Hallo, Ik ben al een tijdje lid van het modelbouwforum, maar pas zinds kort ook op het stoomforum aan het rondkijken. Via het stoomforum kwam ik bij een youtube filmpje van een sterling motor. Is er iemand die mij kan uitleggen hoe dit werkt? Ik zie geen ketel, maar dit machientje loopt volgens mij wel op stoom. Groetjes, Gert-Jan
Gert-Jan, 'stirling' wordt geschreven met een 'i', dat zal meer zoekresultaten opleveren. Stirling engine - Wikipedia, the free encyclopedia Stirlingmotor - Wikipedia Google eens op 'stirling' en 'animatie'/'animation', levert veel animaties op, bijvoorbeeld deze: Animated Engines, Single Cylinder Stirling
Hallo Gertjan, Een Sterling motor werkt eigenlijk vrij simpel, en absoluut niet met stoom! Een sterling motor heeft twee cylinders, waarvan de ene de arbeidscylinder is, en de andere een warmtewisselaar. Het draait allemaal om de warmtewisselaar. Dit is een luchtkamer bestaande uit een lange buis, waarvan het ene uiteinde sterk verhit word, en het andere uiteinde gekoeld. In deze buis beweegt zich een verdringerlichaam, wat een bepaalde ingesloten hoeveelheid lucht heen en weer verplaatst tussen het warme en het koude gedeelte. Je moet dit zo zien: als het verdringer lichaam zich in het koude gedeelte bevind, is er geen plaats voor lucht daar, en word de lucht gedwongen, zich in het warme gedeelte op te houden, en omgekeerd. De lucht word dus beurtelings opgewarmd, en afgekoeld. Hierdoor neemt het volume van deze lucht beurtelings toe (warme gedeelte) en af (koude gedeelte). Deze luchtkamer staat weer via een buis in verbinding met de arbeidscylinder. De beurtelings afkoelende (krimpende) en opwarmende (uitzettende) lucht, word gebruikt om de zuiger in de arbeidscylinder heen en weer te bewegen. Hierdoor gaat de krukas draaien, en aangezien de krukas ook het verdringerlichaam heen en weer beweegt, zal dit proces zich blijven herhalen, zolang er warmte toegevoerd word aan het hete uiteinde van de warmtewisselaar, en warmte afgevoerd word aan het koude uiteinde van de warmtewisselaar. Simpel, maar niet erg doeltreffend, want het rendement was over het algemeen bedroevend laag, vandaar dat de Stirlingmotor weinig toepassingen heeft gevonden. Jammer, want in principe wil het ding draaien op alles wat voldoende warmte afgeeft. De reden dat het rendement zo laag is: Ten eerste wil je voor een goede werking een zo groot mogelijk temperatuursverschil hebben (liefst ruim meerder honderden graden) maar dat stelt weer zeer hoge eisen aan materiaalkwaliteit en smering, en ten tweede, hoe nauwer het verdringerlichaam in de warmtewisselaar past, hoe beter het theoretisch rendement maar dan gaat deze nauwe passing juist remmend werken op het toerental, en daardoor word het maximaal haalbare vermogen (en daardoor de practische toepasbaarheid) weer beperkt. Dus wil je een Stirlingmotor met bruikbaar vermogen en handzame afmetingen, dan moet je noodgedwongen een deel van het haalbare rendement laten liggen. Erg jammer, want het is een stil, relatief schoon, en uiterst geluidsarm alternatief voor een gewone benzine of dieselmotor, zonder de gevaren en omslachtigheid van een stoommachine. Groet, Bert
Nog een site: die van professor Hirata MET plannen om de simpelste stirling te maken die d'r is: de can stirling engine die al loopt op de warmte van een kopje koffie. Wim
Ik begrijp het nu. Wel een heel leuk eenvoudig principe. Vraag me af waarom hier niet meer gebruik van word gemaakt. Ik had er nog nooit van gehoord. Groetjes, Gert-Jan
Er zijn wel plannen geweest om met behulp van een Stirlingmotor een waterpomp aan te drijven. De benodigde warmte met behulp van spiegels en zon.. Dit alles voor projecten in de derde wereld. Of het nu al in gebruik is weet ik niet, een van de testexemplaren heb ik eens zien werken. Groeten Jan Willem
Mr. Philips heeft ooit een stuk of wat stadsbussen op een Stirling laten rijden. Mr. Shell was daar niet erg van gecharmeerd en het project is in de ijskast verdwenen.
Een poos geleden was er op Discovery nog een een uitzending over heteluchtmotoren. In de woestijn staan een hele partij die stroom aan het opwekken zijn. De heteluchtmotor word best nog wel toegepast. Alleen werken ze niet met lucht maar met een soort gas om een beter redement te krijgen
Als je een Stirlingmotor aandrijft, werkt hij als warmtepomp (koeling/verhitting). Stirling motoren worden in Zweedse militaire duikboten gebruikt: marineschepen.nl - marine schepen, info over fregatten, destroyers, onderzeeboten van marines over de gehele wereld
In de nieuwe generatie HR-CV ketels zit ook een "Stirling" motor met generator om uit de restwarmte van de verbrande gassen stroom op te wekken voor gebruik in huis of om in het net sturen. Gr.Joop