Stevige draad foam snijder

Hallo,

ik ben beeldhouwer en wil proberen een levensgroot beeld te snijden uit EPS (piepschuim) met behulp van een warme draad. Het gaat om grote happen uit blokken schuim. De draad moet vormvast blijven ( soms gebruik ik een strakke draad, soms een gebogen draad).

Ik heb wat geprobeerd door een soldeerpistool om te bouwen door er een achtpolige koperdraad tussen te zetten en zeven draden weg te knippen maar de draad is veel te slap.

Wie kan mij zeggen hoe er een stevig apparaat te maken is? Het hoeft geen ronde draad te zijn maar het mg ook de vorm van een strip hebben. Iets kant en klaar uit de handel is ook goed, mits zelf beproefd en goed bevonden. Ik las iets over een verwarmd mes...? Krijg je dan niet tóch korreltjes afval?

Alvast bedankt

Hoe dik is de gebruikte draad?
als je een einde van de draad in een bankschroef klemt en het andere eind in een boortol, en dan even draaien , dan word de draad een stuk stugger, maar breekt ook eerder bij buigen.
Dus even proberen hoelang je moet draaien .

Mijn experiment met een soldeerpistool was niet echt serieus. Ik vraag me af hoe handig zo' n zelfgemaakte boog met een draad is. Niet echt voor preciese motoriek als je een beeld gaat maken, denk ik. Ook grote stukken moeten heel precies gesneden kunnen worden. Dat is lastig als je met twee handen zo'n boog moet manouvreren.

Ik zag een mooi werktuig en youtube-demo van een Demand - werktuig.
Maar ja: vanaf 450 dollar tot 1200...

Waarschijnlijk niet echt een geschikt antwoord maar toch:
Mijn buurman is een poppensnijder in styro voor o.a. carnaval.

Het grove werk doet hij met... een elektrische kettingzaag
Ruw in vorm brengen met een staalborstel met heel korte haren OF met een stanleymes in functie van de moeilijkheid van het object
Fijn schuren met schuurpapier

Een taakje waar heel veel vuil bij komt kijken en je best een stofmasker draagt.

Back