Stevig balsa?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Schwarzadler, 4 nov 2011.

  1. Schwarzadler

    Schwarzadler

    Lid geworden:
    3 okt 2010
    Berichten:
    66
    Ik zoek stevig balsa voor een klein free flight vliegtuig, spanwijdte 54 cm, lengte 30 cm. Heb wel balsa gevonden ("Feinschnitt" staat erop) maar dat is te zacht voor de opbouw van de romp. Heb ooit eens een Guillow's 500 serie Messerschmitt BF-109 kit gehad, van die kit heb ik nog wat onbruikbare kleine resten:sad: over:
    [​IMG]
    Dat hout is veel steviger maar toch licht, ziet er niet zo geel uit als dat "Feinschnitt" hout. Alle hobbyzaken en de weinige modelbouwzaken in de buurt kunnen niet zeggen welk soort dat "Guillows"hout is en hebben of heel zacht balsa, of helemaal geen balsa.

    Bestaat er harde balsa of zijn er ook andere houtsoorten die ik daarvoor geschikt zijn qua stevigheid en gewicht?

    Bedankt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Er bestaat zeker zacht en hard balsa. Merken kan ik je niet geven. Ik zoek indien mogelijk zelf mijn balsa uit in de winkel, van tevoren bepaal ik welke plankjes zacht/licht en welke harder/zwaarder moeten zijn. Helaas heb je niet altijd de keus die je zou willen..... Soms is er inderdaad geen heel licht of heel sterk balsa aanwezig.
     
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Balsa wat uitdroogt krijgt een donkere kleur (door UV licht) en word harder .

    Omdat het heel snel scheurt word het niet verkocht .

    Maar balsa kan niet te zacht zijn voor een model met 54 cm span .;)

    Mvg Johan
     
  4. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    ook aan depron gedacht?
     
  5. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Of zelf een stukje balsa triplex maken!
     
  6. Schwarzadler

    Schwarzadler

    Lid geworden:
    3 okt 2010
    Berichten:
    66
    Daar is mijn vliegtuig niet geschikt voor:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    "Build light to fly, not strong to crash"

    Wat je anders ook nog kan doen is 3 plaatjes licht balsa lamineren tot de dikte die je nodig hebt = balsa triplex = licht en stijf.

    Sorry, overheen gekeken.
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2011
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Dit is een kwestie van houtkennis en de kennis van de zaagtechnieken die de fabrikanten gebruiken, met andere woorden, de plek waar het hout uit de stam komt en hoe dat eruit gezaagd is.
    Voor elk type gebruik is een bepaald soort gezaagd stuk te gebruiken.
    Voor liggers, nueslijsten en dragende stringers neem je liefst kwartiers gezaagd hout en maakt daar de latjes van. Voor andere zaken zoals beplanking neem je het zachte hout dat makkelijk buigt.
    Helaas heb ik geen scanner anders kon ik de bladzijden uit de bouwmap van de KNVvL in scannen en hier plaatsen. Daar si een heel hoofdstuk gewijd aan dit gebeuren.
     
  9. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    soms gebruik ik bij de bouw van m'n boten ook balsa omdat dit materiaal goed schuurbaar en in vorm is te maken, maar omdat ik het dan toch steviger wil maken druppel ik er secondenlijm op.
    en door de capilaire werking van het hout wordt het behoorlijk hard.
    groetjes piet
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk

    Ik had eigenlijk geen idee hoe hout verzaagd werd en wat uberhaupt "kwartiers gezaagd hout" is ... eventjes gegoogled en kwam op een interessante website terecht:

    Houttechniek. Waarom werkt massief hout? brandvoortplantingsklasse 2

    cor
     
  11. Schwarzadler

    Schwarzadler

    Lid geworden:
    3 okt 2010
    Berichten:
    66
    Hallo allemaal,

    ben eens naar een echte modelbouwzaak (in Duitsland) gegaan en heb eens gezocht tussen al de balsaplankjes. Vond inderdaad verschillende dichtheden en heb vergelijkbaar hout gevonden. :D

    Bedankt voor jullie raad, heb iets geleerd: zoeken tussen de beschikbare plankjes omdat ze onderling nogal kunnen verschillen.

    rx
     

Deel Deze Pagina