voltage onder spanning gemeten. Bij de een zakte die naar 2.9v/cell en bij de andere bleef de spanning 3.4v/cell.

Laatst bewerkt:
Ik dacht inderdaad ook dat de motor max 70amp kon trekken maar omdat ik regelmatig storingen krijg desondanks dat de batterijen in mijn zender vol zijn. Nu schijnt er wel van Graupner een nieuwe zender op de markt te zijn die via 2 signalen uitzendt. Deze zou deze week ergens leverbaar worden en volgens de uitbater van een modelbouwwinkel zou het probleem dan opgelost moeten zijn, even afwachten dus...

Back