stevige expansie lijm/epoxy voor vastzetten helicoil in koolstof vleugel

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door xyz, 14 mrt 2022.

  1. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik ben een Swift S1 aan het bouwen die volledig uit epoxy is vervaardigd.
    er zitten geen gaten in de root rib van de vleugels en dat wil ik ook minimaal houden.
    Om de vleugels vast te zetten heb ik de Graupner 590.1 besteld
    [​IMG]
    ik wil de pennen met grove helicoils in de vleugel vastzetten maar daarvoor wil ik dat de helicoil niet alleen vast zit in de buiten wand vast zit. Maar ook dieper in de vleugel vast zitten. Daarom wil ik een licht expanderende schuim lijm/epoxy er in spuiten ( niet te veel :) ). Ik zie epoxy schuim, maar die expandeert 6 maal, dus niet zo heel stevig. En dan is er constructie lijm (die gele lijm). Maar die is voor hout.
    Ik zou eigenlijk epoxy willen die iets van een factor 2 tot 3 expandeert. waardoor het dus behoorlijk stevig is.
    Kan het alleen niet vinden.

    Heb ook niet het gevoel dat epoxy met micro ballons, met een puntzak het er in spuiten, echt goed gaat werken.
     
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    ramses vindt dit leuk.
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    epoxy schuim die minder uitzet is er zeker wel, je kan dit krijgen in verschillende hardheden, hoe meer het uitzet des te lichter het is .... duhhhhh. :hammer:
    hieronder zie je een tabel met een aantal voorbeelden van epoxy schuimen met verschillende uitzettingen, de lichtste heeft met de DM harder een postcure nodig om goed uit te harden, de hardere versies zijn minder kritisch, de PB60 zou een goede optie zijn, het zet factor 1,7 uit en word kneiterhard.... nadeel is dat je dit niet echt in een klein verpakking kan bestellen
    als je een kvk nummer hebt dan stuur me ff een pb dan kan ik wel een sample voor je regelen.

    andere optie is om een Foaming agent toe te voegen aan een epoxyhars, voeg hiervan in jouw geval tussen de 0,5% en 1% toe aan de hars en het gaat opschuimen.... de eigenschappen hangen wel erg af van de gebruikte epoxy, een lamineer epoxy die je gaat uitschuimen zal niet de eigenschappen hebben dan een epoxyfoam, (schuim is taaier)
    zorg wel dat je de schroefdraad goed voorbehandeld, ideaal is stralen met een mini straal apparaatje van bv HBM als je RVS en geannodiseert alu gaat verlijmen dan zou ik geen epoxy gebruiken maar een Methyl Metacrylaat lijm al dan niet met een primer

    wil je zoiets in een carbon ligger verlijmen dan zou je even moeten kijken wat voor ligger het is.... als dit een pulltrusie ligger is (zoals vliegerstokjes en de gladde strips) dan zit er 9 van de 10 keer een intern losmiddel in de hars wat er voor zorgt dat de hechting kut is.... in dat geval kan je ook beter een MMA lijm gebruiken...

    upload_2022-3-14_12-28-31.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 14 mrt 2022
    MicropropSport, Rick NL, Cnn en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom zo moeilijk doen.
    Je kan epoxy nemen, eventueel UHU Endfest 24 en daar wat bruismiddel aan toevoegen.
    Zelf gebruik ik dit om vleugelschalen aan elkaar te zetten, het vult iets tussen de ligger en de schaal en is ook nog eens oersterk als je er wat katoenvlokken als vulmiddel bij doet.
    Ik neem dan het volgende mixje.
    24H epoxy/harder, dat dik ik in met aerosil, daar de katoenvlokken bij en dan een paar druppels bruismiddel.
    Je kan dat in een spuitzak doen en in het gat spuiten.
    Dit is dat bruismiddel
    https://shop.hp-textiles.com/shop/de/Fluessiges-Treibmittel-Schaumtreibmittel-HP-BEL11.html

    Geen microballoons gebruiken, dat maakt het bros en breekbaar.



    GJ
     
    beemstra vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina